Gå til innhold

Et par nybegynner spørsmål ved. avchd/avspilling/konvertering

Anbefalte innlegg

Hei.

Har prøvd å lese innleggene her, men sitter igjen med noen spørsmål.

Hvis noen har svarene så setter jeg pris på det.

Jeg har akkurat kjøpt meg mitt første videokamera Sony HDR-TG1. (USA modellen). Nødvendigvis ikke et klokt førstevalg, men for mitt behov så ble muligheten for å ta det med i jakke/bukse-lomma svært avgjørende.

Jeg kommer nok stort sett til å lage 5-10 min.klipp av hyggelig minner. Gjerne tilsatt med musikk og noen få effekter. Kall det gjerne musikkvideoer. Noe av bakgrunnen for kjøpet var også at jeg tror at det å redigere video kan være en fin hobby.

Spørsmål:

1)

At AVCHD krever en meget kraftig PC og at jeg trenger å kjøpe ny var jeg klar over. Men er det slik at med en 2 kjerne prosessor med 2mb ram så går selve redigeringen tålig greit?

Fra innlegg får jeg inntrykk av at det er selve sluttfasen(rendering?) som krever den største kraften?

2) Har forstått det slik at å brenne AVCHD/HD på DVD ikke lar seg gjøre(?). Har Ps3 så jeg kan se klippene fra minnekortet, men man har jo lyst til å dele det man har filmet.

Finnes det programvare som konverterer avchd til best mulig gjengivelse for å brenne/lese av på DVD? Hvilket format gir best gjengivelse? Programvare?

Denne konverteringen (før redigering?) vil vel evt. også gjøre redigeringen lettere med tanke på PC kraft?

Håper noen har et eller annet innspill.

Pål

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Ja, en moderne PC med litt kraft PC vil nok klare redigeringen (legg pengene i RAM og CPU). Det er ikke helt riktig at det er bare rendringen som krever kraft. AVCHD er nemlig så kraftig komprimert at maskinen bruker mye energi underveis bare på å lese materialet. Det er forøvrig stor forskjell på 2mb og 2GB som du egentlig sikter til ;)

2) Ser ikke hvorfor du ikke skal kunne brenne AVCHD på DVD, men du kan ikke bare dra det rett over nei. Det kan du ikke med AVI ell er MOV heller for så vidt. Du trenger et såkalt DVD-authoring program. Eksempelvis iDVD, DVD Studio Pro, Adobe Encore DVD. Jeg ville eksportert den ferdig redigerte filmen i et høykvalitetsformat slik som Quicktime Animation og deretter importert det i DVD-programmet.

Du spør om hvilket format som gir best gjengivelse... Hvis du tenker på DVD-en, så kan du ikke velge. Det er bare MPEG2 der. Men du kan velge bitrate og da er 8000kb/s ganske bra. Hvis du tar noe særlig mer enn det vil noen DVD-spillere ha problem med å spille det av.

Hvis du konverterer til et lettere format før redigering vil det gjøre at du krever mindre maskinkraft, men for best mulig kvalitet er det ønskelig å ha færrest mulig generasjoner. Altså om du konverterer først fra AVCHD til "redigeringsformat", deretter til Quicktime og deretter til MPEG2 på DVD vil du ha mange generasjoner og følgelig dårligere kvalitet.

Hjalp det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...