Christian86 Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Ok, jeg fikk et tilbud på et fint objektiv nå, nikon 70-200, men selgeren sier det er spots mellom elemenetene. Hva kan dette bety rent praktisk og hva kan gjøres med det? Spots for meg innebærer noe som burde kunne ordnes enkelt, men er det noe grunn til å bli veldig bekymret her? Lenke til kommentar
t_k Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Er vel støv da sikkert. Går vel å fikse det om du er litt "handy" man. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 Tenkte mer å la et verksted gjør det for et par tusen, men har bedt om å få tilsendt bilder som er tatt, slik at en kan se hva dette egentlig er for noe. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Hvis det kun er snakk om litt støv mellom glassene, bør det ikke være store problemet, men det kommer jo helt an på hva selger definerer som "spots". Det er uansett ikke noe du prøver å rense hjemme på gutterommet, men en rens bør ikke koste allverdens. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Støv i objektivet er ikke noe problem sett bort fra i teorien. Det er fullstendig ute av fokus uansett, og er så smått at det blir usynlig. Det kan også være sopp, og det er mer alvorlig. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 Her er test bildene: Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Så ikke noe noe unatturlig på disse bildene. På ene linsa jeg kjøpte helt ny er det noe støv/hår som er noen mm, men vises ikke på bildene. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 Det er i midten av objektivet (selvfølgelig) men denne virker jo veldig soft på sidene? Altså bare i midten er fokusert skikkelig. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) Det er uansett ikke et bra utgangspunkt for testbilder når de er tatt på 200mm med med lukkertider på 1/80 og 1/60. Vanskelig å si, men den virker kanskje litt soft? Blender 4 er nok kanskje litt skarpere på mitt eksemplar. Men det kan også ha med at de er tatt på ISO 640 på D200. Endret 10. juli 2008 av Pallesen Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 Skal be om prisoverslag på dette i morgen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå