Gå til innhold

Nytt poengberegningssystem og nye poenggrenser neste år

Anbefalte innlegg

Med den nye skolereformen blir det også nye opptaksregler til universitetene. Fordypningspoengene forsvinner, kjemi og biologi får færre realfagspoeng osv. I tillegg beregnes snittet ut fra alle karakterer hver for seg, i motsetning til nå når vi slår sammen standpunkt- og ekstamenskarakter til en tellende.

Med dette vil poenggrensene nødvendigvis endre seg. Men hvor mye?

Ta meg som eksempel: Jeg har 3mx, 3fy og 3kj, og har 5,5 i snitt når man regner med dagens regler. Dvs jeg har 55 karakterpoeng + 4,5 realfagsp. + 4 fordypningsp. = 63,5 poeng.

Med dette vil jeg feks komme inn på indøk på NTNU og de fleste medisinstudiene i landet ifølge fjorårets grenser.

Med neste års regler vil jeg ha et snitt på 5,44. Dvs jeg får 54,8 karakterpoeng + 4 realfagspoeng = 58,8 poeng.

Hvis jeg velger å ta et friår i år, vil jeg da komme inn på de samme studiene med "bare" 58,8 poeng? Jeg mener, vil de fleste andre få et høyere eller lavere snitt med neste års regler? Og vil jeg tape mye på at jeg mister så mange ekstrapoeng, med tanke på at jeg da plutselig konkurrerer mot folk som ikke nødvendigvis har fordypet seg i like "tunge" fag som jeg?

HJELP! Vil så gjerne ha et friår, men kommer til å angre fryktelig hvis det gjør at jeg ikke kommer inn dit jeg vil!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I og med at de fire fordypnignspoengenef orsvinner for alle sammen, går de aller fleste med høye poengsummer ned 4 poeng. Dessuten settes det et tak på 4 realfagspoeng. Forøvrig beregnes snittet med to gjeldende siffer.

Takker for svar :tease:

Så min poengsum neste år vil bli 59, ikke 58,8? Eller mener du to desimaler?

Det kan vel bli ganske mange med lik poengsum om man runder av sånn, ser ikke helt hvordan man skal løse det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...