mr_supadupa Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Hei alle sammen! Som dere vet får man nå snart vite hva man kommer inn på av universiteter og høyskoler. Jeg har fortsatt ikke bestemt meg for hva jeg skal begynne på, og håper på litt hjelp fra dere! For min del har det nå kokt ned til tre-fire alternativer: Sivilingeniør (NTNU), Medisin/Odontologi (UIO) og siviløkonom (NHH/BI). Jeg er relativt sikker på at jeg kommer inn på disse. Jeg synes alle disse tingene virker interessante, og klarer ikke å bestemme meg med hensyn til interesse. Og derfor står det igjen et spørsmål som er ubesvart, men ganske viktig for meg; hvilken utdannelse gir høyest gjennomsnittslønn? Noen som har oversikten? Takker for svar Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696 Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Hei mr_supadupa! (spenstig navn:D) Jeg har ikke selv nok kunnskap om disse tingene, men jeg tror denne linken kan hjelpe deg: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=787900 Lenke til kommentar
juxtapose Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Du skal altså velge utdanning utifra lønn? Jeg tror ikke det er det smarteste valget. De tre fagområdene du velger er også svært forskjellige, og jeg kan ikke forstå at du har en gjensidig interesse for samtlige. I tillegg er det svært fjernt at du sier "Sivilingeniør", her er det mange forskjellige områder hvor du kan spesialisere deg i. Mitt tips er å følge det du interesserer deg mest for og samtidig gjør litt mer research. Ellers, vil jeg si at forskjellene i lønn mellom de forskjellige feltene ikke er alt for stor utifra det jeg har lest. En ting er sikkert, du vil tjene svært godt uansett hva du velger. Her er noen konkrete tall fra jobbfeber.no: Sivilingeniører: har i 2006 en gjennomsnittslønn på kr 441.000.- , mens ingeniører i lederstillinger har gjennomsnittlig kr 543.000.-. Lege: En kommunalt ansatt lege har i gjennomsnittlønn 2006 kr 501.000.-. Sykehuslege gjennomsnitt 678.036.- (2007) Lønn sykehjem: 488.832.-. (2007) Som privatpraktiserende eller som spesialistlege kan lønnen ofte være høyere. Siviløkonom: Gjennomsnittlig inntekt i 2006 er: Statlig sektor: 447.000.- Offentlig sektor: 584.000.-. I privat sektor kan lønnen være en god del høyere. Lenke til kommentar
mr_supadupa Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 Ok.. Takk, det var noe sånt jeg var ute etter , uten at det hjelper meg så mye videre... Når du sier at "sivilingeniør" er et vagt, er jeg enig i det, men jeg føler at det er vanskelig å vite nok om variasjonene før man har begynt på ingeniørutdannelsen. Og de (to?) førrste årene er felles for alle retningene uansett, er de ikke? Men når vi snakker om dette med sivingstudiene... De jeg har satt opp på søknaden er IndØk, Energi og Miljø, Arkitekt, Bygg, Marin teknikk. Hva er å anbefale av disse? Da tenker jeg både på jobbmuligheter og lønn, i tillegg til hvor spennende de forskjellige studiene og fagområdene er, hvis det er noen her som tilfeldigvis har surret litt rundt mellom noen av disse. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Når det gjelder hva som er spennende så er det så subjektivt at det er vanskelig å svare på. Når det gjelder lønn så skiller IndØk seg klart ut, de leder langt på lønnstatisikken over de andre. Lenke til kommentar
mr_supadupa Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) Men er det ikke sånn at interessen for indøkere begynner å synke? Det jeg har hørt i det siste er at de ikke er spesialiserte nok på noe område til at de blir veldig attraktive. Kan noen fylle litt opp på dette? Forresten, du snakker om statistikk, har du noe håndfast statistikk for gjennomsnittslønn for de ulike ingeniørstudiene? Endret 10. juli 2008 av mr_supadupa Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Ikke hørt noe om at interessen synker, ser lite til det hos de jeg kjenner som fullfører ind.øk i disse dager heller. Nå skal det sies at det er flere ting som spiller inn, med et høyt snitt og overgjennomsnittlig ambisiøse studenter så produserer man også flere toppstudenter som dermed får gode jobber. En stund siden jeg har sett noe statistikk, i fjor hadde teknisk ukeblad en statistikk for alle sivilingeniørene som var uteksaminert de siste 10 årene, da lå ind.økerne ca 100.000 over de andre linjene. Men de poenget er at de dyktige ind.økerne har en type kvalifikasjon som gjør at de gjerne havner i de ekstra godt betalte jobbene. Men er du middels god, får du middels god lønn, det gjelder stort sett alle linjer (med hederlige unntak selvsagt). Nå snakker jeg sånn helt generelt, selvsagt kan du få like feiter jobber med en annen siv.ing grad. Lenke til kommentar
pfa87 Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Indøkere har vist seg å få meget god lønn (700-800 lapper i snitt), men jeg har sett av statistikkene at lønnen er en god del lavere nå for nyutdannede indøkere enn den var før. Husk indøk er et rimelig nytt studium (første kull gikk vel ut på 1990-tallet en gang) og stadig flere læresteder enn ntnu tilbyr nå indøk. Kanskje markedet vil eller holder på å bli mettet for folk med den kompetansen? Uansett, skal du bli siving., er indøk fremdeles det beste alternativet lønnsmessig (Ihvertfall akkurat nå. Vet ikke hvordan det blir om fem år...). Jeg tror nok likevel at du som lege kan tjene mest. Dersom du studerer medisin for å tjene penger, er det ikke noe problem å tjene myyyyye. Du kan f.eks. starte privat praksis som øyelege (laserkorreksjon koster 30 000 for en 15min lang operasjon!!) eller plastikk-kirurg. De tjener sykt mye. Hvis du går inn for det, kan du sikkert klare over to mill i året. Jeg vet det er vanskelig å velge, hadde samme dilemma selv Lenke til kommentar
mr_supadupa Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) Jeg vet det er vanskelig å velge, hadde samme dilemma selv Interressant... Hva endte du opp med? Endret 10. juli 2008 av mr_supadupa Lenke til kommentar
pfa87 Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Jeg vet det er vanskelig å velge, hadde samme dilemma selv Interressant... Hva endte du opp med? Medisin Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Jeg hadde aldri klart å velge noe som jeg ikke trives med, uansett om den jobben er bra betalt eller ikke. Jeg har f.eks en kamerat som kommer inn på medisin, men han trives ikke med mennsker og heller ikke med studiet. Han har ingen interesser for medisin. Allikevel sier han til meg at han tvinger seg til å fullføre studiet. Tror dere kameraten min kommer til å bli en flink lege eller? Jeg tror at han kommer til å bli flink faglig, siden han er flink med fag. Men jeg tror ikke jeg hadde valgt ham som min fastlege. Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Han må jo ikke blir allmennpraktiserende lege, da - kanskje han velger en karriere innenfor medisinsk forskning istedenfor? Lenke til kommentar
mr_supadupa Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 Jeg hadde aldri klart å velge noe som jeg ikke trives med Så er det jo et lite poeng at med disse studiene/jobbene tar det jo 5-6 år før du begynner å jobbe, og får se om du trives med de eller ikke da. Det er ikke sånn at du får prøvd jobben før du er utdannet Derfor ender det opp med at man tar en råsjans, og bruker 5 år av livet på å få en utdannelse til en jobb man ikke får testet seg i før man er ferdig. Siden jeg ikke VET om jeg vil trives i noen av disse jobbene (eller andre jobber jeg aldri har prøvd), vil jeg i alle fall sørge før at jeg bruker de 5 årene på å få en jobb der jeg garantert får god lønn, og hvor sannsynligheten for at jeg trivs er omtrent lik som de andre alternativene. Det ville vel vært enda dummere å velge en 5 års utdannelse som gir dårlig lønn, og så finner du i tillegg ut at du ikke trives? Lenke til kommentar
oniko Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Svar på trådstarterens spørsmål: medisin gir høyest forventet lønn. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 du vet at det er for sent å gjøre om prioriteringer nå ja? det øverste valget på listen din som du kommer inn på er den eneste studieplassen du vil bli tilbudt, ellers er det jo restetorget da Lenke til kommentar
mr_supadupa Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 du vet at det er for sent å gjøre om prioriteringer nå ja? det øverste valget på listen din som du kommer inn på er den eneste studieplassen du vil bli tilbudt, ellers er det jo restetorget da Sånn jeg har forstått det kan jeg fortsatt stryke studier av listen? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Jeg hadde aldri klart å velge noe som jeg ikke trives med Så er det jo et lite poeng at med disse studiene/jobbene tar det jo 5-6 år før du begynner å jobbe, og får se om du trives med de eller ikke da. Det er ikke sånn at du får prøvd jobben før du er utdannet Derfor ender det opp med at man tar en råsjans, og bruker 5 år av livet på å få en utdannelse til en jobb man ikke får testet seg i før man er ferdig. Siden jeg ikke VET om jeg vil trives i noen av disse jobbene (eller andre jobber jeg aldri har prøvd), vil jeg i alle fall sørge før at jeg bruker de 5 årene på å få en jobb der jeg garantert får god lønn, og hvor sannsynligheten for at jeg trivs er omtrent lik som de andre alternativene. Det ville vel vært enda dummere å velge en 5 års utdannelse som gir dårlig lønn, og så finner du i tillegg ut at du ikke trives? Du tar ikke høyere utdanning for å ende opp med en jobb. Du kan ta veldig mange forskjellige typer jobber om du har universitetsutdannelse. Selv profesjonsstudiene gir gode muligheter. etter å ha studert medisin kan du selvfølgelig bli allmennpraktiserende lege, men det er langt fra det eneste. Sivilingeniøerene, siviløkonomene, de flinke folka med HF- eller SVT-master eller de med naturfaglige utdanninger har en drøss med vilt forskjellige jobber de kan ta. Du utdanner deg ikke til et yrke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Men om man sammenligner timelønnen til indøkere vs. legene så vinner vel indøkerne? Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg ser for meg en ingeniør/siv.ing. utdanning kombinert med bedriftsøkonomi og ledelse kompetanse blir en utrolig knall kombo. Start for deg selv og da kan du tjene langt mer (eller gå konk hvis du roter det skikkelig til). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå