Gå til innhold

Bo i båt?


Anbefalte innlegg

Jeg har i lenger tid fundert på muligheten for å bo ombord i en båt. Etter en del lesing på nettet har jeg kommet til at det er et fullstendig realistisk prosjekt. Den midlertidige planen er å kjøpe en seilskute på noen og 40 fot. Prisnivået ser ut til å ligge på 400-600.000 kroner for en seilskute med passelig komfortabelt interiør. Tar jeg opp banklån på 600.000 kroner blir ikke den månedlige nedbetalingen stort større enn jeg betaler for leiligheten i dag.

 

Jeg er ikke særlig båtvant (utover å kunne kjøre småbåter). Jeg kan heller ikke seile, men det er jo urimelig å tro at dette ikke kan læres.

 

Det jeg lurer på er: hvor mye må man regne med kostnader for strøm, båtplass på småbåthavn, forsikring og vedlikeholdskostnader per år (i tillegg til selve båtlånet)?

Hvordan blir man kvitt innholdet i septiktanken etter hvert som det blir fullt?

Er det i det hele tatt realistisk å bo i en båt?

Er det noen i forumet her som bor i båt, og kan dele litt erfaringer om det?

 

Jeg er forøvrig 25 år, har null i gjeld og en normalt betalt jobb.

Endret av Kjell Arne Steinsvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker på hvor du holder til, men båtplass pleier å koste ca 30.000 her jeg bor. Og så kommer det en årlig leige i tillegg + dugnadstimer.

Septiktanken tømmer du når du er ute og seiler:)

 

Jeg leker med tanken selv å flytte i båt, men for meg blir det nok bare med tanken. Resten av svarene vet jeg desverre ikke:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...