Fibonacci Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Jeg har i lenger tid fundert på muligheten for å bo ombord i en båt. Etter en del lesing på nettet har jeg kommet til at det er et fullstendig realistisk prosjekt. Den midlertidige planen er å kjøpe en seilskute på noen og 40 fot. Prisnivået ser ut til å ligge på 400-600.000 kroner for en seilskute med passelig komfortabelt interiør. Tar jeg opp banklån på 600.000 kroner blir ikke den månedlige nedbetalingen stort større enn jeg betaler for leiligheten i dag. Jeg er ikke særlig båtvant (utover å kunne kjøre småbåter). Jeg kan heller ikke seile, men det er jo urimelig å tro at dette ikke kan læres. Det jeg lurer på er: hvor mye må man regne med kostnader for strøm, båtplass på småbåthavn, forsikring og vedlikeholdskostnader per år (i tillegg til selve båtlånet)? Hvordan blir man kvitt innholdet i septiktanken etter hvert som det blir fullt? Er det i det hele tatt realistisk å bo i en båt? Er det noen i forumet her som bor i båt, og kan dele litt erfaringer om det? Jeg er forøvrig 25 år, har null i gjeld og en normalt betalt jobb. Endret 9. juli 2008 av Kjell Arne Steinsvik Lenke til kommentar
Instict Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Er ikke helt sikker på hvor du holder til, men båtplass pleier å koste ca 30.000 her jeg bor. Og så kommer det en årlig leige i tillegg + dugnadstimer. Septiktanken tømmer du når du er ute og seiler:) Jeg leker med tanken selv å flytte i båt, men for meg blir det nok bare med tanken. Resten av svarene vet jeg desverre ikke:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå