pixarus Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Jeg skal til Paris i neste uke, og lurer på å kjøpe meg noe fastoptikk. Har fra før et Sigma 17-70 f.2.8 - 4.5 objektiv. Solgte kit objektivet til fordel for dette. Nå ønsker jeg noen lyssterke objektiver til en vettug pris. Har dårlig råd for tiden, så det blir nok bare ett i første omgang. Hva vil dere anbefale. Ønsker forslag på både Vidvinkel og Tele, må ikke være fastoptikk så lenge det er en bra pris og det er ganske lyssterkt. - pixarus Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Både 50 f/1.8 og 28 f/2.8 er vel gode objektiver til en god pris, og du vil finne sterke forkjempere for disse alternativene her på forumet. Kanskje spesielt for det sistnevnte. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Canon EF 50mm f/1.8 II er billig, god og lyssterk fastoptikk. Har det selv, og er fornøyd. Lenke til kommentar
kesse Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Hva er fordelen med fast opptikk? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Hva er fordelen med fast opptikk? I prissegmentet det er snakk om her er fastoptikk bedre enn tilsvarende zoomer, både når det kommer til skarphet, opitks ytelse og lysstyrke. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) EF 50mm f/1.4 USM eller EF 85mm f/1.8 USM Endret 9. juli 2008 av gorpium Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Nå kan man vel spøøre seg hvorvidt tdet er vits i å kjøpe 50mm f.1.8 i Frankrike, da objektivet allerede er forholdsvis billig her i Norge fra før. Jeg ville heller anbefalt et dyrere objektiv, så lenge trådstarter har råd til dette. Endret 9. juli 2008 av Garanti Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Det svarer seg ikke å kjøpe noen billig-optikk andre steder i Europa. Du kan i aller beste fall spare et par hundre, i verste fall betale mer. Det er lenge siden Norge var dyrere på elektronikk og optikk enn resten av Europa. I Italia er det stort sett dyrere enn på Japan Photo. Lenke til kommentar
pixarus Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Nå kan man vel spøøre seg hvorvidt tdet er vits i å kjøpe 50mm f.1.8 i Frankrike, da objektivet allerede er forholdsvis billig her i Norge fra før. Jeg ville heller anbefalt et dyrere objektiv, så lenge trådstarter har råd til dette. Nå var det ikke slik at jeg nødvendigvis skulle kjøpe i Frankrike, var bare det at jeg ønsket meg noe optikk før turen til å fange Paris med, og som vil komme bra med senere. Endret 9. juli 2008 av pixarus Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Nevnte 50mm er strengt tatt ikke brukbar under f/2,2. Og du må opp i f/2,8 før det yter brukbart. 28mm f/2,8 er skarp allerede på f2/8, og er altså like lyssterk i praksis. I tillegg kan du bruke det på dobbelt så lange lukkertider, og er i praksis mer lyssterk hvis du ønsker skarpe bilder. Jeg har optisk gode eksemplarer av begge objektivene, og det er klasseforskjell på dem i bildekvalitet. Skarphet, tegning, kontrast, farger. På absolutt alle disipliner er 28mm bedre enn 50mm f/1,8 II. Endret 9. juli 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå