Gå til innhold

Bærbar datamaskin til studier

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart begynne studier, og tenker at en bærbar datamaskin kan være praktisk til forelesninger og andre ting. Studiestedet har følgende tilbud på bærbar datamaskin i år:

http://www.ntnu.no/adm/it/studenter/pc-tilbud

Acer TravelMate 6292

• Intel Core 2 Duo prosessor T7500 2.2 Ghz
  • 12,1" skjerm, Wide 1280 x 800
  • Vekt: 1.96kg
  • Intel® GMA X3100 Grafikk
  • 2 GB DDR2 internminne
  • 160 GB harddisk, DVD - brenner
  • Størrelse:mm 306(B) x 227(D) x 27.5/34.5(H)
  • Fingeravtrykksleser, Bluetooth 2.0
  • Webkamera i skjermen
  • Leveres med ryggsekk for PC og ekstern mus
  • Windows XP eller Vista Ultimate operativsystem og Office 2007 Enterprise
  • F-Secure Antivirus
  • Tre års garanti
  • 3-årig "All-Risk forsikring" som dekker det meste av uhell og skader (Ikke tyveri)

Pris for studenter vil være kr 7608,-

Jeg er dog ikke sikker på om dette er et tilbud jeg burde slå til på.

Her er noen av mine tanker rundt en bærbar datamaskin:

- den bør være så bærbar som mulig (særlig med tanke på vekt)

- den bør kunne takle medieavspilling uten problemer (lyd/musikk og film)

- den bør ikke ha noen problemer med å kjøre flere programmer samtidig (f.eks. en nettleser, et par Microsoft Office-programmer og en medieavspiller)

- den bør helst ha flere enn 2 USB-porter (dette er ikke noe krav, så foreslå gjerne en maskin med 2 USB-porter, hvis den passer ellers)

- den bør ha en viss mengde harddiskplass (helst ikke mindre enn 160 GB, men det er ikke noe krav)

- den bør ha en batteritid som ikke er alt for lav

- den bør helst ha DVD-brenner, men det er ikke noe krav

Bruk:

Jeg skal sannsynligvis flytte en del på maskinen og bære den fram og tilbake fra forelesninger, så alt for uhåndterlig kan den ikke være. Jeg skal bruke den på forelesninger og lesesaler, så den må ha en batteritid som er så lang at den ikke blir utladet mens jeg holder på å skrive. Jeg har ikke behov for å spille spill på maskina, og jeg kan ikke komme på tilsvarende krevende oppgaver jeg har behov for å kjøre.

Finnes det andre aktuelle bærbare datamaskiner til en lavere pris, eller er dette et tilbud jeg burde slå til på? Jeg går ut ifra at denne maskina er en maskin som er god nok, med tanke på at studiestedet anbefaler den.

Svar mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal snart begynne studier, og tenker at en bærbar datamaskin kan være praktisk til forelesninger og andre ting. Studiestedet har følgende tilbud på bærbar datamaskin i år:

http://www.ntnu.no/adm/it/studenter/pc-tilbud

Acer TravelMate 6292
  • Intel Core 2 Duo prosessor T7500 2.2 Ghz
  • 12,1" skjerm, Wide 1280 x 800
  • Vekt: 1.96kg
  • Intel® GMA X3100 Grafikk
  • 2 GB DDR2 internminne
  • 160 GB harddisk, DVD - brenner
  • Størrelse:mm 306(B) x 227(D) x 27.5/34.5(H)
  • Fingeravtrykksleser, Bluetooth 2.0
  • Webkamera i skjermen
  • Leveres med ryggsekk for PC og ekstern mus
  • Windows XP eller Vista Ultimate operativsystem og Office 2007 Enterprise
  • F-Secure Antivirus
  • Tre års garanti
  • 3-årig "All-Risk forsikring" som dekker det meste av uhell og skader (Ikke tyveri)

Pris for studenter vil være kr 7608,-

Jeg er dog ikke sikker på om dette er et tilbud jeg burde slå til på.

Her er noen av mine tanker rundt en bærbar datamaskin:

- den bør være så bærbar som mulig (særlig med tanke på vekt)

- den bør kunne takle medieavspilling uten problemer (lyd/musikk og film)

- den bør ikke ha noen problemer med å kjøre flere programmer samtidig (f.eks. en nettleser, et par Microsoft Office-programmer og en medieavspiller)

- den bør helst ha flere enn 2 USB-porter (dette er ikke noe krav, så foreslå gjerne en maskin med 2 USB-porter, hvis den passer ellers)

- den bør ha en viss mengde harddiskplass (helst ikke mindre enn 160 GB, men det er ikke noe krav)

- den bør ha en batteritid som ikke er alt for lav

- den bør helst ha DVD-brenner, men det er ikke noe krav

Bruk:

Jeg skal sannsynligvis flytte en del på maskinen og bære den fram og tilbake fra forelesninger, så alt for uhåndterlig kan den ikke være. Jeg skal bruke den på forelesninger og lesesaler, så den må ha en batteritid som er så lang at den ikke blir utladet mens jeg holder på å skrive. Jeg har ikke behov for å spille spill på maskina, og jeg kan ikke komme på tilsvarende krevende oppgaver jeg har behov for å kjøre.

Finnes det andre aktuelle bærbare datamaskiner til en lavere pris, eller er dette et tilbud jeg burde slå til på? Jeg går ut ifra at denne maskina er en maskin som er god nok, med tanke på at studiestedet anbefaler den.

Svar mottas med takk! :)

denne har litt bedre prosesoor som gjør at den kan åpne programmer fortere og kjøre flere samtidig. det eneste ulempen med den siden du skal ha deg med deg mye er at den er betydelig større og tyngre. men du får igjen på kraft og stor skjerm til å se på film.

link: hp pavillion

elles er det denne som er samme pc som skolen fikk tilbud på men bare den er oppgradert så den har større hardisk,ram og pcu/prosessor.

men då blir den betydelige dyrere.

link: acer

håper dette var litt til hjelp:) og ga deg en liten pekepinn på 2 forskjellige pc'er som du kan velge:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...