Gå til innhold

Mat som gjør en mindre oppblåst


Anbefalte innlegg

Hva slags mat gjør en oppblåst, og som man (jeg) bør holde meg unna? Min kollega sa i dag at all slags brød er dårlig. Moren min sier ris. Stemmer dette?

 

Utrolig kjipt å være 190 cm høy, ellers slank/noe muskuløs men ha en ordentlig "ølvom". Det ser så utrolig teit ut. Trener nesten hver dag og sykler til og fra jobb, så det kan ikke være sååå mye fett rundt magen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags mat gjør en oppblåst, og som man (jeg) bør holde meg unna? Min kollega sa i dag at all slags brød er dårlig. Moren min sier ris. Stemmer dette?

 

Utrolig kjipt å være 190 cm høy, ellers slank/noe muskuløs men ha en ordentlig "ølvom". Det ser så utrolig teit ut. Trener nesten hver dag og sykler til og fra jobb, så det kan ikke være sååå mye fett rundt magen.

 

Det kan være at det er enkelte ting i kosten din du reagerer på. Brødmat, og spesielt hvete, kan gi en effekt som oppblåst mage. Også polert ris (hurtig ris), kan gi samme effekt for noen. Prøv å bytt ut disse varene, og spis alternative produktet som f.eks. brun ris.

Men for å finne ut om det er dette som gjør at magen er oppblåst, prøv å kutt ut all brød og ris en uke, og se om du merker forskjell når du starter med brød og ris igjen. :)

Lenke til kommentar

Har du sjekket deg for allergier? Både laktose- og glutenallergi kan føre til oppblåsthet så vidt jeg vet. Du kan enten gå til legen eller prøve å kutte ut brødmat/melk (hvor vanskelig det enn måtte høres ut).

 

Selv er jeg bygd sånn at magen står litt ut pga. mye svai i ryggen. Det kan jo være en del av årsaken hos deg også?

Lenke til kommentar

Uten at jeg har gått til legen kan jeg med nokså stor sikkerhet si at jeg ikke er allergisk mot gluten eller laktose. Jeg har ingen av de symptomene.

 

Jeg har en ganske så krum rygg så kan hende det er derfor magen står ut ja.

 

Men jeg skal holde meg unna brød, ris og denslags i en uke til. Så langt har det gått bra, men det kan være grunnet andre faktorer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du er ultraflink til å spise grønnsaker og frukt(belgfrukter), så kan det gjøre luftige underverker, dessverre. :whistle:

 

Pass på at du ikke sluker maten! Man kan svelge ganske mye luft av å spise fort. Og hvis man drikker fort og for eksempel gurgler og heller innpå hva enn man drikker, kan man få med mye luft i samme slengen. Kanskje er det nettopp her feilen ligger? At du spiser og drikker fort og dermed ikke får tid til å tygge maten ordentlig, men bare svelger i et kjør?

 

Det er sant at hveteprodukter også kan gjøre en oppblåst. Kanskje du skal kutte ned på produkter som lyst brød, pasta og boller en liten stund og se om magen forandrer seg? Pass forresten også på at du ikke får for mange oksygenbobler i springvannet hvis du drikker vann fra springen! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...