ikek Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Hei. Skal kjøpe ny pc. I den forbindelse ber jeg om noen kommentarer til dette oppsettet. PC'n skal brukes til spilling, litt videoredigering, noe fotoredigering og til kontor/nettbruk. Jeg satte sammen et 'overkill' system, for å så kunne slanke prislappen litt. Det passer lommeboka best om jeg kommer nærmere 15k enn 20k. Ytelse trenger ikke å koste mer enn strengt nødvendig. Noen av komponent valgene kunne jeg tenkt meg kommentarer på, disse er jeg litt usikkre på: CPU: Er Q9450 overkill i og med at primær oppgaven til maskina er spilling. Få spill utnytter alle kjernene... Vil en E8400 eller E8500 ha mer enn nok ytelse? CPU Kjøler: Er lenge siden har holdt meg oppdatert blant jungelen av cpu kjølere, men Zalman CNPS9700 burde gjøre jobben(?) HK: gikk for et x38 basert system for å ha muligheten til å kjøre crossfire,. ellers ble kortet valgt litt på måfå. Skjerm: finnes det andre kvalitetsskjermer som er billigere og er 24" uten TN panel? minne: 8gb vs 4gb. skal bruke 64bit OS! er det noen praktisk forskjell på ytelse i tunge spilltitler? Endret 9. juli 2008 av Heiglot Lenke til kommentar
DHM Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Forslag: Det er minimalt med spill og programmer som støtter quad core for tida, så en dual core vil være bedre for gaming. Edit: Dette er uten OS Endret 9. juli 2008 av DHM Lenke til kommentar
ikek Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 jeg kommer nok til å gå for ddr2, det gir for øyeblikket mer for pengene enn ddr3. har den samsung skjermen et TN panel? siden jeg primært sett ikke skal drive med bilde/video-redigering så holder det nok med dual core i stedet for quad. kjøper nok 8400 og overklokker den en smule. sparer også en del penger på det holder en 650w PSU til oppsettet hvis jeg en gang i tiden setter inn et par hdd til og en 4870 gpu til? Lenke til kommentar
DHM Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Personlig har jeg en 9800 GX2 som sluker 600w alene, så regner med du kan trenge litt mer enn 650 til 4870 i CF. Ikke sikker da, siden jeg ikke har så god peiling på flere skjermkort. Lenke til kommentar
Ritualz1 Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Hmm trur jeg leste en plass at 4870 brukte 490w i CF, på load. Men er ikke helt sikker, jeg bestilte en pce her om dagen med hd4870 i cf og valgte 850w, burde holde. Lenke til kommentar
fflex Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Personlig har jeg en 9800 GX2 som sluker 600w alene, så regner med du kan trenge litt mer enn 650 til 4870 i CF. Ikke sikker da, siden jeg ikke har så god peiling på flere skjermkort. Du har et 9800gx2 som sluker 600W alene? Det skulle jeg gjerne likt og sett ref på. Man behøver heller ikke et hovedkort til 2000 kr for å klokke godt og gi deg de funksjonene du behøver. Et Asus P5Q pro er et godt valg feks, basert på Intel P45 chipset. Det er hvis du kun skal ha 1 skjermkort. Zalman CPU kjøleren som er linket til er altfor dyr i forhold til ytelsen, spesielt stille er den heller ikke. Endret 11. juli 2008 av fflex Lenke til kommentar
DHM Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 fflex: Anbefalt strømforsyning til gx2 er 600w, var litt dårlig formulering fra min side. Lenke til kommentar
ikek Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 jeg tror jeg skal gå for x38/x48 baserte hk grunnet CF. hmm, PSU med 650watt burde holde så lenge den har nok effekt på rails (hvis jeg har forstått riktig) på 12v har den 52amp som burde holde for 2 stk 4870 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå