Gå til innhold

Snitt fart på 249km/t i 100 og 90sone

jonki3

Anbefalte innlegg

Til hans forsvar uansett hvor dumt han har oppført seg er det faktisk ikke sikkert han satt noen i fare... de gangene jeg har kjørt alt for fort har vært aleine på 2 felts motorvei mitt på natta... ergo ingen andre en meg selv og skade.. anywho dumt er det greit nok men det som er skremmende er hvordan han legger frem saken sin, ser ikke ut som han har veldig mye vett i skallen

Hvordan vet du at du er alene selv om det er midt på natta?

Om du ikke støter på andre mennesker kan du jo støte på et dyr - og kollisjonen eller unnamanøveren kan få deg til å miste kontrollen og kjøre av veien.

Du skader riktignok bare deg selv, men hva med redningsmannskapene som ankommer? De blir utsatt for fare når de forsøker å redde deg fra det brennende bilvaket ditt.. Eller kanskje det skjer en annen ulykke rett etterpå, der folk dør fordi redningsmannskapene ankommer sent fordi de allerede prøver å redde livet til en råkjører som "bare utsatte seg selv for fare".

Noen ganger må man tenke litt lenger enn til sin egen nesetipp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korleis kan du være 110% sikker på at du er 100% aleine på veien når du tilbakelegg 70 meter i sekundet?

Dessutan er det vrøvl at ein kun skader seg sjølv. Kva med familie, slekt, venar og bekjente? Er dei uberørt om du skulle køyre deg i hjel?

Det er godt å høyre at UP er ute etter råkøyrarane, må berre få dei av vegen med ein einaste gang. Sjølv ikkje ein profesjonell bilførar har garantert kontroll i sånne hastighetar, korleis ein som har hatt lappen i 5 mnd då kan innbille seg å ha det forstår eg ikkje.

Haldningen er nesten det værste, dei fleste som blir tatt i sånne hastighetar innrømmer forholdet og tar sin straff. Håpar på lang fengselsstraff og gjerne fleire år utan lappen.

Spørsmålet til trådstarter var vel kva som kom til å skje, og eg kan aldri tenke meg at du vil sleppe unna dette. Med videobevis har politiet ein god sak.

Lenke til kommentar

vis vi går utifra hans fart på 249 Km/T som blir 69.16667 meter/sekund som faktisk er veldig mye, vis vi da regner med at føreren har en reaksjonstid på ca 1 sekund ved bremsing og skal ned til null så har bilen en stoppelengde på ~ 1000 Meter mener ca650 - 700meter med reaksjonstid (generelt grunnlag). hvis jeg regnet riktig på dette her.

så tenk deg på natten i den farten hvor mye informasjon får du virkelig med deg da? hvis du hadde punktert i den farten ville det kunne fått spektakulære konsekvenser

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Til hans forsvar uansett hvor dumt han har oppført seg er det faktisk ikke sikkert han satt noen i fare... de gangene jeg har kjørt alt for fort har vært aleine på 2 felts motorvei mitt på natta... ergo ingen andre en meg selv og skade.. anywho dumt er det greit nok men det som er skremmende er hvordan han legger frem saken sin, ser ikke ut som han har veldig mye vett i skallen

Se for seg at noe gjør at han mister kontroll over bilen da, selv om han er helt alene på veien. Da må brannvesenet åpne nok en boks med makrell i tomat langs de norske veier. Ikke hyggelig syn for de som må gjøre det og det koster utrolig mye. Penger som kunne vært brukt på noe nyttig.

Lenke til kommentar

Jaja, det er ikke noe å tenke på!

Hadde det vært sant som trådstarter sier, så hadde det nok stått på forsiden av både VG og Dagbladet, men er ikke noe liten notis engang ;)

Det at han ikke vet hva han snakker om sier jo sitt..

Kjenner en kan (han er forøvrig 49) som har prøvd bilen i over 250, å han sa det var som å kjøre på skinner, så rart om det rister såå mye at de liksom ikke greier å se skiltene noen gang :woot:

Fikk med deg at det var en lik bil 3 stykker døde i her for en liten stund siden (vet det ikke hadde noe med saken å gjøre, men kanskje trådstarter har hentet innspirasjon/idé derfra?)

Lenke til kommentar
vis vi går utifra hans fart på 249 Km/T som blir 69.16667 meter/sekund som faktisk er veldig mye, vis vi da regner med at føreren har en reaksjonstid på ca 1 sekund ved bremsing og skal ned til null så har bilen en stoppelengde på ~ 1000 Meter (generelt grunnlag). hvis jeg regnet riktig på dette her.

så tenk deg på natten i den farten hvor mye informasjon får du virkelig med deg da? hvis du hadde punktert i den farten ville det kunne fått spektakulære konsekvenser

Hvordan har du regnet for å komme frem til den bremselengden da?

Lenke til kommentar

ops. jeg brukte feil tall der ja. tok utgangs punkt i bremselengde ved 70 og gnaget med fire og tok svaret og ganget med fire. som selfølgelig er for høyt.

ved bruk av samme metode og bremselengde i 60 får du 576 så må legge på litt for du kjører 9Km/h fortere en resultatet du får da. så ca 600M da, mer riktig det? + reaksjonstiden da som jeg sier er 1 sekund.

fremdeles ganske langt vil jeg si.

*tillegg*

ved bruk av denne formelen

x er hastigheten, men man tar ikke med hele hastighets-tallet, bare det første sifferet. Altså; hvis man kjører i 80km/h, så blir x = 8. slik er det for alle 3 formelene. Det er bare ca.tall, men det gir en pekepinn på forksjellene.

Formel 1: TØRR ASFALT

x*3 = y

(x+x)/2 = z

y+z= stopplengde i meter

som jeg fant her

får jeg 384,7 meter som stoppelengde ved bruk av tallet 24.9 som X. som er litt kortere, nesten like langt som en standard løpebane. i følge den formelen vil du bruke 74.7 meter på å reagere før du bremser.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Håpet(og trodde) at det fantest en øvre grense for hvor dumme mennesker egentlig kan være! Gratulerer, der har du på det sterkeste klart å motbevise meg!!

Kan ikke du gjøre alle her på forumet en kjempe tjeneste og ta en IQ test. Dette ville nok ha forklart en god del! (samt gitt oss dagens latter)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gi folk to/tre sjanser: Uforsvarlig kjøring som det trådstarter gleder seg over gis naturligvis fengselsstraff, man får så førerkortet tilbake, men hvis man så bevisst oppsøker den samme idioti og spenning igjen, mister man førerkortet på livstid. Det er jo helt åpenbart at enkelte mangler nødvendig respekt for lovverk og ansvar overfor sine medmennesker.

Gi råkjørerne noen sjanser, hvis de ikke er interessert, nei da får de betale prisen og kjøre kollektivt.

Jeg vil ikke si hva jeg egentlig mener om disse gruppene.

Lenke til kommentar

Man lærer av sine feil, trur dere virkelig trådstarter kommer til å gjøre dette igjen?

Ingen ble skadet den kvelden, hva hvis han ikke hadde testa farten på bilden den kvelden. Da hadde han sikkert gjort det en annen kveld og kansje skade noen.

Kan vi ikke bare være glade for at denne idioten ikke skadet noen og forhåpentligvis ikke vil gjøre noe idiotisk som det igjen?

EDIT: Leif

Endret av KNB
Lenke til kommentar
Man lærer av sine feil, trur dere virkelig trådstarter kommer til å gjøre dette igjen?

Ingen ble skadet den kvelden, hva hvis han ikke hadde testa farten på bilden den kvelden. Da hadde han sikkert gjort det en annen kveld og kansje skade noen.

Kan vi ikke bare være glade for at denne idioten ikke skadet noen og forhåpentligvis ikke vil gjøre noe idiotisk som det igjen?

EDIT: Leif

Nå er du på bærtur. Det var ikke hans fortjeneste at det gikk noe bedre denne gangen enn hva det kunne ha gjort en annen gang, du sier jo selv at det bare er tilfeldigheter. Vi kan selvsagt være glade for at det gikk bra denne gangen, men det betyr ikke at han ikke kommer til å gjøre det igjen. Jeg ser ikke hvordan du kan tolke det dithen at han ikke vil gjøre det flere ganger. Han viser jo, både ved handlingen og spesielt ved måten han fremstiller det hele på, at han synes dette er helt topp og mer enn gjerne vil gjøre det flere ganger. Han tror tydeligvis at han er usårbar, hverken kollisjoner eller politiet kan utsette ham for noe som helst, ettersom han er supermann.

Lenke til kommentar
Kom igjen, kjøper folk dette?

Som Pluggen sier, hadde dett vært reelt så hadde det oppslag i en eller annen avis og en massiv diskusjon rundt trafikksikker osv...

Hvorfor ikke? Jeg sier ikke at det nødvendigvis er tilfelle, for jeg aner ikke hva for slags figur trådstarter er, men hvis du tror at alt som skjer her i verden havner i nyhetene (umiddelbart eller i det hele tatt), er du også over snittet naiv :) En slik sak blir det selvsagt blest om, så derfor går ikke politiet ut med noe som helst før politijuristen har tatt en titt på saken og er sikker på at de har en "sikker sak". Ikke noe kult å gå hardt ut mot slikt dersom det viser seg at saken ikke skulle holde stikk i retten ;)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om dette er reellt eller ei, og ikke gidder jeg ta stilling til det heller, men det eneste jeg greier å tenke på når jeg leser dette er hvilken fantastisk jobb UP gjør og hvor livsviktig det er at de er på veiene hele tiden. Det finnes dessverre utrolig mange selvhøye idioter som tror de eier veiene og er skråsikker på at de er mestersjåfører, de har jo trossalt greid å kjøre to måneder uten å gruse fatterns Merce.

Og det er først og fremst disse råkjørerne UP må være ute etter og straffe. Ikke de som kjører 5-10 km/t over fartsgrensa der det kan være helt forsvarlig, men de som ikke eier respekt for noe og som setter alt og alle i fare, inkludert seg selv, med villmannskjøring. Det er der ressursene må rettes mot. Blir ekstremt irritert når jeg leser om folk som blir bøtelagt 1600,- for å kjøre 5 km/t over fartsgrensa, når det er disse folkene det må fokuseres på.

Endret av Hewitt
Lenke til kommentar

Hvordan vet du at du er alene selv om det er midt på natta?

Om du ikke støter på andre mennesker kan du jo støte på et dyr - og kollisjonen eller unnamanøveren kan få deg til å miste kontrollen og kjøre av veien.

Du skader riktignok bare deg selv, men hva med redningsmannskapene som ankommer? De blir utsatt for fare når de forsøker å redde deg fra det brennende bilvaket ditt.. Eller kanskje det skjer en annen ulykke rett etterpå, der folk dør fordi redningsmannskapene ankommer sent fordi de allerede prøver å redde livet til en råkjører som "bare utsatte seg selv for fare".

Noen ganger må man tenke litt lenger enn til sin egen nesetipp.

Biler begyner bare ikke og brenne helt av seg selv, vi lever ikke i en amerikansk film

og nei du møter ikke en vill elg midt på modtorveien mellom oslo og drammen, og jo man vet man er aleine når man har 10km med rett ny motorvei forran seg med mindre man er blind noe jeg ikke regner med man er når man kjører bil... og seriøst skal man slutte med alt som er farlig og smådumt på grunn av den stakkars familien du kansje kan etterlate deg?

come on! ikke reager som om dere lever i en perfekt verden der alle de perfekte menneskene løper i ring på en grønn blomstereng og holder værandre i hande og synger jesus elsker alle barna.... les inlegget mitt en gang til og bruk de små grå til og skjønne at jeg ikke på noen måte mener det er riktig det han gjorde og innleggene hans ikke på noen måte speiler noe man regner med kommer fra en normalt oppegående person. men det og kalle han en morder og et svin som ikke har noe på denne jorda og gjøre kansje er LITT over grensa til hva som er greit for dere som kaller dere for "fornuftige perfekte" mennesker.

om noen en gang til nevner de stakkars brannmennene og ambulanse sjåførene som må bla bla bla så går jeg i nerde frenzy... jobber som ambulanse sjåfør selv og det og komme til "enda en" biluklykke med en råkjører er ikke det man kaller en påkjenning for rutinert utrykkningsmannskap

end /rant

Endret av digitalglenn
Lenke til kommentar
Biler begyner bare ikke og brenne helt av seg selv, vi lever ikke i en amerikansk film

og nei du møter ikke en vill elg midt på modtorveien mellom oslo og drammen, og jo man vet man er aleine når man har 10km med rett ny motorvei forran seg med mindre man er blind noe jeg ikke regner med man er når man kjører bil... og seriøst skal man slutte med alt som er farlig og smådumt på grunn av den stakkars familien du kansje kan etterlate deg?

Biler begynner (stort sett) ikke å brenne av seg selv, men en kraftig kollisjon i høy hastighet kan jo hjelpe litt? Jeg er enig i at det stort sett ikke begynner å brenne, men det står jo stadig vekk om bilbrann etter ulykker..

Og det hender da innimellom at det er villelg (har ennå til gode å møte en tam elg langs veien) på motorveien? Jeg har kjørt mye mellom Drammen og Oslo selv, og kan huske i alle fall to ganger det har vært elg i veikanten (på innsiden av gjerdet) mellom Liertoppen og Asker.

Og ja, man burde kunne slutte med alt som er farlig og så unødvendig som slikt. Dersom man har så stort fartsbehov, kan man ikke kjøre på en bane innimellom? Eller finne seg en karusell man liker på Tusenfryd... ;)

Det jeg mener er at det er fullstendig unødvendig å kjøre sånn som trådstarter og andre som kjører latterlig fort. Jeg tenker ikke på de som ligger 10/20 km/t over fartsgrensa en torsdags kveld..

Du snakker også om påkjenning på mannskapene som må rydde opp etter ulykken. Uansett hvor ofte man gjør sånt er jo en ulykke en større påkjenning enn ingen ulykke? I tillegg binder det opp mannskaper og materiell, og koster samfunnet latterlig mye penger. Penger som kunne vært brukt på andre ting..

Lenke til kommentar
om noen en gang til nevner de stakkars brannmennene og ambulanse sjåførene som må bla bla bla så går jeg i nerde frenzy... jobber som ambulanse sjåfør selv og det og komme til "enda en" biluklykke med en råkjører er ikke det man kaller en påkjenning for rutinert utrykkningsmannskap

UP-lederen i Telemark og Vestfold sier at alltid tar det tungt når han kommer til bilulykker med dødsfølge. Men det er vel bare han... HALLOOOOOO?!?!?!? Du er sikkert stor og tøff og rutinert osv, men "alle" (unntatt deg og de andre tøffe folka du kjenner) reagerer på store mengder blod, gørr og tragedie - kanskje ikke der og da, men i lengda. Si hva du vil, men det er en påkjenning, enten du vil eller ikke :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...