Gå til innhold

Snitt fart på 249km/t i 100 og 90sone

jonki3

Anbefalte innlegg

Hei, jeg var litt hard på gassen her om dagen, ble målt til 249km/t i 100sone som gikk over til 90sone. Jeg kjørte forbi en sivil som slo på blålysene 10sekunder etter at jeg passerte den, den prøvde så godt den kunne å holde følge, men jeg følte jeg skulle være litt snill å stoppe.

Jeg nektet selvsagt på alt. Jeg fikk se filmen, men det var mørkt og bilen rister så mye at skiltnummeret ikke kommer frem på filmen.

Han tok dessuten lappen på stedet, den har jeg hatt i 5mnd om det har noe å si. Har ingen prikker fra før.

Han sa at jeg kom til å få høre ifra dem og at det ble snakk om fengsel i så lenge som dager80, nå synes jeg det hørtes veldig mye ut, jeg kunne like så godt slått han ned å dratt uten at det hadde fått noen større konsekvenser.

Jeg ventet ti minutter etter han hadde dratt før jeg kjørte hjem og parkerte.

Så, hva tror dere? Blir det fengselstraff? Synes det høres drøyt ut.

Edit: Hvor nøyaktige er målingene egentlig? Når jeg så ned på speedometeret idet blålysene kom på viste det opp mot 260km/t..

Endret av jonki3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sykt! vel, hvis det bare var en politikar og ingen måling så spørs det om det om han har så mange bevis, men har han en real måling så sitter du nok i cella en stund :/

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Han har jo film da, men som sagt, bilen jeg har rister veldig i de hastighetene så nummerskiltet er så å si umulig og tyde..

sant nok, men hvis han tok opp jakten med en gang og ikke mistet bilen din av syne fra filmen så ser man jo skiltene dine når du stoppet..

Lenke til kommentar

De har vel ikke lov å ta deg viss de ikke har målinger fra laserkamera?

En som eg kjenner kjørte i ca 300 km/t (motorsykkel) då en politibil kom imot. Han fikk ingenting siden de ikke hadde bevis

Lenke til kommentar
Enten er du ett troll, eller så kan glede deg til ett lengre opphold på Costa del Palle :p

Troll? Jeg ble bare kalt en idiot av politimannen, men..

KNB: Han hadde jo måling på filmen da.. Kjenner en som kjørte forbi politiet i 212km/t i 70sone, men han bare dro på det han kunne og har aldri hørt noe mer, men det ble litt vanskelig for meg tanke på avkjøringer osv fra motorveien, de trenger jo ikke å være så lure for å sperre de 2 neste avkjøringene og motorveien med en bom forran tunnelen..

Lenke til kommentar
Hei, jeg var litt hard på gassen her om dagen, ble målt til 249km/t i 100sone som gikk over til 90sone. Jeg kjørte forbi en sivil som slo på blålysene 10sekunder etter at jeg passerte den, den prøvde så godt den kunne å holde følge, men jeg følte jeg skulle være litt snill å stoppe.

Jeg nektet selvsagt på alt. Jeg fikk se filmen, men det var mørkt og bilen rister så mye at skiltnummeret ikke kommer frem på filmen.

Han tok dessuten lappen på stedet, den har jeg hatt i 5mnd om det har noe å si. Har ingen prikker fra før.

Han sa at jeg kom til å få høre ifra dem og at det ble snakk om fengsel i så lenge som dager80, nå synes jeg det hørtes veldig mye ut, jeg kunne like så godt slått han ned å dratt uten at det hadde fått noen større konsekvenser.

Jeg ventet ti minutter etter han hadde dratt før jeg kjørte hjem og parkerte.

Edit: Hvor nøyaktige er målingene egentlig? Når jeg så ned på speedometeret idet blålysene kom på viste det opp mot 260km/t..

Målingene er svært nøyaktige, så lenge de er utført over en strekning lengre enn minstegrensa, som er 100 meter :)

Dette er bare tåpelig, dessverre. Forbered deg på mange dager med pallespikring.

Lenke til kommentar
Brukes bilens eget speedometer eller GPS til å måle nøyaktig hastighet? Er jo som kjent endel misvisning på speedometer. Ikke at har noe å si fra eller til i denne saken, men morsomt å vite.

Speedometermålinger brukes sjelden, men det er full anledning til det. Politiets kjøretøy skal jevnlig kontrolleres og evt korrigeres, slik at speedometeret viser korrekt hastighet. Dersom et kjøretøy som ikke har vært inne til kontroll blir brukt til å utføre en gjennomsnittsmåling, må kjøretøyet kontrolleres i ettertid, og eventuelt avvik vil bli justert mot måleresultatet. Du kan lese mer om dette i GP-4027 (Politiets instruks for trafikktjeneste), du finner den trolig på Google, hvis ikke kan jeg fortelle mye mer om det, men da får du opprette en egen tråd om hastighetskontroller, for her er det OT :) For øvrig bruker politiet GPS for å holde kontroll på sine egne kjøretøy, og de får vel da også opp nøyaktig fart, men såvidt meg bekjent er det ikke vanlig å legge dette til grunn ved fartsmålinger.

Lenke til kommentar

Når jeg kjører forbi en politibil som holder 100km/t i 249km/t, hvordan skal han få målt meg med speedometeret sitt Gromle?

Det var en Toyota avensis som sikkert ikke gikk i nærheten av like fort.

Jeg tipper at det enten sitter en radar i fronten på toyotaen, eller at det er en laser av et slag, men jeg vil tro det er en radar.

Farten stod med hvit skrift på filmen, som undertekst på en film, bare at den forandret seg hele tiden..

Edit: Hva ville skjedd om jeg hadde gitt flat pedal og hadde dratt fra han, han hadde jo sett at jeg svingte av 1km lengre frem og kunne varslet politipatruljer som befant seg ved det aktuelle stedet? Jeg var på besøk hos en venn av meg når vi var ute å kjørte, det er sikkert ikke så morsomt for foreldrene hans at det kommer flere politibiler der etter en politijakt. Men rent teoretisk, det skulle jo ikke være noe problem visst man holder godt over 250km/t? Jeg kjenner som sagt en som gjorde det ved samme avkjøring når det var fartskontroll der, og han har aldri hørt noe siden.

Endret av jonki3
Lenke til kommentar

Du synes fengselsstraff for å kjøre 150 km/t over fartsgrensen er drøyt?

Javel...

Men for folk som deg så svir nok noen år uten lappen mye mer enn å sitte noen måneder i fengsel vil jeg tro. Og du har klart å få til begge deler på en gang - slett ikke verst :)

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Når jeg kjører forbi en politibil som holder 100km/t i 249km/t, hvordan skal han få målt meg med speedometeret sitt Gromle?

Det var en Toyota avensis som sikkert ikke gikk i nærheten av like fort.

Jeg tipper at det enten sitter en radar i fronten på toyotaen, eller at det er en laser av et slag, men jeg vil tro det er en radar.

Farten stod med hvit skrift på filmen, som undertekst på en film, bare at den forandret seg hele tiden..

Det er hverken laser eller radar. Radar har de sluttet å bruke pga masse tullball. Laser fungerer ikke når kjøretøyet er i bevegelse, det må stå helt stille for at apparatet skal kunne utføre en måling.

De har en fiffig sak som heter Police Pilot. Den måler ganske enkelt tilbakelagt streknig og forbrukt tid, og på bakgrunn av dette regnes gjennomsnittshastigheten ut. Alle husker t, s og v (time/fart, stretch/strekning og velocity/hastighet) fra fysikken på ungdomsskolen, i dette tilfellet veg (tilbakelagt strekning) delt på tid er lik fart, og på den måten regner man altså ut gjennomsnittshastighet. Police Pilot gjør dette automatisk og kontinuerlig, og derfor kan (gjennomsnitts)hastigheten som vises på skjermen logisk nok endre seg underveis.

Lenke til kommentar

Sånn litt på siden, har politiet ocr scanning av bilskilt linket opp mot en bildatabase som varsler om bilen er stjålet, ikke betalt forsikring osv i Norge?

Jeg får vel et brev i postkassen min om et par uker om at saken er henlagt grunnet bevisets stilling?

Edit: Painapplet, bare fordi du ikke har en bil som klarer det så trenger du ikke å beskylde meg for å være dum. Det er dessuten en helt ekstrem følelse når du akslerer til 200 like fort som en gjennomsnittlig familiebil bruker på å nå 100.. Helt sykt med antispinn av ihvertfall..

Endret av jonki3
Lenke til kommentar
Sånn litt på siden, har politiet ocr scanning av bilskilt linket opp mot en bildatabase som varsler om bilen er stjålet, ikke betalt forsikring osv i Norge?

Jeg får vel et brev i postkassen min om et par uker om at saken er henlagt grunnet bevisets stilling?

Nei, de har ikke noe slikt scannesystem som scanner skiltet automatisk, men de kan selvsagt kalle opp operasjonssentralen og få dem til å sjekke de tingene du nevner.

Hvorfor babler du om bevisets stilling? De har jo for faen video og gjennomsnittsmåling av at du har kjørt 249 km/t i 100-sona!? Hvorfor skulle det være et dårligere bevis i denne saken enn i andre saker? Tulling... Du må jo være helt blåst, når du overhodet ikke har respekt for noe som helst.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Edit: Painapplet, bare fordi du ikke har en bil som klarer det så trenger du ikke å beskylde meg for å være dum. Det er dessuten en helt ekstrem følelse når du akslerer til 200 like fort som en gjennomsnittlig familiebil bruker på å nå 100.. Helt sykt med antispinn av ihvertfall..

Hvordan unnskylder det idiotien din?

Lenke til kommentar

Skal vi kappkjøre? ;) Jeg vedder på at jeg gjør 200 før du har nådd 100.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...