Gå til innhold

Valgemner i IT - høyere utdanning - hva "bør" velges?

Anbefalte innlegg

Hva mener dere "bør" velges når det kommer til jobbmuligheter etter endt utdanning? Hvis man tar vekk hele subjektiv perspektivet og kun velger på bakgrunn av hvilke muligheter man får etter utdanningen, både lønnsmessig og andre fordeler de forskjellige valgene gir.

Dette er muligheter som man har ved UiA(kristiansand), IT og informasjonssystemer - bachelor.

4.semester(30poeng)

· IS-106 Praktisk e-handel for entreprenører *

· IS-204 Drift av IT-ressurser (10 sp)

· IS-209 Systemadministrasjon med fri programvare (Open Source), (5 sp)

· IS-210 Systemutvikling med fri programvre (Open Source), (5 sp)

· IS-302 Praksisprosjekt (10 sp)

· ME-100 Samfunnsvitenskapelig metode (10 sp) Opptakskrav til masterstudiet.

· TFL102/> TFL102 IT og samfunn (10 sp)

· ORG203/> ORG203 Organisasjon, bedrift og IT (10 sp)

5.semester(30 poeng)

IS-203 Videregående databasesystemer (10 sp)

· IS-207 Algoritmer og datastrukturer (10 sp)

· IS-303 Distribuerte systemer (10 sp)

· IS-305 Forvaltning av IT-ressurser (10 sp)

· TFL102/> TFL102 IT og samfunn (10 sp)

Ser at noen kan velges både 4, og 5 semester.

ME-100 er selvvalgt pga opptakskrav til master.

Håper på innspill fra IT folket!

Endret av lokalen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er muligheter som man har ved UiA(kristiansand), IT og informasjonssystemer - bachelor.

4.semester(30poeng)

· IS-204 Drift av IT-ressurser (10 sp)

· ME-100 Samfunnsvitenskapelig metode (10 sp) Opptakskrav til masterstudiet.

5.semester(30 poeng)

· IS-203 Videregående databasesystemer (10 sp)

Hva jeg anbefaler, i prioritert rekkefølge.

Men det kommer egentlig litt an på hva du ønsker å jobbe med også.

Personlig mener jeg database kunnskap og drift er noe av det viktigste å få med seg.

Bruk og videreutvikling av fri programvare vil bli bare viktigere i framtiden, så kan også være greit å ha med seg.

Lenke til kommentar

må ærlig innrømme jeg ønsker egentlig ikke å ha fulltidsjobb som programmerer. Ser heller ut mot konsulent, drifting, testing, sikkerhet og nettverk osv

Er bare ferdig med 1.året så alt dette kan forandre seg. Merker jo at programmering er kanskje ikke til å unngå, iallefall de første par årene i bransjen. Eller tar jeg feil?

Endret av lokalen
Lenke til kommentar

Jeg driver med service/drift. Problemet er gjerne å få seg en driftejobb, uten å sitte med ræva full av citrix sertifikater osv.

Og er vel ikke så mye programmering i "IS-210 Systemutvikling med fri programvre (Open Source), (5 sp)", men noe blir det så klart.

Om du gidder, er det positivt å få med seg, men jeg er ikke glad i programmering selv, men er tider jeg angrer på at jeg ikke tok i litt ekstra når jeg hadde muligheten, og lære meg litt mer enn kun det grunnleggende.

Lenke til kommentar
Jeg driver med service/drift. Problemet er gjerne å få seg en driftejobb, uten å sitte med ræva full av citrix sertifikater osv.

Og er vel ikke så mye programmering i "IS-210 Systemutvikling med fri programvre (Open Source), (5 sp)", men noe blir det så klart.

Om du gidder, er det positivt å få med seg, men jeg er ikke glad i programmering selv, men er tider jeg angrer på at jeg ikke tok i litt ekstra når jeg hadde muligheten, og lære meg litt mer enn kun det grunnleggende.

Takker for bidrag. Som nevnt tidligere planlegger jeg en master innen IT, men kan fort bli noe innen ledelse. Er et par år til enda, så har god tid. Uansett, ville du hatt de samme valgene med bakgrunn i en mastergrad?

Lenke til kommentar

Ja egentlig. Uansett hva du kommer til å gjøre, tror jeg du kan ha nytte av de fagene.

Det eneste jeg evt vil bytte, er · IS-305 Forvaltning av IT-ressurser (10 sp) i stedet for · ORG203/> ORG203 Organisasjon, bedrift og IT (10 sp) siste året. Og heller ta · ORG203/> ORG203 Organisasjon, bedrift og IT (10 sp) i stedet for de 2 Open Source fagene.

Du vil uansett havne i situasjoner der du trenger å videreutdanne deg, enten via kurs eller skole, så bare prøv å få et godt grunnlag og heller gjør hva du tar bra, i stedet for å evt velge for mange "harde" fag.

Lenke til kommentar

IS-302 Praksisprosjekt (10 sp) (Hvis dette innebærer systemutvikling)

ME-100 Samfunnsvitenskapelig metode (10 sp)

IS-303 Distribuerte systemer (10 sp)

IS-207 Algoritmer og datastrukturer (10 sp)

Disse bør du få med, også kanskje "IS-210 Systemutvikling med fri programvare (Open Source)" men ser at den kan være vanskelig å få inn uten å måtte ta det andre Open Source faget.

Husker at jeg tenkte tidlig i studiene selv at jeg ikke trengte å være god i programmering, da jeg skulle gjøre "andre ting". Heldigvis endret jeg syn på dette etterhvert og lærte meg programmering godt. Jeg fullfører selv en ledelsesmaster innen IS nå, og hvis du tenker på jobber så er rådet mitt klart: bli god på systemutvikling på bacheloren så kan du fokusere på ledelses og organisasjonsdelen på master. Du får mye mer igjen for disse fagene på det nivået og bakgrunnen med programmering/systemutvikling gir deg en grunnleggende forståelse for mye av det man lærer der.

I tillegg så gjør det ting mye enklere når du skal få din første jobb. Du kan selvsagt klare å få deg jobber fritt for programmering, men du begrenser utvalget mye. Selv om man jobber med høynivå ting (integrasjon, forretningssystemer ol.) så er det forventet at du kan programmere noe når du har IT-bakgrunn, selv om du ikke skriver så mye kode. Driftsjobb er vel neppe det du er ute etter hvis du tar en ledelsesmaster, da velger du feil i alle fall.

Husk at dette blir spesielt viktig når du tenker å ta en ledelsesmaster, du blir ikke leder i din første jobb og arbeidsgiver trenger å bruke deg til noe før du kommer så langt. En god grunnleggende IT bakgrunn med ledelsesmaster på toppen er attraktivt, men du må sørge for å ikke bli for generell, da kan du brukes til lite før du får erfaring.

Lenke til kommentar

Har sjølv gått det studiet og fullført mange av dei faga der.

Dei du bør når du ønsker å fokusere på drifting er:

4.semester(30poeng)

· IS-106 Praktisk e-handel for entreprenører (gruppe prosjekt der driftere og programmere går i saman)

5.semester(30 poeng)

· IS-303 Distribuerte systemer (10 sp)

ME-100 Samfunnsvitenskapelig metode er eit svadafag som du lærer ingenting av, sunn fornuft får deg ein solid C til eksamen.

Driftfaget var eit tullefag med oppsett av Active Directory og Novell. Det var litt programmering av oppstartscripts og sånn men ellers eit veldig tynt fag.

Dei fagene eg fekk mest ut av var:

IS-207 Algoritmer og datastrukturer (10 sp)

Spesielt videregående databasesystemer er viktig for ein som ønsker å drifte. Ein som skal drifte må kunne programmere ein heil del faktisk.

For all del ikkje velg teori/samfunnsfagene, dei eg studerte med som gjor det enda opp som førstelinje telefonsupport hos ventelo.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
må ærlig innrømme jeg ønsker egentlig ikke å ha fulltidsjobb som programmerer. Ser heller ut mot konsulent, drifting, testing, sikkerhet og nettverk osv

Er bare ferdig med 1.året så alt dette kan forandre seg. Merker jo at programmering er kanskje ikke til å unngå, iallefall de første par årene i bransjen. Eller tar jeg feil?

I Grimstad har vi linja Nettverksdrift og Sikkerhet. Kanskje du kan ta noen av faga våre. Du må nok belage deg på en del egenstudie da hvis du ikke vil reise så mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...