Jahve Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 På mitt a200 kamera, når jeg vil fokusere selv, setter jeg fokusbryteren til MF, men om jeg så setter kameraet over til en annen modus, type macro, landscape eller annet, generelt sett en annen modus enn den stod i, så går kameraet over til autofokus, selv om bryteren står på MF. Så for å få autofokus igjen, må jeg slå bryteren til AF så MF. Det er irriterende. Er det noen andre som har hørt om samme problem? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Det er ganske ulogisk å bruke MF sammen med idiot-moduser. For de er laget for de som ikke kan fotografere, og er avhengig av å ha full kontroll over kamera. Lær deg heller hvordan du får samme effekt ved å bruke vanlige modi. Gjør det skikkelig når du først skal gjøre det. Glem at det finnes noe som skjuler seg bak disse valgene på hjulet. Det er bare tull likevel. Landscape betyr jo bare at kamera velger den minste blenderen som er mulig i det aktuelle lyset håndholdt. I portrettmodus gjør kamera det motsatte, velger størst mulig blender. Begge deler er noe du ikke ønsker å overlate til kamera når det er så utrolig enkelt å gjøre det selv. Dessuten velger ofte kamera for liten eller for stor blender, noe som gir utslag i forhold til optisk skarphet. Lenke til kommentar
Jahve Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 Takk for svaret, men det var ikke det jeg spurte om Problemet er at den tror den er på AF når den står på MF så for å få MF så må jeg slå over til AF og så MF igjen, og det for meg er helt ulogisk... Når den først står på MF så bør den da holde seg der? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Nei. Det er fordi du forvirrer kameraet med å si at jeg er proff, nei nybegynner, nei proff, nei nybegynner osv. De modusene er kun beregnet på de uten kunnskaper, og de bruker bare AF. Derfor regner kamera med at du har stilt det inn på MF ved et uhell. Og det er faktisk ganske logisk. Lenke til kommentar
Jahve Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 Rart. For på Canon 500D kamera jeg brukte når jeg studerte holdt seg på MF selv om du bytta modus. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Det er fordi et har mekanisk innstilling fra MF til AF, og ikke er i stand til å gjøre noe annet. Poenget mitt er at disse modusene er laget for at absolutt alt skal være automatisk. Du får ikke engang velge rawformat. Derfor fungerer det slik. Men nå som du har kjøpt dslr må du bare glemme disse kompaktkamerafunksjonene. De er helt unødvendige, og kun beregnet på de som ikke setter av 10s til å tenke først. Det er som sagt 100% helautomatiske innstillinger. Og hadde det ikke vært for Canons antikvariske mekaniske bryter så hadde Canon også gjort det samme. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 At Canon oppfører seg anderledes har nok med måten Canon og Sony har valgt å gjøre ting på. PMnormal høres kanskje litt krass ut, men han har et viktig poeng. Latmanns-modusene er beregnet for de som ikke vil skru på en dritt: Jeg skal ta et bilde av galdøpiggen - still kamera på fjell, jeg skal ta bilde av tanete Ester - still inn på portrett. Ikke rør noe som helst - trykk utløser. Hvis det ikke passer, så bør du lære deg å bruke P eller A (Av?) - det dekker de fleste situasjonene du kommer opp i. Og du kan velge fokusmetode som du vil. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå