Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forskjeller mellom CAT-5 og CAT-5e (fordeler&ulemper)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er 2 forskjeller på cat.5 og cat.5e

 

Cat.5 er ein industristandard

Cat.5e er ikkje ein industristandard

 

 

Cat5 er godkjent for frekvenser opp til og med 100MHz

Cat.5e er godkjent for frekvenser opp til og med 125MHz

 

Prisen er vanligvis dens samme, eller bare marginale forskjell. (nokre få ører pr. meter.)

 

Skal man kjøre 1000 base-tx (Gb-lan) så bør man bruke cat.5e, serlig hvis det er snakk om meir en nokre få meter.

Lenke til kommentar
Det er 2 forskjeller på cat.5 og cat.5e

 

Cat.5 er ein industristandard

Cat.5e er ikkje ein industristandard

 

 

Cat5 er godkjent for frekvenser opp til og med 100MHz

Cat.5e er godkjent for frekvenser opp til og med 125MHz

 

Prisen er vanligvis dens samme, eller bare marginale forskjell. (nokre få ører pr. meter.)

 

Skal man kjøre 1000 base-tx (Gb-lan) så bør man bruke cat.5e, serlig hvis det er snakk om meir en nokre få meter.

 

er litt full nå så det er mulig jeg husker feil, men er ganske sikker på at jeg har sett cat5 kabler på 200Mhz og cat5e kabler på 350Mhz.

Lenke til kommentar

er litt full nå så det er mulig jeg husker feil, men er ganske sikker på at jeg har sett cat5 kabler på 200Mhz og cat5e kabler på 350Mhz.

 

Det er nok bare du som er litt brisen.

Cat.5 er 100MHz

Cat.5e er 125MHz

 

Har trekt nokre kilometer med cat.5 så eg meiner eg har ein viss anelse om kva eg snakker om.

 

solist: Eg havna utpå i går

Kor: På korgafest igjen.

solist: eg vart lit brisen..

kor: du va' kanon!

solist: ja, ja, men ikkje sei da te' kånå mi.

kor ho veit da alt, ho e' på vei.........

Lenke til kommentar
Det er 2 forskjeller på cat.5 og cat.5e

 

Cat.5 er ein industristandard

Cat.5e er ikkje ein industristandard

 

 

Cat5 er godkjent for frekvenser opp til og med 100MHz

Cat.5e er godkjent for frekvenser opp til og med 125MHz

 

Prisen er vanligvis dens samme, eller bare marginale forskjell. (nokre få ører pr. meter.)

 

Skal man kjøre 1000 base-tx (Gb-lan) så bør man bruke cat.5e, serlig hvis det er snakk om meir en nokre få meter.

 

er litt full nå så det er mulig jeg husker feil, men er ganske sikker på at jeg har sett cat5 kabler på 200Mhz og cat5e kabler på 350Mhz.

 

 

Nå har ikke jeg sett noen guider noen plass, men på jobben så bruker vi disse kablene mye og jeg kan ikke huske at jeg har sett noen 200 eller 350MHz Cat5 kabel :-?

 

Isåfall så kunne jeg godt tenkt meg å sett ett dataark på disse kablene!

Kan også ta med at de som vil se et dataark på cat5 kabel finner dette på www.draka.no

Lenke til kommentar
This is the newest version of CAT5 cables, formally called ANSI/TIA/EIA 568A-5 or simply Category 5e. CAT-5e is completely backward compatible with current Category-5 equipment, and Category 5e will operate at up to 350MHZ, instead of the 100MHZ of standard CAT 5 cables. The enhanced electrical performance of CAT 5e ensures that the cable will support applications that require additional bandwidth. For applications such as Gigabit ethernet or analog video over CAT 5E cables, you should certainly consider using CAT 5e over CAT 5 cable. All aspects of perforamnce are enhanced: capacitance, frequency, resistance, attenuation, imedance, and NEXT.

 

men ja jeg tok vist feil med cat5 påstanden min om 200mhz.

Lenke til kommentar

Det er så vidt eg veit ingen som produserer cat.5e kabel over 125MHz. Det er ingen grunn til det. Trenger man større båndbredde så bruker man bare cat.6 eller cat.7 istadenfor.

 

Og cat.5 er så smått begynt å bli fasa ut til fordel for cat.6 i nye datanett, hvor det er behov for stor båndbredde.

 

Firmaet eg jobber for har fortiden 5 større kontrakter på nybygg. Bare det eine anlegget skal kablest med cat.5 dei 4 andre skal kablest med cat.6.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...