Zethyr Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 hva er forskjellen mellom CAT-5 og CAT-5e? Jeg har oppfattet at CAT-5e har kobberplugger, men hva har dette å si for et nettverk. Høyere hastighet? Noen flere endringer i standardene som er bra. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Det er 2 forskjeller på cat.5 og cat.5e Cat.5 er ein industristandard Cat.5e er ikkje ein industristandard Cat5 er godkjent for frekvenser opp til og med 100MHz Cat.5e er godkjent for frekvenser opp til og med 125MHz Prisen er vanligvis dens samme, eller bare marginale forskjell. (nokre få ører pr. meter.) Skal man kjøre 1000 base-tx (Gb-lan) så bør man bruke cat.5e, serlig hvis det er snakk om meir en nokre få meter. Lenke til kommentar
magikern Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Det er 2 forskjeller på cat.5 og cat.5e Cat.5 er ein industristandard Cat.5e er ikkje ein industristandard Cat5 er godkjent for frekvenser opp til og med 100MHz Cat.5e er godkjent for frekvenser opp til og med 125MHz Prisen er vanligvis dens samme, eller bare marginale forskjell. (nokre få ører pr. meter.) Skal man kjøre 1000 base-tx (Gb-lan) så bør man bruke cat.5e, serlig hvis det er snakk om meir en nokre få meter. er litt full nå så det er mulig jeg husker feil, men er ganske sikker på at jeg har sett cat5 kabler på 200Mhz og cat5e kabler på 350Mhz. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 er litt full nå så det er mulig jeg husker feil, men er ganske sikker på at jeg har sett cat5 kabler på 200Mhz og cat5e kabler på 350Mhz. Hmmm, noen som husker leet-guiden på gamer.no? Lenke til kommentar
DarkouZ Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 er litt full nå så det er mulig jeg husker feil, men er ganske sikker på at jeg har sett cat5 kabler på 200Mhz og cat5e kabler på 350Mhz. Hmmm, noen som husker leet-guiden på gamer.no? jepp Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 er litt full nå så det er mulig jeg husker feil, men er ganske sikker på at jeg har sett cat5 kabler på 200Mhz og cat5e kabler på 350Mhz. Det er nok bare du som er litt brisen. Cat.5 er 100MHz Cat.5e er 125MHz Har trekt nokre kilometer med cat.5 så eg meiner eg har ein viss anelse om kva eg snakker om. solist: Eg havna utpå i går Kor: På korgafest igjen. solist: eg vart lit brisen.. kor: du va' kanon! solist: ja, ja, men ikkje sei da te' kånå mi. kor ho veit da alt, ho e' på vei......... Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 Det er 2 forskjeller på cat.5 og cat.5e Cat.5 er ein industristandard Cat.5e er ikkje ein industristandard Cat5 er godkjent for frekvenser opp til og med 100MHz Cat.5e er godkjent for frekvenser opp til og med 125MHz Prisen er vanligvis dens samme, eller bare marginale forskjell. (nokre få ører pr. meter.) Skal man kjøre 1000 base-tx (Gb-lan) så bør man bruke cat.5e, serlig hvis det er snakk om meir en nokre få meter. er litt full nå så det er mulig jeg husker feil, men er ganske sikker på at jeg har sett cat5 kabler på 200Mhz og cat5e kabler på 350Mhz. Nå har ikke jeg sett noen guider noen plass, men på jobben så bruker vi disse kablene mye og jeg kan ikke huske at jeg har sett noen 200 eller 350MHz Cat5 kabel :-? Isåfall så kunne jeg godt tenkt meg å sett ett dataark på disse kablene! Kan også ta med at de som vil se et dataark på cat5 kabel finner dette på www.draka.no Lenke til kommentar
magikern Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 This is the newest version of CAT5 cables, formally called ANSI/TIA/EIA 568A-5 or simply Category 5e. CAT-5e is completely backward compatible with current Category-5 equipment, and Category 5e will operate at up to 350MHZ, instead of the 100MHZ of standard CAT 5 cables. The enhanced electrical performance of CAT 5e ensures that the cable will support applications that require additional bandwidth. For applications such as Gigabit ethernet or analog video over CAT 5E cables, you should certainly consider using CAT 5e over CAT 5 cable. All aspects of perforamnce are enhanced: capacitance, frequency, resistance, attenuation, imedance, and NEXT. men ja jeg tok vist feil med cat5 påstanden min om 200mhz. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 Det er så vidt eg veit ingen som produserer cat.5e kabel over 125MHz. Det er ingen grunn til det. Trenger man større båndbredde så bruker man bare cat.6 eller cat.7 istadenfor. Og cat.5 er så smått begynt å bli fasa ut til fordel for cat.6 i nye datanett, hvor det er behov for stor båndbredde. Firmaet eg jobber for har fortiden 5 større kontrakter på nybygg. Bare det eine anlegget skal kablest med cat.5 dei 4 andre skal kablest med cat.6. Lenke til kommentar
Killi Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 noen som med det samme vet hvor mange mhz som kan gå igjennom at&t/avaya sin gigaspeed kabel? Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 det er sånn det er: standardisert: ---------------- cat3: 16mhz cat4: 20mhz cat5: 100mhz cat5e: 125 mhz ikke standardisert: ----------------------- cat6: 200mhz cat7: 600 OG 1200 mhz Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 noen som med det samme vet hvor mange mhz som kan gå igjennom at&t/avaya sin gigaspeed kabel? det er en såkalt cat6 kabel Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 må bare legge til at dette er STANDARDER, dvs garantier. ofte (egentlig alltid) kan det kjøres høyere hastighet og brukes lengre avstander på disse kablene, bare at det ikke er GARANTERT. Lenke til kommentar
Killi Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 fant ut at gigaspeed systemet garanterer 250mhz, dette er godt innenfor cat6 "standarden" (som ikke er standard ennå) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå