Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Oppgradere landeveissykkel - Hjul, ramme....

NilsiT

Anbefalte innlegg

Heisann...

Spurte for litt siden om hvilke hjulsett som kunne ha vært aktuelle, og kom over en person som sa at det og bytte ramme ville ha mye å si, hva mener dere at jeg kan oppgradere på min sykkel?

Jeg mener personlig at det vil gjøre størst forskjell om jeg bytter hjul, men skjønner alikevel at rammen jeg har ikke er helt det store...

Specs:

Bianchi c2c nirone alu

WH-R500 hjulsett

Shimano 105 gir

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

hmm, ramme har en del og si på stivhet, en carbon ramme er stivere og du får da mer kraft ned i pedaler siden en alu ramme er mykere og ''vrir'' seg når du tråkker, carbon frogaffel for stivhet, oppgradere girsystem fra 105 til ultegra f.eks sparer litt vekt og blir mer lettkjørt. hjulsett for vekt og stivhet, har ett carbomania carbonhjulsett på min, og de veier 1,2 kilo og er veldig gode å sykkle på, men de kosta jo 8000.

så det enkleste er vel egentlig å selge den du har og kjøpe en ny med bedre ramme osv, jeg fikk min sykkel (som nevnt i en anna tråd her) for 20000, dette var med carbonhjula, alu ramme, carbon gaffel, ultegra giroppsett, og totalvekt på 7.7 kg.

kommer litt ann på hvor mye penger du har tenkt å bruke.

Lenke til kommentar

For all del, et 105 girsystem vil være det girsystemet som holder lengst. ultegra vil bare være lettere, og dermed ikke like solid.

Men hjulsettet er det aller viktigste på sykkelen, er det som faktisk går rundt, resten er i bunn og grunn død vekt. Om sykkelen ikke er så veldig responsiv, så kan det være en god del å hente der også.

Men om du bestemmer deg for å bytte både hjulsett og ramme, så ville jeg heller solgt sykkelen og kjøpt en ny en. Er veldig mye gode tilbud på kjempegode sykler nå for tiden.

Lenke til kommentar

Alternativet er jo at du får bygd deg et godt hjulsett til konkurranser om det er det du sikter til? Behøver ikke kosta mangfoldige tusen, og et godt hjulsett er noe du kan ha lenge uavhengig av hvilken sykkel.

Bygde meg nylig et par hjul selv, riktignok terreng med skivebrems. Ergo jeg knaser ikke felgen med det første og har litt bedre økonomisk samvittighet.. Dt Swiss felger og eiker og xtr-nav, kom på tre og en halv høvding.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...