Gå til innhold

Victimless crimes - går det an?

Anbefalte innlegg

I USA kan man bli dømt for såkalte victimless crimes. Dette er den "sekulære" staten USA sin måte å lure inn Bibelen i lovverket. Bak det selvmotsigende begrepet "victimless crime", skjuler det seg en religiøs agenda. Alle skjønner jo at en kriminell handling uten offer ikke er kriminell! Det man i virkeligheten straffes for, er bibelsk synd. Slik har det seg at for eksempel sex mellom homofile er forbudt i 13 amerikanske stater, og bruk av marihuana kan gi deg mange år inne bak murene. Galskap!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om victimless crimes er en mulighet. Eller er det en selvmotsigelse?

Man kan jo si at drapsforsøk på en måte er et victimless crime, men jeg vil påstå at den som blir forsøkt drept absolutt er et offer, om enn bare psykisk.

Endret av isbit
Lenke til kommentar

Det kommer jo an på hvordan du definerer "crime" (forbrytelse). Er det en forbrytelse å bryte gjeldende lov der du bor gjør du jo en "victimless crime". Vanligvis burde vel ens egen samvittighet få være dommer for disse "forbrytelsene" mener nå jeg..

Lenke til kommentar
Så om jeg putrer ut i bilen min, flyr rundt i 160 i 80 sonen midt på natten, helt alene på vegen og blir tatt, er jeg da ikke kriminell siden lovbruddet mitt ikke hadde noe offer?

Dette kan kalles victimless crime, men i dette tilfellet mener jeg det er riktig at du blir straffet. Derimot om du visste at du ikke ville møte på noen eller noe, og du kjørte med din egen bil uten forsikring, vil jeg si at det helt klart er et victimless crime, siden det ikke påvirker eller kan påvirke noen andre enn deg selv.

Lenke til kommentar
Så om jeg putrer ut i bilen min, flyr rundt i 160 i 80 sonen midt på natten, helt alene på vegen og blir tatt, er jeg da ikke kriminell siden lovbruddet mitt ikke hadde noe offer?

Dette kan kalles victimless crime, men i dette tilfellet mener jeg det er riktig at du blir straffet. Derimot om du visste at du ikke ville møte på noen eller noe, og du kjørte med din egen bil uten forsikring, vil jeg si at det helt klart er et victimless crime, siden det ikke påvirker eller kan påvirke noen andre enn deg selv.

Etter denne logikken er det vel en victimless crime å løse skarpe skudd på åpen gate så lenge du ikke treffer noen eller noe...

Lenke til kommentar

Etter denne logikken er det vel en victimless crime å løse skarpe skudd på åpen gate så lenge du ikke treffer noen eller noe...

Så lenge du umulig kunne treffe noen eller noe, eller utgjøre noen fare for andre ja.. Jeg mener ikke at man skal kunne kjøre så fort man vil, fordi man så godt som alltid vil ha risikoen for å treffe noe eller noen..

Lenke til kommentar

Victimeless crime er når du gjør noe som er ulovlig, men du gjør ingen andre noe vondt ved å gjøre det. F. eks røyke cannabis gjør ikke en flue fortredt.

Gkør du noe for å skade noen, men så gjør du ingen skade, så er det ingen victimeless crime.

Lenke til kommentar
Victimeless crime er når du gjør noe som er ulovlig, men du gjør ingen andre noe vondt ved å gjøre det. F. eks røyke cannabis gjør ikke en flue fortredt.

Gkør du noe for å skade noen, men så gjør du ingen skade, så er det ingen victimeless crime.

Røyke cannabis er ikke på noen måte en victimless crime. Tetrahydrocannabinol kan forårsake psykoser, og narkotikabruk er en belastning på samfunnet som en helhet.

Lenke til kommentar

Så lenge man bryter loven er man jo lovbryter. Men om ingen blir skadd ved at du bryter fartsgrensen så vil det vel kunne kalles victimless crime. Hadde du ikke blitt tatt, hadde du jo ikke engang vært lovbryter i samfunnets øyne.

Lenke til kommentar

Røyke cannabis er ikke på noen måte en victimless crime. Tetrahydrocannabinol kan forårsake psykoser, og narkotikabruk er en belastning på samfunnet som en helhet.

THC forårsaker utrolig sjelden psykoser, og ja med den ruspolitikken vi har i dag, er rusmiddelbruk hovedsaklig en belastning for samfunnet.

Lenke til kommentar

THC forårsaker utrolig sjelden psykoser, og ja med den ruspolitikken vi har i dag, er rusmiddelbruk hovedsaklig en belastning for samfunnet.

Lovlige rusmiddler er også i høy grad en belastning for samfunnet.

Lenke til kommentar

Å røyke cannabis er så absolutt en offerløs handling. De aller, aller fleste får ikke psykoser grunnet cannabisrøyking.

Når begynte vi egentlig å stemple handlinger hvor kun promille ender opp med noe som helst slags form for offer som en handling med offer?

Finnes det i det hele tatt noe man kan foreta seg uten et potensielt offer? Hva med å drikke kaffe? Er det på ingen måte en victimless crime? Kaffeutløste psykoser hender jo. Eller sykling? Noen skader seg selv, noen skader andre, men de fleste sykkelturer ender ikke opp med noe offer. Slik er det med cannabis også.

Lenke til kommentar
Å røyke cannabis er så absolutt en offerløs handling.

Om man går ut fra at akkurat den cannabisen man røyker ikke har ført til offer på sin vei til deg, i form av hardhendte mafiosos og lignende, så ja. Snill cannabis. Men det er vanskelig å vite om noen har mistet livet (for eksempel) fra start til sluttbruker for en aktuell dose. Om man da ikke dyrker selv. Da har man vel relativt grei oversikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...