Gå til innhold

hk tok fyr under overklokking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For noen år siden var nettshop en av de bedre nettbutikkene å handle pc-deler fra, men de snudde like fort og plutselig ble dette et av de vanskeligste netthandler butikkene når det kommer til RMA og kundeservice.

 

PSUen min (kjøpt der) tok kvelden for en halvtimes tid siden. Spent på åssen dette går, hehe. Skjønt, utenom noen riper i den og noe støv inni er den i fullgod stand så de kan vel ikke kverulere så altfor mye der forhåpentligvis. Den har jo tross alt ikke vært kjørt over specs, strengt tatt har halve potensialet vært ubrukt pga jeg har ikke kjørt GPU med 6pinskontakt på den på halvannet år minst :p Håper bare resten av utstyret overlevde...

Lenke til kommentar
For noen år siden var nettshop en av de bedre nettbutikkene å handle pc-deler fra, men de snudde like fort og plutselig ble dette et av de vanskeligste netthandler butikkene når det kommer til RMA og kundeservice.

 

Netshop var veldig smarte i måten de startet opp på. De sørget for rikelig med midler, slik at de kunne drive butikken med priser så nært innkjøp at de totalt sett gikk underskudd. I tillegg føyde de seg i enhver RMA-sak. Kunden hadde alltid rett.

Resulatet ble selvsagt det at de ble kjent for å ha lavest priser og en uovertruffen kundebehandling.

Denne strategien skjønte de fleste, og det var derfor ingen overaskelse at de etter halvannet år skrudde opp prisene litt og begynte å bli litt mer kjipe ifb. RMA.

 

Nå kan det imidlertid se ut som om de har overdrevet litt med tanke på å stramme inn på RMA. Men, det kan også være så enkelt som at alle er vant eller forventer å viljen sin i mye større grad en hos konkurrentene.

 

For min egen del er grunnen til at jeg handler hos norek/komplett så enkel som at de har en bedre webshop. Det er enklere å navigere på siden til komplett, og siden jeg bryr meg lite om ti-kroner og femtilapper er valget lett for min del. Jeg er lat.

 

Når det gjelder hovedkortet som brant opp, skjønner jeg at Netshop er tilbakeholdne. Men, de burde helt klart hostet opp et nytt hovedkort.

De har gitt opp DFI, og med det mistenker jeg at de ønsker å slippe alle problemstillingene rundt overklokking.

De har nok endret litt på instillingen siden den gang jeg satt på kontoret til innkjøpssjefen og foreslo at de tok inn DFI for oss entusiaster.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Haha, har ikke trådstarter klokket ? Bryter jo garanti det da? :!:

 

Ikke hvis det reklameres med det.

 

Hmm? :hmm:

 

Vel, hvis et kort er "desginet for overclocking" får det jammen tåle en moderat klokk i det minste. Hvis ikke får produsentene slutte å lokke med den type betegnelser. hvis ikke kortet er designet for å takle litt overvolting og frekvensøkninger er det slett ikke "designet for overclocking" på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Haha, har ikke trådstarter klokket ? Bryter jo garanti det da? :!:

 

Ikke hvis det reklameres med det.

 

Hmm? :hmm:

 

Vel, hvis et kort er "desginet for overclocking" får det jammen tåle en moderat klokk i det minste. Hvis ikke får produsentene slutte å lokke med den type betegnelser. hvis ikke kortet er designet for å takle litt overvolting og frekvensøkninger er det slett ikke "designet for overclocking" på noen som helst måte.

 

Det er sant, men bare fordi man kan klokke, betyr jo ikke det at man fortsatt har forsikring. Man kan jo bryte fartsgrensen med bilen sin, men det er jo fremdeles ikke lov da. :p

Lenke til kommentar

Rettigheter eller ikke rettigheter.. Jeg ville ikke RMAet på dette produktet siden det ble overklokket. Men det er nå min mening at det skal være "skal man være med på leken.." Mulig jeg også er blitt en del av den eldre garde.. Dette fører jo til høyere priser i det lange løp. Min mening ihvertfall. Så kan dere diskutere så mye dere vil om jeg har rett eller ikke. Det bryr jeg meg fint lite om.

 

Dette er likevel et grensetilfelle siden det "tok fyr". Ingen av oss andre enn trådstarter som har sett hvordan dette faktisk utartet seg, men... Dette skal jo ikke skje og er potensielt farlig om det skjer mens ingen er hjemme i huset.

 

Bevisbyrden er på selger så grunnen de oppgir er for å nekte RMA er for dårlig.

 

Til de som skriver at de synes det synses mye og at de synes tråden er usannsynli lang i forhold til hva som tas opp og hvor mange som leser den: La vær og les den da vel, og ihvertfall la vær å kommenter..

Lenke til kommentar
Haha, har ikke trådstarter klokket ? Bryter jo garanti det da? :!:

 

Ikke hvis det reklameres med det.

 

Hmm? :hmm:

 

Vel, hvis et kort er "desginet for overclocking" får det jammen tåle en moderat klokk i det minste. Hvis ikke får produsentene slutte å lokke med den type betegnelser. hvis ikke kortet er designet for å takle litt overvolting og frekvensøkninger er det slett ikke "designet for overclocking" på noen som helst måte.

 

Det er sant, men bare fordi man kan klokke, betyr jo ikke det at man fortsatt har forsikring. Man kan jo bryte fartsgrensen med bilen sin, men det er jo fremdeles ikke lov da. :p

 

Dette er et spørsmål om hvorvidt garantien faller bort når man gjør det. Overklokking er ikke straffbart overhodet, så sammenligningen er litt søkt. En bedre sammenligning ville vært om en bil er spesifisert til å kjøre i 250, men tar fyr når den runder 200. Rett på ny bil da? Jeg tror nok det, ja. Nå kan det argumenteres med at det ikke står noen spesifikk grense for hvor høyt kortet skal kunne klokkes, men i et sånt tilfelle burde det gå på skjønn. I mine øyne vil det si at det skal tåle hardere klokking enn andre kort som ikke er lagd for dette. Hva det oversatt til tallform er er vrient å si, men det vil hvertfall si at du skal pumpe MYE spenning gjennom systemet før HKet skal ta fyr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Joda, du har rett i at den var litt søkt. Men garanti vil jo forsvinne ved klokking, noe som tilsier at om du klokker så har du ingen garanti lenger om det blir ødelagt. Det gjelder uansett om kortet er lagd for å klokkes ekstremt mye.

 

Du KAN klokke, men at du gjør det på eget ansvar og garanti frafaller. Dette er vel forøvrig bra opplyst, å de fleste som driver på med klokking vet nok dette.

 

Dessuten ville det vært skikkelig snodig om man kunne bare klokke f.eks cpu'en til 5,0 ghz forså at det ryker så får man bare et nytt. Tviler på Komplett og andre datakjeder hadde eksistert om dette hadde vært tilfelle :p

Lenke til kommentar
Joda, du har rett i at den var litt søkt. Men garanti vil jo forsvinne ved klokking, noe som tilsier at om du klokker så har du ingen garanti lenger om det blir ødelagt. Det gjelder uansett om kortet er lagd for å klokkes ekstremt mye.

 

Du KAN klokke, men at du gjør det på eget ansvar og garanti frafaller. Dette er vel forøvrig bra opplyst, å de fleste som driver på med klokking vet nok dette.

 

Dessuten ville det vært skikkelig snodig om man kunne bare klokke f.eks cpu'en til 5,0 ghz forså at det ryker så får man bare et nytt. Tviler på Komplett og andre datakjeder hadde eksistert om dette hadde vært tilfelle :p

 

Garantien forsvinner ikke automatisk ved klokking på et kort som markedsføres som et overklokkingskort, det er villedende markedsføring - og dermed ulovlig. Siterer fra kjøpsloven:

 

§ 17. Varens egenskaper.

 

(1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

§ 18. Opplysning om egenskaper eller bruk.

 

(1) Reglene om mangler gjelder også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet.

 

Den første sier vel noe om kvalitet. Et krot har ikek topp kvalitet om det ikke kan klokkes i det hele tatt uten å bryte sammen. Den andre går på argumentet jeg tror jeg har skrevet 100 ganger allerede, dvs markedsføring om overklokking. Loven er klinkende klar her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Denne tråden her er noe av det verste jeg har sett. Konstant diskusjon om samme tingen med stort sett de samme argumentene som gjentar seg over 16 sider.

 

EDIT: 9 lesere?

 

Dette er ikke "rocket science", men jeg kan berolige deg med at alle tråder som engasjerer noe er akkurat likedan.

X antall personer som poster det samme omatt og omatt og prøve å skrike høyest.

 

Jeg er da en av de som "skriker" og "repterer" at ett hk som er designet for OC, med tildels "vanvittige" verdier for Volts i BIos, skal tåle det.

Dvs. det skal slå seg av.. ved overbelastning.. ikke ta fyr.. og dersom det feiler ("dør") skal kjøper få ett nytt.

HK som ikke skal OC'es (eller begrenses) har bios iht dette og markedsføres heller ikke til klokkere.

Det med at klokking skjer på "eget anvar" har med følgeskader å gjøre slik jeg har forstått det.

Dvs. har man kjøpt ett überkort som kan klokkes ad absurdum og dette da "knekker" RAM/skjermkort får man ikke erstattet dette.

(men noen klarer å få til det også svjv). :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...