Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

hk tok fyr under overklokking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mistabeen ble tydeligvis riktig, unnskyld uttrykket jeg bruker det sjeldent... EID av knopflerbruce på dette.

Riktignok er han AMD spesialist, men jeg tviler på at han har latt dette gå hus og vegg forbi når det kommer til Intel CPUer.

Uansett, om vi drar hele greia videre så er dette en soleklar garantisak uansett hvordan du snur og vender på det, husmorklokking som jeg driver med for det meste (Kan vell ikke kalle meg en seriøs overklokker akkurat, spesielt ikke når jeg solgte QX9650'n jeg hadde for å så bruke Q9450)

Nå skal det også høre med til historien at nForce hovedkort til Intel er merkelige dyr, ja du kan ikke tenke på de som hovedkort for da blir du ganske forbløffet til tider for de oppfører seg ikke "lineært" slik som du kan forvente av ett Intel basert hovedkort, om det kommer av denne unlinked featuren til Nvidia som er baserte på en hel haug med dividere vet ikke jeg, men de er merkelige fra en ende til en annen.

Videre nedover for å støtte knopflerbruce så kan jeg si at jeg har TRÅLET manualen til mitt Striker II Formula hovedkort som også er fra ASUS og dette skal være ENDA mer versting.

Her sies det at ASUS selv har HÅNDPLUKKET brikkene som skal på Striker'n kontra de billigere P5N modellene, dette skal være gjort av FSB hensyn tydeligvis.

Og en TDP på 105 watt som Malvado nevner skal ett HK klare å trekke, hvis ikke og han hadde slengt dit en CPU som QX6850 som da hadde gjort SAMME sak som hans E6600 CPU så hadde det brent på STOCK hastighet!

Og sist jeg sjekket mener jeg denne CPUen var støttet av HK og stemplet som GODKJENT!

HK gir seg blanke F... I om en CPU er klokket X langt over specs den er fortsatt innenfor hva HKet SKAL KUNNE levere, om noe svikter så er det CPUen som nekter.

I dette tilfellet er konklusjonen klar... HK'et har feilen, HK'et brente, av samme sak som MSI hadde tidligere ved at det var produksjonsfeil på kretskortbanene eller noe lignende vet jeg ikke.

Robin burde DESIDERT ha ett nytt HK.

Begynner selv å bli skeptisk til Netshop nå, kjøpte Striker'n mest for morros skyld og for å få erfaring med disse "dyrene" og om Netshop skal være slik så blir det siste gang jeg handler hos de i allefall, da blir utenlandske webshopper satt høyere på prioritetslista.

Tror pokkern jeg skal sette i Striker'n og prøve å klokke litt "Husmors klokk" på det og sjekke hvordan det går, har faktisk begynt å se merkelige spor av termisk pasta rundt på HKet (Flak av pasta) så det kan hende det er en kranglefant jeg har med å gjøre.

Spesielt morro blir det om det begynner å gløde hos meg :p Da skal Netshop få det inn med lover og regelverk.

Må også legge til at Robin var heldig, det var forsåvidt mannen med MSI hovedkortet også.

MSI hovedkortet som tok fyr skjedde mens han var borte og brannen spredde seg aldri fra kabinettet, men røyken var fortsatt gjeldende.

Dette kunne ha hendt mens Robin var ute eller sov og resultatet kunne da ha blitt verre, spesielt om maskinen hadde stått og gått i noen måneder og samlet støv.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Netshop har tidligere gitt seg etter denne typer tråder, men i dette tilfellet har de holdt seg merkverdig lavt i terrenget, til tross for at de har skutt seg selv i foten hva lovgivning angår.

Mon tro dette er et vendepunkt, der Netshop gir slipp på den lille "kunden har alltid rett-filosofien" de til å begynne med ble så kjent for.

Når det er sagt, så finner jeg det merkelig at erfarne oppegående medlemmer gir seg i kast med enkelte superkverulanter i post etter post.

ALDRI glem regel numbero uno på et forum; "Dont feed the trolls" !!

Det finnes enkelte mennesker som av resten av samfunnet på en måte forviser til sine egne hjem. Via internett har disse menneskene på nytt fått en stemme. De kalles troll, og selv om det ofte ligger en tragisk sjebne bak, betyr det ikke at vi ikke må slå hard ned på dem ved å ikke mate dem.

Lenke til kommentar
Netshop har tidligere gitt seg etter denne typer tråder, men i dette tilfellet har de holdt seg merkverdig lavt i terrenget, til tross for at de har skutt seg selv i foten hva lovgivning angår.

Mon tro dette er et vendepunkt, der Netshop gir slipp på den lille "kunden har alltid rett-filosofien" de til å begynne med ble så kjent for.

Når det er sagt, så finner jeg det merkelig at erfarne oppegående medlemmer gir seg i kast med enkelte superkverulanter i post etter post.

Det finnes enkelte mennesker som av resten av samfunnet på en måte forviser til sine egne hjem. Via internett har disse menneskene på nytt fått en stemme. De kalles troll, og selv om det ofte ligger en tragisk sjebne bak, betyr det ikke at vi ikke må slå hard ned på dem ved å ikke mate dem.

1: Kunden har ikke alltid rett, fins da nok av eksempler på det. Om varen er av en viss verdi er det teit å dele ut HW uten videre.

2: Krangling er morro, mye mer underholdende enn å lese "hvordan klåkke min vålfdale/quadd"-tråder.

Lenke til kommentar

1: Kunden har ikke alltid rett, fins da nok av eksempler på det. Om varen er av en viss verdi er det teit å dele ut HW uten videre.

2: Krangling er morro, mye mer underholdende enn å lese "hvordan klåkke min vålfdale/quadd"-tråder.

Jeg har ikke sagt at kunden alltid har rett, men når både kunde og butikk er enige om at det ikke lar seg bevise burde saken være klar. Det var denne type saker jeg mente, og burde kanskje spesifisert det.

Krangling kan være underholdene, men det har vært en del påstander her som gjør meg litt irritert og oppgitt.

At denne tråden var interessant har du uansett helt rett i. Tror jeg fikk med meg alle postene, og det er ikke så ofte jeg gidder lese alle sammen når det er så mange sider.

Lenke til kommentar

Hehehe... :p

Er ening i det, og er ening i at det har vært en del kverrulering, og jeg har også sagt hva som er min holdning/hva jeg ville gjort.

Men jeg syns likevel det er et litt interessant tema. Jeg mener kort og godt at dette er et større dilemma enn begge ytterpunktene i saken tydeligvis mener. At det liksom skal være noen slags nulltolleranse for overklokking på "overklokkings-kort" virker jo helt urimelig. Men samtidig så er det jo slik at jeg enkelt og greit kan sette høyere spenning på feks NB, og med det langt overskride det Intel spesifiserer og går god for, når jeg leser dokumentasjonen for feks da P35/ICH9. Altså over et nivå der de sier at videre drift ikke kan påregnes, og varige skader kan oppstå.

Så med mindre man mener at det er produsentens fete feil og tillate oss den mishandlingen, og at de dermed må ta ansvar uansett, så mener jeg det absolutt er et dillemma. At det skal ha noen betydning om man har klokket litt (husmorklokk) eller mye, er jo også litt av et dilemma å avgjøre i ettertid, så jeg ser ikke hvordan det kan være avgjørende.

Så jeg føler i grunn ikke at noen her har "EID" noen, når det gjelder å gjøre klart hva som er gjeldende regler for dette, eller bevise hvem som tar feil. Jeg tror derimot det er litt av en kattepine for både produsenter og forhandlere, da de såvidt jeg kan se påtar seg et helt urimlig ansvar om de sier at alt er lov. (Og signal effekten av det vil vel bli enda flere "hvem Cånnrow klåkker høysst" -tråder...) Noen mellomting, som husmorklokk er "umulig" å kontrollere, og samtidig kan de ikke gå ut å si klart nei til ansvar.

Så min mening blir oppsummert at hvis dette hadde vært så "clean cut", som mange her skal ha det til, så hadde det ikke vært så vanskelig å få offisielle uttalelser, fra både produsenter, og forhandlere. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Den enkleste måten å unngå å "tillate" overvolting utover det "normale" vil å ikke ha disse mulighetene i BIOSen i utgangspunktet. For å låse opp ekstremklokkinga kan det jo være en ide å legge ut en bios på hjemmesidene som enabler dette, men samtidig gjør det klart at ved å bruke den BIOSen tar produsenten det for gitt at kortet brukes til ekstremklokking, og at om HK'et blir levert inn med den BIOSen for RMA gjelder den ikke.

En annen mulighet,i stedet for å legge ut ny BIOS, er kanskje å gjøre voltmods lette, og å legge ut en mod-guide - hvor det også står skrevet at RMA faller bort ved å bruke disse moddene.

Begge deler vil jo gjøre at husmorklokkerne har ting på det rene, mens de mer ekstreme av oss må ta tapene selv, for den hasardiøse behandlignen av HW vi faktisk står for *titter skamfull ned i gulvet mens minnet om 4 defekte DFI Venus + et utall andre HK danser gjennom hukommelsen*

Lenke til kommentar

Er det ikke like lett å bare kjøpt seg et nytt hovedkort?

Har kast 2 p5n32 sli mb selv, og de funket.

Er du så "ærlig" å skriver "overklokket" på rma skjerma på en rma for et grill hovedkort så blir avvist gansk raskt unsett nettbutikk.Føler jeg det.

Endret av smy
Lenke til kommentar

Jeg har store problemer med å forstå hva som kan brenne på hovedkortet. Epoksy brenner ikke og er fire retardent. Plast chiper smelter. Keramiske komponenter bare dør. Det eneste jeg kan tenke meg er en hybelkanin som bøtet med livet.

Hvis faktisk Hk begynte å brenne bør Direktoratet for Samfunnsikkerhet og beredskap kontaktes slik at de kan vurdere å organisere en produkt tilbaketrekning fra EU/EØS markedet. Et slikt produkt skal ikke begynne å brenne selv om det blir feil brukt. (Endre klokkerater på et HK er neppe feil bruk altså, er ikke det jeg sier.)

Er det derimot en hybelkanin eller lignende som ofret seg så stiller det seg litt anderledes. Står liksom også i manualen at man skal holde det rent, så... (nei - jeg beskylder ikke OP for noe som helst...)

Alt i alt, Netshop burde takle kosten av et nytt kort. Det er enklere for alle parter, selv om det ikke beviselig trenger å være det rette. Sorry, men det koster å drive butikk i Norge, på samme måte som det koster mer å handle i Norge. Sånn er det bare...

Tror de fleste må være enige i at det finnes mange andre RMA saker på forumet som stinker. Synes ikke denne saken var så urimelig av OP, alt i alt...

Lenke til kommentar
Begge deler vil jo gjøre at husmorklokkerne har ting på det rene, mens de mer ekstreme av oss må ta tapene selv, for den hasardiøse behandlignen av HW vi faktisk står for *titter skamfull ned i gulvet mens minnet om 4 defekte DFI Venus + et utall andre HK danser gjennom hukommelsen*

Ening i at disse tingene du nevner er gode forslag, og jeg ser at jeg feks nå på mitt nyeste Asus X58 hk både har fargekoding for spenningsnivåer i bios, og fysiske jumpere ala DFI NF4, må flyttes for de mer ekstreme spenningene. Hvis dette både da logges, og gjøres veldig klart ifht garanti- ordninger, så syns jeg det ville være fornuftig for alle parter. Pr idag så gjør jeg vel som deg, og følger min egen moral for hva jeg tar på egen kappe, så tror vi er helt eninge der.

Men pr i dag er det såvidt meg bekjent altså ikke mulig å få noe godt svar på hva som gjelder, og hvor/hvordan eventuelt grensene går.

Det er jo litt ille hvis det er slik at man faktisk må lyve for å få RMA, selv om både egen moral, og all fornuft, samt forbruker/kjøpslover tilsier at det er en soleklar sak. Og det er den delen av diskusjonen jeg syns er litt interessant.

Jeg tror trådstarter vil vinne frem her, men jeg tror ikke dette vil gjøre saken noe lettere for neste mann med samme problem. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...