Swe Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Det er da ingen som bestrider at høyere fart forårsaker større skade ved en eventuell ulykke. Det er selvsagt. At høyere fart forårsaker flere ulykker, derimot, der strides de lærde, for å si det mildt. Nei det strides ikke det "lærde" om, vertfall ikke i Norge. http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=SVVa...kkelMedRelatert http://www.abcnyheter.no/node/59545 http://www.motor.no/tester/nye_biler/article207109.ece Men trenger du egentlig noen andre til og fortelle deg at sjansen for en ulykke øker med farten? Hva med det grunnleggende fysiske lover? Menneskes reaksjonsevne osv. Og Norge er selvsagt verdens navle, eller hur? Du skal ikke lenger enn til Sverige før Vägvärkets trafikksikkerhetsdirektør Claes Tingvall altså konkluderer med at høyere fart generelt ikke forårsaker flere ulykker, men gjør konsekvensene av dem alvorligere. EDIT: Jeg forutsetter naturligvis at folk forstår at både Claes og jeg ikke snakker om rendyrket kamikaze-kjøring. Dessuten forutsetter jeg at man ikke automatisk trekker likhetstegn mellom at "ulykken kunne vært unngått ved lavere fart" og "fart dreper". Det gør man nemlig ikke i de studier jeg har lest på området. EDIT2: Litt kjapp på avtrekkeren der, hehe. Likhetstegn mellom "ulykken kunne vært unngått ved lavere fart" og "farten er direkte årsak til ulykken" skulle det vært. Endret 29. juli 2008 av Swe Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Og Norge er selvsagt verdens navle, eller hur? Du skal ikke lenger enn til Sverige før Vägvärkets trafikksikkerhetsdirektør Claes Tingvall altså konkluderer med at høyere fart generelt ikke forårsaker flere ulykker, men gjør konsekvensene av dem alvorligere. EDIT: Jeg forutsetter naturligvis at folk forstår at både Claes og jeg ikke snakker om rendyrket kamikaze-kjøring. Dessuten forutsetter jeg at man ikke automatisk trekker likhetstegn mellom at "ulykken kunne vært unngått ved lavere fart" og "fart dreper". Det gør man nemlig ikke i de studier jeg har lest på området. For det første kan ting fungere svært ulikt mellom Norge og Sverge, veistandarden for eksempel. Men det som er litt merkelig er at du trekke konklusjonen av Claes Tingvall mener at fart ikke øker sjansen for ulykke, ut i fra ett intervju. For i en rapport som han og noen andre har utarbeidet står det følgende : "Speed affects the risk of a crash occurring and its severity when it occurs." http://www.traffic.bilkent.edu.tr/who/et_report_summary.pdf Men for og få litt klarhet i hva du egentlig mener så svar på følgende. Du sitter i en bil som kjører inn i en S-kurve vil da risikoen for at du kjører ut være lik i henholsvis 60km/t og 80km/t? Lenke til kommentar
Swe Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Ja, den godeste Claes har tydeligvis moderert seg på sine gamle dager. Han er imidlertid en ivrig tilhenger av fotobokser, og påstår at disse redder liv, men det er altså ikke fordi han mener at det blir mange flere ulykker om man kjører i 100 i en 90-sone, men fordi konsekvensen av ulykkene altså blir mindre. Dette stemmer forsåvidt godt overenns med følgene lille utdrag fra Folksams studier av 215 dødsulykker i Sverige i 2004: - I bästa fall kan man överleva en kollision i 70 km/tim, säger Helena Stigson, trafiksäkerhetsforskare på Folksam. I möteskollisioner på 90- och 110-vägar eller kollisioner med träd i 70 km/tim blir krockvåldet alltför högt. Då hade det inte spelat någon roll i vilken bil de åkande suttit. Men när vägen hade hög säkerhetsstandard berodde olyckan sällan på vägens utformning. Säkra vägar har god skyddseffekt, säger Helena Stigson, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.- I fyra av 10 fall var förarbeteendet största orsaken till dödsolyckan i Folksams undersökning. I 17 procent av fallen berodde den uteslutande på att de åkande var obältade. I 13 procent av fallen kördes bilen på ett så vårdslöst sätt (akohol/droger/fortkörning), att varken bilens eller vägens standard kunnat rädda de åkande, säger Helena Stigson. For å gi deg klarhet i hva jeg mener kan jeg si følgende: Utifra svenske forhold (jeg bor takk og pris ikke i Norge, og kan ikke uttale meg spesifikt om situasjonen der) er det statistisk sett svært liten risiko for at for høy fart alene skal bidra til forårsake en ulykke. EDIT: Går litt fort i svingene i dag (no pun intended). Endret 29. juli 2008 av Swe Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Psch, folk er redd for litt fart? Selv bestemora mi har da kjørt i 130ish over saltfjellet f.eks. Ansvarlig fart kommer ann på vei, føre, sikt, osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå