Swe Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Er det noen vits å peke på at 139 i 90-sonen ikke er "litt for ivrig" men heller "totalt rabiat"? Nei. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 139 i 90 sonen feks på E18 mot Oslo er da ikke spesielt fort, ligg i venstrefila litt sendt på kvelden, og nesten alle ligger i ca 120-140. beste er å ligge på rundt 126km/t etter GPSen slik at man slipper å miste lappen, en bot på 7500 har man alltids råd til bare ikke få for mange prikker Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Jeg er direkte rystet over hvor mange som mener at fartsgrenser er veiledende. http://tsh.toi.no/index.html?22141 kapittelet om virkningen på ulykker er god lesing om man forstår tabellene. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Jeg er direkte rystet over hvor mange som mener at fartsgrenser er veiledende.http://tsh.toi.no/index.html?22141 kapittelet om virkningen på ulykker er god lesing om man forstår tabellene. Det er da ingen som bestrider at høyere fart forårsaker større skade ved en eventuell ulykke. Det er selvsagt. At høyere fart forårsaker flere ulykker, derimot, der strides de lærde, for å si det mildt. Lenke til kommentar
henrikjensen Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 139 i 90 sonen er "litt for ivrig" 250 i 90-sonen er "totalt rabiat"... 250 i 90-sonen er dødsønske. Men nå har ikke jeg vært i nærheten av 200 engang.. Dette skjedde på en lang, flat motorvei klasse b, og det var ingen biler på veien bortsett fra meg og UP.. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 kjenner en som ble tatt i ca 170Km/T i en 80 sone en måned før innrykk. han slapp fangsel grunnet han skulle inn i militæret (fikk betinget), han fikk ingen sikkerehetsklarering og ente opp på kjøkken i nord-norge Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 At høyere fart forårsaker flere ulykker, derimot, der strides de lærde, for å si det mildt. Snakker du her om større fartsoverskridelser eller høyere hastighetsgrenser med tilhørende bedre veistandard? Kilder er velkommen. (Gjerne fra noen av disse "lærde") Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 At høyere fart forårsaker flere ulykker, derimot, der strides de lærde, for å si det mildt. Snakker du her om større fartsoverskridelser eller høyere hastighetsgrenser med tilhørende bedre veistandard? Kilder er velkommen. (Gjerne fra noen av disse "lærde") Jeg slutter meg til denne. Swe, du må gjerne komme med noen kilder fra disse lærde som mener at høyere fart ikke er en medvirkende faktor til at det skjer ulykker... Lenke til kommentar
Sureño Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Er det noen vits å peke på at 139 i 90-sonen ikke er "litt for ivrig" men heller "totalt rabiat"? 139 i 90-sonen er da ikke så ille. Kanskje "litt for ivrig", ikke noe verre. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 At høyere fart forårsaker flere ulykker, derimot, der strides de lærde, for å si det mildt. Snakker du her om større fartsoverskridelser eller høyere hastighetsgrenser med tilhørende bedre veistandard? Kilder er velkommen. (Gjerne fra noen av disse "lærde") Jeg slutter meg til denne. Swe, du må gjerne komme med noen kilder fra disse lærde som mener at høyere fart ikke er en medvirkende faktor til at det skjer ulykker... Har ikke tid til å grave etter kildene nå, men et kjapt sitat fra en lederartikkel i Auto Motor & Sport: Problemet är att vi inte förstår sambandet att lite högre hastighet kan vara skillnaden mellan liv och död i en olycka. Däremot har svenska folket helt rätt - enligt Trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall - i att högre hastighet INTE leder till fler olyckor. Det är OM olyckan inträffar, som hastigheten måste vara låg. http://www.automotorsport.se/news/14573/s%...-300-liv-extra/ Claes Tingvall er altså en av disse "lærde", og er trafikksikkerhetsdirektør i svenske Vägvärket. For dem som faktisk er ute på veiene og kjører bil burde det være selvsagt at det å kjøre 110 km/t på en oversiktlig og sikker 90-sone vei ikke øker risikoen for å forårsake en ulykke. Om man derimot havner i en ulykke i denne farten så er konsekvensene større enn om man hadde kjørt i 90. Lenke til kommentar
henrikjensen Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Fått høre fra flere hold at sikkerhetsklareringen ikke går i vasken nå.. Sendt mail til vpv, men ikke fått noe svar enda.. Håper bare det stemmer, så er jeg egentlig fornøyd med det;) Så får jeg bare vente 6-9 mnd, tenke på miljøet, kjøre kollektivt og bruke beina.. Shit happens, skal ikke kjøre for fort igjen ihvertfall;) Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Fått høre fra flere hold at sikkerhetsklareringen ikke går i vasken nå.. Sendt mail til vpv, men ikke fått noe svar enda.. Håper bare det stemmer, så er jeg egentlig fornøyd med det;) Så får jeg bare vente 6-9 mnd, tenke på miljøet, kjøre kollektivt og bruke beina.. Shit happens, skal ikke kjøre for fort igjen ihvertfall;) Vet ikke hvilke hold du har fått høre det fra. Det jeg vet er at Forsvarets sikkerhetsavdeling (FSA) ikke uten videre deler ut sikkerhetsklarering til dem som er registrert i doms- og bøteregisteret, men det kommer jo selvsagt an på hva slags straffbart forhold det er snakk om. Dersom FSK/HJK har sagt at "å være registrert i doms- og bøteregisteret er diskvalifiserende" for opptak, er det FSK/HJK som må svare på hvordan de stiller seg til din situasjon, ikke VPV. VPV kan bare svare på generelt grunnlag, og de har egentlig ikke peiling på ting som angår sikkerhetsklarering osv, så da bør du heller kontakte FSA. Lenke til kommentar
henrikjensen Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 Fått høre fra flere hold at sikkerhetsklareringen ikke går i vasken nå.. Sendt mail til vpv, men ikke fått noe svar enda.. Håper bare det stemmer, så er jeg egentlig fornøyd med det;) Så får jeg bare vente 6-9 mnd, tenke på miljøet, kjøre kollektivt og bruke beina.. Shit happens, skal ikke kjøre for fort igjen ihvertfall;) Vet ikke hvilke hold du har fått høre det fra. Det jeg vet er at Forsvarets sikkerhetsavdeling (FSA) ikke uten videre deler ut sikkerhetsklarering til dem som er registrert i doms- og bøteregisteret, men det kommer jo selvsagt an på hva slags straffbart forhold det er snakk om. Dersom FSK/HJK har sagt at "å være registrert i doms- og bøteregisteret er diskvalifiserende" for opptak, er det FSK/HJK som må svare på hvordan de stiller seg til din situasjon, ikke VPV. VPV kan bare svare på generelt grunnlag, og de har egentlig ikke peiling på ting som angår sikkerhetsklarering osv, så da bør du heller kontakte FSA. Beklager, sendte til kontaktene for fsk, men har ikke fått svar uansett.. Men det kan jo hende at man ikke blir diska for fartsoverskridelser, med mindre det er et veldig alvorlig tilfelle.. (mer alvorlig enn mitt tilfelle). Man kan stå i bøteregisteret for mye annet som jeg tror blir sett på som alvorligere, f.eks bli tatt for bruk, oppbevaring eller salg av dop, vold, promillekjøring, offentlig drikking osv.. Har aldri blitt tatt for noe som helst før og har også jobbet på en flyplass i to år som krevde vandelsattest. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Fått høre fra flere hold at sikkerhetsklareringen ikke går i vasken nå.. Sendt mail til vpv, men ikke fått noe svar enda.. Håper bare det stemmer, så er jeg egentlig fornøyd med det;) Så får jeg bare vente 6-9 mnd, tenke på miljøet, kjøre kollektivt og bruke beina.. Shit happens, skal ikke kjøre for fort igjen ihvertfall;) Vet ikke hvilke hold du har fått høre det fra. Det jeg vet er at Forsvarets sikkerhetsavdeling (FSA) ikke uten videre deler ut sikkerhetsklarering til dem som er registrert i doms- og bøteregisteret, men det kommer jo selvsagt an på hva slags straffbart forhold det er snakk om. Dersom FSK/HJK har sagt at "å være registrert i doms- og bøteregisteret er diskvalifiserende" for opptak, er det FSK/HJK som må svare på hvordan de stiller seg til din situasjon, ikke VPV. VPV kan bare svare på generelt grunnlag, og de har egentlig ikke peiling på ting som angår sikkerhetsklarering osv, så da bør du heller kontakte FSA. Beklager, sendte til kontaktene for fsk, men har ikke fått svar uansett.. Men det kan jo hende at man ikke blir diska for fartsoverskridelser, med mindre det er et veldig alvorlig tilfelle.. (mer alvorlig enn mitt tilfelle). Man kan stå i bøteregisteret for mye annet som jeg tror blir sett på som alvorligere, f.eks bli tatt for bruk, oppbevaring eller salg av dop, vold, promillekjøring, offentlig drikking osv.. Har aldri blitt tatt for noe som helst før og har også jobbet på en flyplass i to år som krevde vandelsattest. Ja, man kan stå der for drap og voldtekt også, men det gjør ikke noe med det faktum at du også vil stå registrert der ;)Selv om en ting er veldig ille, gjør ikke dét at mindre ille ting er helt ok. Vandelsattesten du leverte til arbeidsgiveren på flyplassen er dessverre ikke like "plettfri" nå lenger. Ikke for å moralisere, men så firkantet er verden noen ganger... Hvorfor ikke ringe FSK og spørre? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 (endret) Er det noen vits å peke på at 139 i 90-sonen ikke er "litt for ivrig" men heller "totalt rabiat"? Ligger du i høyrefeltet på E18 litt utpå kvelden, gjerne i 120-ish, vil du bli forbauset over hvor mange som suser forbi deg i hastigheter langt over 139. Ikke bare "totalt rabiat" ungdom, men også godt voksne gubber i Mercedes ML, gamle kjerringer i Mazda 3 og faktisk yrkessjåfører i vogntog. Jeg prøvde å holde fartsgrensen (på GPS, lå litt over på speedometeret) fra Skien til Kristiansand en gang, på E39 - fikk en del frekke forbikjøringer, mange blinkende fjernlys, et par knyttenever og mye annet gøy. Dette sier vel ikke så mye om trådstarter, men mer om den generelle holdningen til fartsgrenser blant folk flest. Hadde jeg blitt diskvalifisert av FSK/HJK for en liten fartsovertredelse, hadde jeg sendt dem ett sint brev, og deretter meldt meg inn i Black Tower eller Den Franske Fremmedlegionen - tror ikke dem hadde hatt noe problem med min "kriminelle bakgrunn" ... Endret 26. juli 2008 av Oddvar Knus Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Forsvaret pleier å se på forholdene før de avgjør sikkerhetsklareringen. Noen forhold er diskvalifiserende uansett, andre blir godtatt. Virker som om det er HJK du har søkt på i førstegangstjenesten (siden du kontaktet VPV) og der vil jeg tippe du må kunne klareres for Hemmelig. Hadde det vært FSK du skulle inn i, ville det nok vært annerledes. Da ville det nok vært Strengt Hemmelig som er MYE mer omfattende og strengere krav. Og der er det også godt mulig det er krav om at man må ha førerkort kl B akkurat som i Politiet. Det beste vil nok være å kontakte HJK på mandag. De har garantert vært borti lign tilfeller før og vil kunne gi deg ett bedre svar. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Var litt for ivrig på gassen i går.. Angrer selfølgelig i dag, men mistet lappen på stedet og ble anmeldt av en politimann i sivilbil... Vet ikke hva som skjer, men politmannen mente det ble ca 6-9 mnd uten lappen, ny oppkjøring ettersom jeg bare har hatt lappen et år og en bot.. Noen som vet hva jeg har i vente? ALLE som mister førerretten i over 6 mnd må kjøre opp på nytt. Jeg prøvde å holde fartsgrensen (på GPS, lå litt over på speedometeret) fra Skien til Kristiansand en gang, på E39 - fikk en del frekke forbikjøringer, mange blinkende fjernlys, et par knyttenever og mye annet gøy. D E39 har aldri vært mellom Skien og Kristiansand.... Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Var litt for ivrig på gassen i går.. Angrer selfølgelig i dag, men mistet lappen på stedet og ble anmeldt av en politimann i sivilbil... Vet ikke hva som skjer, men politmannen mente det ble ca 6-9 mnd uten lappen, ny oppkjøring ettersom jeg bare har hatt lappen et år og en bot.. Noen som vet hva jeg har i vente? En kompiss ble tatt i 143 km/t i 90-sonen, han fikk samfunnsstraff på 30 timer og 8 måneder uten lappen. Ingen sympati fra meg, selv om jeg nå og da bikker tresifra hastighet selv. Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Det er da ingen som bestrider at høyere fart forårsaker større skade ved en eventuell ulykke. Det er selvsagt. At høyere fart forårsaker flere ulykker, derimot, der strides de lærde, for å si det mildt. Nei det strides ikke det "lærde" om, vertfall ikke i Norge. http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=SVVa...kkelMedRelatert http://www.abcnyheter.no/node/59545 http://www.motor.no/tester/nye_biler/article207109.ece Men trenger du egentlig noen andre til og fortelle deg at sjansen for en ulykke øker med farten? Hva med det grunnleggende fysiske lover? Menneskes reaksjonsevne osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå