Gå til innhold

Hvordan kan jeg bygge opp en side som viser progresjon i et testløp?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er webansvarlig for en gruppe på studentidretten her i Oslo, og tenkte jeg kunne bruke sommerferien til å få lekt meg litt med å lage en side som er litt spennende. Hoveddelen skal ikke endres, da jeg ikke vil bruke mer tid på det, men vi har tre-fire testløp hver sesong, som jeg gjerne skulle få laget en dynamisk side til.

Siden jeg ikke har noe peiling på dynamiske sider lurte jeg på om jeg kunne få noen tips til hvor jeg kan starte.

Dette var det jeg så for meg(se bildet).

- En todelt(tre) side hvor deltagerene listes opp på venstre side

- Den høyre siden inneholder to deler, en som viser fem siste løp og tiden på disse samt en graf tid vs dato

Kan dette løses på en enkel måte eller må en ha database for å få det til? Kan for eksempel informasjonen lagres i en vanlig tekstfil som under, og dette leses av siden?

løper1 21:05 20:49 20:55 20:30 20:12

Vil altså ikke ha en løsning i hånden, men tips om hvordan jeg kan få løst problemet og hva jeg børe lese på!

dynwebside_osi.GIF

Endret av zeltex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et ganske ambisiøst førsteprosjekt du tenker å gå i gang med, om du ikke har noe erfaring med dynamiske sider fra før. De fleste starter liksom med å programmere en gjestebok ;)

Du bør nok definere litt mer detaljert hvordan dette skal fungere. Hvordan skal resultatene legges inn, rent visuelt? Hvem skal gjøre det? Hva skal siden brukes til, helt konkret? (Skal det være for å kunne følge med via internett imens løpet pågår, eller skal det være for å kunne lese etterpå?)

Dersom du ikke har noen erfaringer med dynamiske websider (altså websider generert av et script eller liknende), så er det nok det du må fokusere på først. Om det som kommer ut har én eller tre kolonner spiller ingen rolle. Fokuser på å få lagt inn data, få behandlet dem som du vil, og få vist det som skal vises -- så kan du ta utseende senere.

Det er godt mulig å bruke tekstfiler (flatfiler, som det kalles) som databaser, men jeg tror det er lettere selv for en nybegynner å gjøre det med en database som MySQL. Hvis du bruker flatfiler må du selv skrive koden for å "tolke" dem, altså splitte opp felter etter forskjellige merker eller stringlengder, lagre resultatene i arrays, etc. Bruk av database gjør dette mer automatisk.

På bildet ditt har du også tegnet en graf. Grafgenerering kan helt sikkert gjøres med noen PHP-klasser ellerno, men du kan også vurdere å bruke en ekstern kilde som Google Charts til dette, for å forenkle prosessen.

--

Jeg ville ha laget veldig detaljerte beskrivelser av funksjonalitet og innhold, mtp formål og hvor mye tid og ressurser du vil bruke på dette. Bestem deg for hva du trenger og ikke. Siden du ikke har så mye peiling på området, prøv å holde det så enkelt som mulig. Se gjerne på liknende tjenester for å få idéer til hvordan alt kan løses.

Detaljerte beskrivelser hjelper deg også når du skal bestemme deg for lagringsstruktur, enten du bruker database eller flatfiler. Tegn opp lagringstabellene og tenk gjennom hvordan du skal skaffe forskjellig informasjon ("Kan jeg med disse tabellene på en enkel måte finne ut hvem som vant løpet? -hvem som sprang raskest mellom 3. og 4. passering? -snittfart? -andre egenskaper ved løper eller løp som bør kunne hentes fram/regnes ut?)

Start med lagringsstruktur, få det på plass så godt som mulig. Lag databasetabeller (eller flatfiltabeller). Fortsett med å få til et system for å legge inn data på en enkel måte. Få dette til å fungere. Så lager du presentasjonen av dataene, altså det som vises til brukeren. Regn ut det som skal regnes ut, putt det i tabeller og grafer. Til slutt ser du på utseende.

:)

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar.

Ser at det gikk litt raskt i svingene i går og jeg glemte noen viktige elementer her og der. For slik jeg har sett det for meg skulle det ikke bli så veldig vanskelig. Tiden jeg kan bruke på det er et par timer om dagen, litt sånn når jeg føler jeg har lyst.

Det er kun jeg som skal kunne endre dataene, så det med en DB blir vel da egentlig unødvendig. Ser for meg at jeg har en fil som jeg redigerer og legger inn resultater fra testløpene vi har. Websiden skal da kunne lese denne filen, og hente ut informasjon fra filen fra de respektive kolonnene.

Fra skissen: Kolonne 1 består av navn, og websiden leser filen og legger de på en liste

nedover. Når en trykke på et av navnene leser websiden de neste kolonnene og viser dato + tid på siste 5 løp, "oppe til høyre". Under kommer det en graf som er laget på dato vs tid.

Skal se om jeg kan bruke google charts til dette. Kan dette ordnes med java og php?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...