askaget Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Noen som vet om denne passer til canon eos 300d, og kan jeg isåfall bruke den hvis jeg oppgraderer til 40d?? Er dette en god allround linse? Andre forslag? Lenke til kommentar
se# Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Noen som vet om denne passer til canon eos 300d, og kan jeg isåfall bruke den hvis jeg oppgraderer til 40d?? Er dette en god allround linse? Andre forslag? Så lenge det er en linse med EF-fatning passer den på alle Canon-kameraer, men vil gi vignettering på kameraer med mindre enn ca 1.5 crop faktor sensorer. 300D har jo 1.6 så det er ikke være noe problem. 40D kan bruke både EF og EF-S linser så der vil objektivet fungere fint. Om det er en god allround linse kan sikkert diskuteres, men ønsker du 18-200 med bildestabilisator er det i øyeblikket eneste alternativ. Det spørs imidlertid hvor travelt du har det. En egen Canon 18-200 EF-S har vært spådd lenge, og ryktene har tatt seg opp igjen i det siste. http://www.bobatkins.com/photography/digital/rumors.html Så har du tid til å vente å se til september så kan det være at du kan få tilsvarende fra Canon, men det er jo ingen garanti at den vil være bedre optisk enn Sigmaen. Det som virkelig ville vært interessant er om Tamron laget en stabilisert versjon av sin 18-250mm. Denne har fått relativt gode kritikker (til å dekke så stort zoomområde). Det er vanskelig å tro de ikke vil gjøre det, men det kan jo ta sin tid. Tamron kom nettopp med sin første stabiliserte linse og valgte da 28-300mm som var et merkelig valg med tanke på at 28mm er litt (for) lite vidvinkel for alle de rimelige speilrefleksene. Trenger du imidlertid ikke mer (dvs mindre) enn 28mm kan denne være et alternativ. Du kan selvfølgelig også kjøpe 18-250 uten stabilisator, men den vil være ganske vanskelig å håndholde på full tele og fungerer egentlig best på kameraer med innbygd stabilisator i huset. Lenke til kommentar
askaget Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 Tusen takk for et kjempeflott svar:) Meget bra forklart, og til god hjelp for en nybegynner. Så hvis jeg kjøper meg et canon 40d, så behøver ikke linsa ha stabilisator? Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Stabilisator er et pluss uansett, men hvis du kjøper 40D så er det ikke stabilisator i huset der heller. Ingen Canon kamera har pr. dags dato stabilisering i huset. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Og ikke får de det heller. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Min bror bruker det objektivet på 40D; og det virker helt greit. Så hvis du tar med deg din 300D i en butikk og prøver det ut, og det virker, så bør saken være greit. Tom Og ikke får de det heller. Helt enig. Lenke til kommentar
se# Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) Ingen Canon kamera har pr. dags dato stabilisering i huset. Og ikke får de det heller. Helt enig. Mulig det kunne feiltolkes i svaret mitt, men helt enig med presiseringene over. For Canon er det stabilisator i linsene som gjelder. Det er lov å håpe på at de ombestemmer seg, men foreløpig har jeg ikke sett noe som tyder på det. Endret 10. juli 2008 av se# Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Det kommer ikke til å skje. Vi ser gang på gang at trådstartere har ufravikelig krav som Canon ikke kan oppfylle. Enda på soga blir ofte at det ufravikelige kravet ikke er viktig lenger. Det viser at markedet nesten er villig til å kjøpe et Canon som ikke tar bilder i det hele tatt, bare det er et Canon. Så hvorfor skulle de bry seg, når det har kjørt knallhardt på at IS i objektivet er det beste. Lenke til kommentar
se# Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Det kommer ikke til å skje. Vi ser gang på gang at trådstartere har ufravikelig krav som Canon ikke kan oppfylle. Enda på soga blir ofte at det ufravikelige kravet ikke er viktig lenger. Det viser at markedet nesten er villig til å kjøpe et Canon som ikke tar bilder i det hele tatt, bare det er et Canon. Så hvorfor skulle de bry seg, når det har kjørt knallhardt på at IS i objektivet er det beste. Trådstarter spør jo om et objektiv med stabilisator. Ellers er jeg stort sett enig i at Canon neppe vil komme med sensorstabilisator før de må. Om de noensinne må er jeg ikke sikker på. Det antar jeg er et kostnadsspørsmål hos Canon. For å konkurrere med Sony/Samsung/Pentax/Olympus har de jo introdusert stabilisator i kit-objektivet, og i stadig flere andre objektiv også. Så lenge de kan selge disse til en konkurransedyktig pris og fortsatt tjene bra med penger har de ingen grunn til å bytte strategi. Men hvis marginene blir tilstrekkelig dårlig fordi stabiliserte objektiver er dyrere å lage så ombestememr de seg nok. Samme gjelder forøvrig Nikon og det er trist for alle Canikon-brukere som har eldre ustabiliserte objektiver. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Jeg håper Canon kommer med IS i en moderat fast tele, og noe i normalområdet. Det hadde vært snop med antishake med 50/1,4 på en 5D. Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Hei Har samme objektivet til mitt Nikon D300 og er godt fornøyd. Her er link til en test http://www.popphoto.com/cameralenses/4603/...3-dc-os-af.html Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Trådstarter spør jo om et objektiv med stabilisator. Jada, trådstarter vet hva han ønsker, og går for det. Dette var en del av en halvveis OT-diskusjon om Canons IS-valg, og konsekvensene av det. Det jeg skriver om typiske nybegynnere (som har "god erfaring" med Canon, ha ha) plutselig gir blaffen i rask liveview eller IS på brikken når Canon ikke har det. Men det var i utgangspunktet viktigere enn noe annet. Det er en av grunnene til at de ikke trenger tenke på å skifte til innebygd. Til og med hvis det ikke fantes antishake fra Canon i det hele tatt hadde de valgt Canon. Endret 17. juli 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå