gor Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 " Vi trekker to kasser A og B med massene Ma=5,3kg Mb=3.2kg bortover en horisontal flate. Trekkrafta er K=37N og kassene flytter seg med konstant fart 2.3 m/s. Begge kassene er laget av det samme materialet. Vi klipper snora mellom kassene uten å forandre trekkrafta c) Hva blir akselerasjon til hver av de to kassene nå? Jeg fant ut at den bakerste B får akselerasjon på -4,35 m/s^2 Trenger hjelp til å finne ut akselerasjonen til klosse A Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Siden begge beveger seg med konstant fart bortover, så betyr det jo at Fresultant er lik 0. Da er det sikkert friksjonskraften som trekker klossene tilbake. Edit: blandet mellom kloss A og B. Endret 9. juli 2008 av anderenlee Lenke til kommentar
gor Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Æ e heller ikke så sikker, har akkurat begynt på fysikken. I oppgave b så spurte de om friksjonstallet My = R/N Siden V er konstant så er R like stor. Det betyr at systemet av to klosser har til sammen 37N i friksjon My = 37n / (Ma*g) + (Mb*g) -> My = 37 / 83.385 My = 0,44. Også når snora klippes i oppgave 3, så betyr det jo at kasse b mister kraften, mens kasse A har fortsatt like stor kraft fremover Så når jeg skulle regne ut akselerasjon for b så tok jeg bare a= -My*g = -0,44*9,81 a= -4,35 ms^2 Også når jeg skal regne ut akselerasjon for A så får jeg ikke til, fordi trekkrafta forandres ikke og det betyr at den er fortsatt 37N Så er jeg liksom ikke sikker om det er nokk med å ta N/m Endret 9. juli 2008 av gor Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Ja, siden vi har fått oppgitt friksjonstallet så er det lettere å regne ut nå. u = R/ N N = G = mg R = u*mg = (0,44 * 5,3*9,81)N = 22,8 N Så det betyr at friksjonskraften på den fremste klossen er 22,8 N. Fres = 37N -22,8N = 14,2 N a = Fres / m = 14,2 N / 5,3 kg = 2,7 m/s^2 Endret 9. juli 2008 av anderenlee Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) En annen måte å regne er slik som jeg gjorde i første posten. Altså du vet at den totale friksjon er - 37 N. Så har du funnet ut at den siste klossen har -4,35 m/s^2 i akselerasjon. Det er bare friksjonskraften som gir den bakerste klossen den friksjonen. R(for kloss B) = (-4,35 * 3,2) N =-13,92 N Da må friksjonskraften på a være -23,08 N Siden den totale friksjonskraften skal være -37 N bakover. Så er det bare å finne Fres for kloss B, og så dele på massen til kloss a. Endret 9. juli 2008 av anderenlee Lenke til kommentar
gor Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Thanks, jeg tror jeg skjønte den nu. Her e en slags figur (B)---(A)------> Så når klosse har b har akselerasjon -4,35 Da har kloss A 37 - trekkrafta fra B tilA som e Sba Da får man 37-14.4 / Ma som er 5,3 kg Da får man 4.26ms^2 ? Kan det stemme? Bare sjønner ikke kor du får -37 ifra kanskje du tar trekkrafta i negativ retning? Endret 9. juli 2008 av gor Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Kloss b har akselerasjon -4,35 m/s^2, når det er ingen snorkraft. På kloss A er det to krefter. Friksjonskraften som er bakover, og trekkraften som er forover. Trekkraften er 37 N, og friksjonskraften er ca 23 N. Edit: Nei, jeg tok friksjonskreftene i negativretning! Trekkraften som positiv. Og summen av friksjonskreftene skal være lik trekkraften, men motsatt rettet. Endret 9. juli 2008 av anderenlee Lenke til kommentar
gor Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 da blir det 37-23 del på massen? Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Det stemmer. Sorry for at jeg blandet mellom kloss A og B i beregninene, tror derfor du ble forvirret. Jeg ble forvirret sjøl. Men jeg har prøvd å rette det opp igjen da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå