Jubalong Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Hei, ny PC er nå skrudd sammen, men problemet er at den dessverre fryser med ujevne mellomrom. Spec: Asus P5E3 Premium hovedkort Q9450 Prosessor 2xOCZ Platinum XTC 2048MB DDR3 Noctua CPU-kjøler Antec P182 kabinett Western Digital Caviar GP 1 TB Asus 4850 skjermkort Alt er skrudd riktig sammen så vidt jeg kan skjønne. Har fått installert OS, men det fryser stadig vekk når jeg er i Windows. Eneste rare da jeg skulle boote første gang var at jeg ikke kunne ha i alle 4 minnebrikker. Måtte boote første gang med kun 1. Det er ikke noe problem med CPU vifte, temperatur ligger stabilt mellom 30 og 35 grader. Får ingen feilmeldinger eller noe. Alt bare fryser. Any ideas? Mvh Juba Lenke til kommentar
Jubalong Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Bumper denne. Ingen som har noen forslag? Mvh Juba Lenke til kommentar
s0und Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Bumper denne. Ingen som har noen forslag? Mvh Juba Tydeligvis er det verdt å sjekke ram'en videre. Dra ut den ene og se om det fortsetter å skje, skjer det så bytt brikke men bruk kun èn av gangen. Lenke til kommentar
MrLure Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Du kan også kjøre memtest for å sjekke om det er feil på minnet, evt feil på minnesporene. Lenke til kommentar
hov55 Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 har du opptatert windows før du satt i resten av ramen? kjører du win 64 bit eller 32? Lenke til kommentar
oxx Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Skru opp spenningen på RAM og NB. Lenke til kommentar
s0und Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Skru opp spenningen på RAM og NB. Ikke gjør det før du har testet brikkene for feil. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 XP enabler vel PAE som default hvis du har 4 x 2GB brikker , tot 8GB . PAE er lite ønsket grunnet mulige kompabilitets problemer med drivere o.l. Prøv å slå ar PAE switchen i boot.ini. Lenke til kommentar
Jubalong Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Hei, kjører XP 32 bits. Det er 4 stk 1 GB DDR3 minnebrikker. Windows er oppdatert til SP3 nå, har også oppdatert alle andre drivere. Skal forske litt videre på memoryen, ved å kjøre mem-test. Se om det finner årsaken. Jeg har hverken overklokket eller undervoltet, så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg skal skru opp spenningen? Mvh Jubalong Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Det er "ganske" vanlig at ved høy last på memorycontrolleren (NB) , høy last = 8 banker memory populert (hver modul er double) , at man i enkelte tilfeller må øke NB voltage. Noen ganger må brikkene få høyere DDR voltage også , da det ofte kan bli litt spenningsfall i DIMM slottene når man bruker alle fire.En annen ting er at brikkene du bruker kan være spesifisert for en høyere spenning fra produsenten (sjekk produsent info) enn jedec standarden , jedec spenningsnivå er det du får når det i hk bios står til auto. Endret 14. juli 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
oxx Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Skru opp spenningen på RAM og NB. Ikke gjør det før du har testet brikkene for feil. Greit med memtest med det gir ingen svar hvis spenningene ikke holder mål... Det virker veldig som NB eller RAM brikkene ikke klarer å henge med på oppsettet her. Prøv heller med lavere FSB hastighet først. Endret 14. juli 2008 av oxx Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Duqe måtte kjøre sine 4 X 1GB brikker på DDR667 hastighet for å få det stabilt + økte spenninger. Typisk "memory kontroller klarer ikke load jobben" feil. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=980458&hl= Lenke til kommentar
oxx Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Typisk "memory kontroller klarer ikke load jobben" feil. jupp... Endret 14. juli 2008 av oxx Lenke til kommentar
Jubalong Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 Har nå økt ram-spenning med 0,05V og NB-spenning med 0,02V. Ved øking av NB-spenning med 0,04V så frøs alt ved login-screen. Skal prøve å kjøre litt memtest nå for å se hva som skjer. Det rare er at det ser ut til at ting låser seg enten når jeg kjører Windows/Office Update, eller gjør installasjoner av programmer. Mvh Juba Lenke til kommentar
Jubalong Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 Hmm... det hjalp ikke. Har ikke kjørt mem-test ennå, men lot maskina stå på. Og den frøs igjen. :/ Får forske litt videre senere. Juba Lenke til kommentar
Jubalong Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Etter å ha sjekket Asus-forumet, OCZ-forumet etc. kan det virke som om dette kortet Asus P5E3 Premium/Wifi er litt "vanskelig" når det kommer til DDR3 moduler. Som foreslått over har jeg derfor gått opp på spenning både til ram-brikkene og NB. De er nå på hhv. 1,9V og 1,41V. Det førte til at systemet (MB i særdeleshet) har gått opp 6-7 grader (ligger nå stabilt på ca 40), men ihvertfall har jeg et stabilt system. Takk for alle kommentarer. Glemte også at jeg stilte alle timings for minnemodulene manuelt. For de var satt for lave automatisk i BIOS. Mvh Jubalong Endret 17. juli 2008 av Jubalong Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå