Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vel, jeg er nå i sluttfasen av å bestemme meg for hvilket speilrefleks jeg vil ha. Nærmere bestemt fredag er den store dagen. Men vil gjerne høre deres meninger før jeg tar en avgjørelse. Det står mellom Olympus E-510 og Nikon D60. Selv om E-520 er ute på markedet med samme sensor som i E-3 faller likevel valget på E-510 på grunn av pris. 5500 kr double-telezoom kit er billig, rett og slett.

Det er dette kameraet jeg lurer mest på, men så kommer D60 snikende med ny usikkerhet. Men den har ikke bildestabilisator i huset, slik som det er i E-510. Men som sagt er søkeren liten og mørk under dårlig belysning og dermed skaper dårlige forhold for manuell fokusering, men tror ikke dette er noe stort hinder for meg. Live-view er også inkludert i E-510, men har treg autofokus. Tror ikke dette kommer til å plage meg i og med at jeg mest kommer til å bruke søkeren. Hvis jeg bruker live-view blir det under manuell fokusering, og da er vel tregheten borte.

D60 kommer til den nette pris av 7400 med 18-55VR og 55-200VR. Dette er en del dyrere enn Olympus sitt, men jeg får en knakende god pakke, samtidig som jeg får tilsendt blits av Nikon.

Hva ville dere tatt? Valget står selvfølgelig på meg til slutt, men jeg vil gjerne høre andres mening også. Noen venner av meg har nemlig veldig mye i mot Olympus der de ulike argumentene har gått fra at hvis man skal fikse på bildet i Photoshop etterpå, synker bildekvaliteten drastisk, olympus er bare ment for å sette inn i album i sin opprinnelige form. Et annet er at det finnes så lite reservedeler til kameraet at servicen tar lang tid og den er dårlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

E-510 kan vel ta bilder i raw kan det ikke?

Da kan du tweake det akkurat slik du vil, på samme måte som du kan med bildene tatt med Nikon.

Og hvis jpg er "klare til å sette inn i album" så er det jo ikke nødvendig å fikle med dem i photoshop...

Ser av Olympus sine sider at du kan ta raw og jpg samtidig og da får du det beste av to verdener. Selv bruker jeg raw + jpg når jeg fotograferer, veldig greit å ha små filer til å se hvilke bilder jeg skal bruke bildebehandling på.

Service på Olympus vs Nikon skal jeg ikke uttale meg om, jeg har selv Nikon (D40x) og har nettopp kjøpt ett µ 1030sw kompaktkamera, så jeg håper egentlig servicen er like god hos begge merkene...

Hvis du er fornøyd med grepet på begge modellene er det vel egentlig bare å kaste mynt og kron...

Eller la objektiv velge for deg. Er selv fornøyd med D40x mitt og de objektivene jeg har, (12-24mm, 18-70 mm og 55-200 mm VR - Alle Nikkor). Jeg skulle likevel ønske at Nikon kunne hostet opp et lyssterkt normalobjektiv til en rimelig penge som i tillegg er lite og nett. Og Olympus har jo nettopp et slikt objektiv, 25 mm pancake... Jeg kommer nok ikke til å skifte system selv, men hadde jeg vært i markedet for et nytt DSLR hadde nok det objektivet vært med å bestemme merke...

Så Nikon: er det for mye forlangt å kreve et Nikkor 30 mm F 1,8 AFS (og kanskje VR) til under 3000,-?

mvh Øystein

Lenke til kommentar
Det er dette kameraet jeg lurer mest på, men så kommer D60 snikende med ny usikkerhet. Men den har ikke bildestabilisator i huset, slik som det er i E-510. Men som sagt er søkeren liten og mørk under dårlig belysning og dermed skaper dårlige forhold for manuell fokusering, men tror ikke dette er noe stort hinder for meg. Live-view er også inkludert i E-510, men har treg autofokus. Tror ikke dette kommer til å plage meg i og med at jeg mest kommer til å bruke søkeren. Hvis jeg bruker live-view blir det under manuell fokusering, og da er vel tregheten borte.

E-510 har raskere AF enn det man får inntrykk av i de fleste tester, grunnet forbedret AF etter firmwareupdate som kom lovlig sent.

Noen venner av meg har nemlig veldig mye i mot Olympus der de ulike argumentene har gått fra at hvis man skal fikse på bildet i Photoshop etterpå, synker bildekvaliteten drastisk, olympus er bare ment for å sette inn i album i sin opprinnelige form.

Jeg bruker Olympuskameraet mitt til pressefoto. Jeg redigerer bildene mine. Jeg kan ikke si at jeg har merket noe til kvalitetstap når jeg redigerer mine RAW-filer. JPEG-filene tåler også en del redigering, men de er noe mer agressivt prosessert enn filene fra Canon og Nikon, med sterkere kontraster og saturasjon i grunninnstillingene. Dette kan dog endres med et par knappetrykk, så da er forskjellen minimal.

Ellers har Olympus' JPEG-filer generelt sett lite behov for redigering, om du da ikke har helt spesielle krav for visuelle uttrykk, og da kan du uansett bruke RAW. Dine venner har rett og slett ikke peiling.

Et annet er at det finnes så lite reservedeler til kameraet at servicen tar lang tid og den er dårlig.

Jeg har til dags dato ikke hatt et eneste problem med kameraet mitt, og har derfor ingen erfaring med servicesystemet til Olympus Norge. Olympus USA er meget flinke, dog, og har hørt gode ting om Olympus Norge. Det burde ikke være noe problem, og jeg tror ikke det er store sjansen for at du vil behøve reperasjon, med mindre du bevisst ødelegger kameraet.

Du velger det kameraet som passer hendene dine best, det er det beste kameraet for deg.

Lenke til kommentar
Dine venner har rett og slett ikke peiling.

QFT.

Utrolig hva en del folk får seg til å si. :no: Om jeg ikke hadde en sterk allergi mot 4:3-formatet, så hadde FT vært et system jeg ville vurdert sterkt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Angående Liveview.

Næsten alle dSLR med Liveview har træg autofokus, idet spejlet skal ned - autofokus og spejl op igen.

Der er nogle få undtagelser til dette - Sony alfa-300/350 og Olympus E-420/520.

Olympus E-520 er en nyere udgave af E-510 med forbedret autofokus i Liveview. E-520 har to autofokus-systemer: det "sædvanlige" 3-punkts-system, der kan anvendes både med optisk søger og (langsommere) med Liveview.

Desuden kan man vælge et 11-punkts-autofokus-system der KUN kan anvendes i Liveview og hvor spejlet såvidt jeg ved ikke skal bevæges for at fokusere.

Lenke til kommentar

Det med etterbehandling er noe av det mest useriøse jeg har lest av argumenter. Jeg tror til og med at det ikke skyldes løgnaktig propaganda. Det viser at man aldri skal lytte til kompiser. Spesielt unge mennesker som er teknologi-freaks tror at de vet mye om alt, men egentlig vet de bare litt. Og litt kunnskap er veldig farlig.

Jeg har jo kommet ut av skapet med mine preferanser, og jeg er klar på at Canon og Olympus tar de beste bildene etter min smak. Men det gjelder kun sensoren. Optisk har jeg favoritter fra alle hold, og det er jo det viktigste.

Det finnes hauger av folk som lider av fordommer mot fourthirds, så du skal ikke lytte for mye til hva venner mener om slikt. Du har vært lur nok til å spørre et forum. Da får du balanserte svar fra mange som både bruker de aktuelle systemene og andre systemer.

Jeg har forøvrig aldri møtt en person som har testet fourthirds som ikke liker bildene fra kamera. Alle skeptikere jeg har møtt har aldri brukt systemet selv.

Lenke til kommentar

Fourthirds er noe det er veldig lett å teoretisere rundt. Det har liten sensor, derfor må bildene bli dårligere, jeg har hørt folk sammenligne 4/3-sensoren størrelsesmessig med sensoren i et kompaktkamera av superzoomtype.

De beste argumentene jeg har hørt mot Olympus:

- Olympus har ikke noen god vidvinkelzoom pga. 2x crop.

- Grepet på Olympus E-4x0-serien passer bare for barn.

- Kvaliteten på kitoptikk er uviktig, siden alle kjøper proffoptikk.

- Bildekvaliteten 4/3-sensoren gir er vesentlig dårligere enn det en APS-C-sensor kan gi.

Og så videre. Spesielt at vi ikke har noen god vidvinkelzoom, den lo jeg godt av.

Men teoretisere kan man gjøre om mangt. Om man kommer fra film til digitalt tror jeg noen vil bli sjokkert over hvor store fullformatskamera tydeligvis behøver å være.

Mange ville bli ganske overrasket over hvor små enkelte mellomformatskamera er (det ble jeg), hvor tunge en 70-200/2.8 er, hvor lett ett 300/4 er, hvilken kvalitet film kan levere og så videre.

Det er i alle fall nok av experter der ute som har snappet opp et bruddstykke i en samtale om et merke eller et kamera, og dermed vet veldig mye om det.

Lenke til kommentar

Min Rolleiflex i 6x6-format er både lettere og mindre enn min 20D, så du har rett i at enkelte mellomformatkameraer er både lette og små. Det er den nette størrelsen i kombinasjon med utrolig rett-tegnende optikk og sentrallukker som gjør at jeg elsker Rolleiflex. En Mamiya 7 (mellomformat målsøker) er også ganske liten i forhold til en digital slr med batterigrep, eller et digitalt proffkamera av typen D3. Og nettere å bruke.

Jeg hadde også solide fordommer mot fourthirds da E-300 kom. Trang liten søker og støy på høy iso gjorde at jeg avskrev det uten å sjekke kvaliteten på lav iso. Det viktigste er jo hvor bra et kamera er på iso 100 til 400. Høy iso er viktig, men ikke like viktig. Ettersom jeg har blitt mer erfaren i å vurdere bildekvaliteten på dSLR opp mot hverandre så har jeg kommet til andre konklusjoner. I konsumentklassen gir fourthirds en bildekvalitet som passer meg veldig godt, men fullformat er klart bedre i mine øyne. Men i forhold til cropsensor så finner jeg fourthirds å være helt på høyden, og i mine svært subjektive øyne bedre enn alle andre enn Canon. Det handler selvfølgelig om personlig smak.

Men det med ultravidvinkel har jo stemt ganske bra frem til nå. Det er først i år at Olympus har kommet med en slik zoom som vanlige folk har råd til. Noe som for meg ikke betyr en døyt, fordi lysten til å kjøpe vidvinkelzoom ikke er særlig stor lenger. Men du kan ikke nekte for at hvis ultravidvinkel er veldig viktig så utgjør ikke Olympus det beste valget, uten at det betyr at de ikke har alternativer. Til gjengjeld har de den mest interessant normalzoomen til et cropformat, 12-60mm. Det er det mest anvendelige kvalitetsobjektivet i klassen, med et ideelt brennviddeomfang fra ekv. 24-120mm. Markedets beste normalzoom som ikke er laget for FF for meg, selv om det finnes zoomer som Canon EF-S 17-55 som sikkert er minst like god optisk.

Lenke til kommentar

Olympus E-510/520 tar knall bra bilder, det samme gjør så og si alle kameraer i denne prisklassen. Forskjellene ligger i detaljene og objektivene, og det er der du må bestemme deg.

Endret av truaim
Lenke til kommentar
Men det med ultravidvinkel har jo stemt ganske bra frem til nå. Det er først i år at Olympus har kommet med en slik zoom som vanlige folk har råd til. Noe som for meg ikke betyr en døyt, fordi lysten til å kjøpe vidvinkelzoom ikke er særlig stor lenger. Men du kan ikke nekte for at hvis ultravidvinkel er veldig viktig så utgjør ikke Olympus det beste valget, uten at det betyr at de ikke har alternativer.

Vel, frem til Nikon slapp 14-24 var det så vidt meg bekjent ingen vidvinkelzoom på markedet som ga den samme kvaliteten som 7-14 med samme utsnitt.

En billig vidvinkel til konsumentklassen er jeg dog enig i at vi har manglet, og jeg ser frem til å finne ut hvordan 9-18 blir.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takker for alle svar, pga ferie har jeg ikke vært aktiv på forumet på en stund.

Men valget falt hverken på Olympus eller Nikon. Da jeg holdt kameraene i butikken falt jeg mot Olympus, men den var utsolgt over alt. Etter en del tenking gikk jeg for Pentax K200D, et solid bygd kamera som passer mine hender perfekt. Har ikke angret et sekund etter kjøpet, og har vel tatt nesten 600 bilder snart.

Veldig fornøyd^^,

Lenke til kommentar
Takker for alle svar, pga ferie har jeg ikke vært aktiv på forumet på en stund.

Men valget falt hverken på Olympus eller Nikon. Da jeg holdt kameraene i butikken falt jeg mot Olympus, men den var utsolgt over alt. Etter en del tenking gikk jeg for Pentax K200D, et solid bygd kamera som passer mine hender perfekt. Har ikke angret et sekund etter kjøpet, og har vel tatt nesten 600 bilder snart.

Veldig fornøyd^^,

Det er et knall godt kamera. Jeg hadde Nikon D40x før jeg byttet til Samsung GX-10 (veldig likt K200D) og det er en helt annen verden!

Gratulerer !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...