Gå til innhold

Verdi av denne serveren?

Anbefalte innlegg

Har fått i fanget en server av det litt mer avanserte slaget, og lurer på hva verdien av denne egentlig er.

HK: Supermicro X5SSE-GM

CPU: Intel Xeon x2, 2.40 GHz (Hyper-threading is enabled) <- rapport fra BIOS. HK-info sier at det støtter "single Intel Xeon", så jeg er ikke sikker på om det er 2 faktiske kjerner eller ikke på denne...

PSU: Ablecom SP602-TS 600W (redundant?) med 3 x 300W PSUer inni, veldig avlange enheter. Har målt 5-volten og 12-volten, og de gir 5,0 og 12,2 volt.

RAID-kontroller: 3ware ATA RAID Controller, Escalade 7506-4LP

(Edit: Syntes PCI-sloten til denne var stor, og joda, det er 64-bit PCI-kort)

4 stk 120 GB Seagate Barracuda IDE

1 GB minne, 2x512 MB PC2100 DDR SDRAM

Kabinettet er også fra Supermicro. Som man ser på bildet er det mer enn nok HD/DVD-plasser.

Det er også med et eget HD-kabinett (med "skuffer" til HDene) til kabinettet, som er merket 3ware. Dette har plass til 4 HDer, og jeg antar at disse HDene kan skiftes mens maskinen er i gang (muligens samme med PSU-enhetene også?). Det er i alle fall koblet følere til låsen man må låse opp for å få ut en HD-skuff som HDene ligger i.

Det er også 3 digre vifter med. 2 av dem kan antakelig skiftes mens maskinen går. De er i alle fall enkle å bytte ut, da holderen de står i, kan dras ut med letthet, og har fastsatte opplegg for strøm.

Så, hva er dette egentlig verdt? Det er minst 3 år gammelt. Jeg lurer spesielt på PSUen, da denne kanskje er verdt litt, og er fullstendig overkill til mitt bruk.

post-31358-1215616938_thumb.jpg

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

cpuene som er støtta av det hket er av gamle 604-socketen, det fantes det vel berre singel core, og sidan det er berre ein cpu.socket så er det nok berre 1 cpu med hypertreading aktivert så i windows vil den vise 2 cpuer. Har to cpuer av akkurat same type(xeon 2.4Ghz) og når TH er aktivert rapporter den 4 cpuer (2 fysiske)

Pris derimot er eg nok veldig blank på.

Men nokre lapper kan nok du få for den 3ware-kortet med utstyr vil nok gi litt pris (skulle helst ha vore sata dog)

Lenke til kommentar
cpuene som er støtta av det hket er av gamle 604-socketen, det fantes det vel berre singel core, og sidan det er berre ein cpu.socket så er det nok berre 1 cpu med hypertreading aktivert så i windows vil den vise 2 cpuer. Har to cpuer av akkurat same type(xeon 2.4Ghz) og når TH er aktivert rapporter den 4 cpuer (2 fysiske)

Pris derimot er eg nok veldig blank på.

Men nokre lapper kan nok du få for den 3ware-kortet med utstyr vil nok gi litt pris (skulle helst ha vore sata dog)

Ah. Nå demrer det her ang CPUen. Har jo hørt dette før, men det er lenge siden. Takk for info. :)

Noen andre som kan si noe om verdien?

Lenke til kommentar

Den er ikke så mye å skryte av ytelsemessig men stabilitet er noe man betaler godt for på slike servere. Dell (med flere) selger mye bedre tårnservere til godt under 5 000 kr hvis man ser bort i fra PSU og disker. Med PSU og disker vil jeg tror at en ny server av samme kaliber koster noe over 10 000 kr. Siden denne er ganske gammel vil jeg tippe rundt 2-4000 kr for den. Men slike servere er tungsolgte så det kan hende du må dumpe prisen uhørt langt ned for å få noe salg på den. Med andre ord kan det sikkert være fristende å beholde selv. Så er det bare å finne ut hva du vil bruke den til :p

For å komme litt ned på jorda igjen så er det bedre å selge den til skampris enn å la den støve ned til ingen vil ha den.

Kanskje det kan være en idé å selge den stykkvis?

Lenke til kommentar
...

For å komme litt ned på jorda igjen så er det bedre å selge den til skampris enn å la den støve ned til ingen vil ha den.

Kanskje det kan være en idé å selge den stykkvis?

Joda, jeg har vurdert å beholde den selv. Har en OK server gående, men denne er jo er par hakk bedre. :)

Stykkvis er også en ide. Og som jeg nevnte, så er PSUen fullstendig overkill til mitt bruk, pluss at én liten, bråkete vifte i hver av enhetene gjør at den bråker som et mindre fly. :ohmy: Har du noen ide om hva PSUen kan være verdt? Eller kan du, Simen1 - o store hw-orakel, finne en link til spesifikasjoner og kanskje ny-pris? ;):) Har leita selv, men ikke funnet noe.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Som Simen1 sier, den er nok nokså vanskelig å selge. De fleste bedrifter foretrekker å kjøpe nytt utstyr, bl.a. pga garantier/serviceavtaler. Det er rett og slett for stor risiko å kjøpe brukt. Så da gjenstår privatmarkedet, og det er klart at det begrenser kundekretsen drastisk siden den bråker som en gjennomsnittlig støvsuger. Dessuten så får du faktisk en komplett server fra Dell med 3 160 GB disker for 5500 eks mva. Den har riktignok ikke 3 PSUer, men det indikerer likevel hva du har å konkurrere med. Etter min mening skal du være godt fornøyd om du finner noen som vil gi 1500-2000 kr for den og glise bredt hvis du får mer. Jeg er skeptisk til om du får noe mer ved å selge delene løst, risikoen er at du blir sittende igjen med halvparten av delene uten å få noe for dem. Du skal se at det er en grunn til at du har fått den i fanget. Vet du i det hele tatt om alt er ok med den (spes. disker)?

Lenke til kommentar

Hm. Da beholder jeg maskinen, jeg. Men legger antakelig ut PSUen for salg.

Ja, har testa serveren så godt jeg kan. Burn-in på CPU, Memtest86, sjekka alle HDene med Seagate sin programvare, og også sjekka hver IDE-kabel. Dessuten er den rengjort, noe jeg har brukt en del tid på, siden den var full av finkornet, mørkt støv.

Lenke til kommentar

Jeg fant et par priser på redunsante PSUer i den størrelseklassen:

http://cgi.ebay.com/ETASIS-EPR-2305-300W-r...806211686r34067

http://www.shopit.ro/sisteme/servere/surse/etasis/epr-2305/

RON aner jeg ikke hva er, men 283 dollar (refurbished) hinter om 2-3000 kr nypris på PSUen.

Redigert: .ro = romania

100 RON = ca 228 kroner. Dvs. 214 RON = 490 kr. Det får jeg ikke til å høres logisk ut.

Lenke til kommentar

Det er nok en god ide å beholde den, bruksverdien er høyere enn salgsverdien (hvis man har bruk for den vel og merke). Jeg fant raid-kontrolleren til ca. $400 (nypris) på en utenlandsk webshop. Bruktverdien er vanskelig å si, men den er nok tung å selge på bruktmarkedet. Ikke mange som sitter med maskinvare som støtter 64-bit PCI og enda færre som vil kjøpe P-ATA-RAID i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...