Gå til innhold

En liten hund, og en liten katts hverdag.

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen !

Jeg er ny her, og kjøpte mitt første speilrefleks igår.

Her kommer noen av bildene jeg knipset iløpet av gårdagen.

DSC_0024.jpg

DSC_0033.jpg

DSC_0062.jpg

DSC_0121.jpg

DSC_0134.jpg

DSC_0141.jpg

Og litt av lillesøster på slutten der.

Så, hva tror synes dere?

Har myyye å sette meg inn i, men gurimalla så gøy det er :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det handler om kva du tar bilete av, kvar ting er plassert i utsnittet, vinklar, fjerne eller legge til komponenter osv. Kan være noko så enkelt som å fjerne ein stol som ikkje passar inn på biletet.

Eit konkret eksempel: Eit bilete av ein person der du har personen litt til høgre for midten i staden for midt på. Det gyldne snitt, om det sa deg noko. Finnes mykje lesestoff om dette, både i bøker og på nett.

Ei side eg fant i farten: http://www.fototips.no/index.php?side=komposisjon

Finnes sikkert emner om det på forumet her og.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Helt greie noob-bilder, men som andre har påpekt er de ikke komponert. Men de er i det minste ikke ovenfra og ned.

Signatur er smak og behag. Pr definisjon har du rett i det, men det finnes noen få objektive kriterier for bilder. En signatur laget med en håndskriftfont er veldig noob. Hvis det hadde vært en scanning av din egen signatur, greit nok. Men dette er en veldig billig windows-font. Og veldig lite passende når du ønsker å bli tatt på alvor med ditt bildespråk. Dropp den, og les deg opp på komposisjon.

Eksponering og skarphet er bra, og som nevnt er jeg glad du ikke har tatt bildene ovenfra og ned. Det er en typisk noob-feil som du har klart å unngå. Lykke til videre, og kom tilbake med mer bilder til oss.

Edit: Jeg glemte å nevne at det ikke er lov å linke bilder til denne delen av forumet. Du må legge dem inn i tråden som vedlegg. Du har også dobbelt så mange bilder som vi normalt godtar i en tråd som ikke består av en bildeserie som må stå sammen. Tre bilder maks i en tråd, helst færre. Da kan vi gi deg mer enn generell kritikk, og fordype oss i et bilde slik at du får lært noe skikkelig. Så det er for din skyld også.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Okey.. sorry da..

Fant ikke noen forumregler..

For det første , vet jeg ikke hva noob betyr, og for det andre så legger jeg bare på en signatur på de jeg legger ut på nett for at de ikke skal bli stjelt, for det har skjedd meg plenty av ganger..

Har bildene uten også,så jeg ødelegger de ikke.

Og du, trust me, MIN signatur vil du ikke se på et bilde ;)

Lenke til kommentar
Okey.. sorry da..

Fant ikke noen forumregler..

For det første , vet jeg ikke hva noob betyr, og for det andre så legger jeg bare på en signatur på de jeg legger ut på nett for at de ikke skal bli stjelt, for det har skjedd meg plenty av ganger..

Har bildene uten også,så jeg ødelegger de ikke.

Og du, trust me, MIN signatur vil du ikke se på et bilde ;)

Ikke noe å bekymre seg over :p

Bare ta det til deg og lær av det. Det er kjekkest å kjøre i trafikken når alle følger reglene. Catch my drift?

Noob er en slang variant av newbe, som for øvrig også er slang. Det betyr nybegynner.

Hvis du har mulighet for å skalere bildene dine ned til rundt 800 pixler i bredden, og redusere kvaliteten (men ikke så mye at det går ut over bildet) så er det svært få som har interesse av å stjele bildene dine.

Initialene dine, håndskrevet, kan funke fint det óg -hvis du absolutt vil ha signatur på bildene dine.

Det er selvsagt opp til deg om du vil ha signatur eller ikke, og hvordan du velger å løse det.

Bildene dine har allerede fått kommentarer som dekker de samme intrykk jeg fikk.

Gratulerer med nytt kamera, forresten! :)

Lenke til kommentar

Du må gjerne fortsette med signatur, men det kommer til å trekke ned for noen. Det du ikke må komme med her er vannmerke, men det er vel ikke aktuelt?

Hva med å kun bruke initialer? Det vil ikke forstyrre like mye.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Du må gjerne fortsette med signatur, men det kommer til å trekke ned for noen. Det du ikke må komme med her er vannmerke, men det er vel ikke aktuelt?

Hva med å kun bruke initialer? Det vil ikke forstyrre like mye.

Vannmerke kommer jeg ikke med. Som regel er det stevnebilder jeg tar, og jeg har opplevd å bli frarøvet så mange som jeg finner overalt, derfor er jeg blitt litt overbeskyttende, hihi :)

Skal tenke på det :p

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...