climbatize Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Jeg skal oppgradere den gamle pc'en mins ram og lurer på noe. Den gamle pc'en har 256mb ddr-ram fra før av og 400mhz frekvens og 2.5 CL(hva nå enn det betyr). Den nye rambrikken har 1024mb ddr-ram og har samme frekvens (400mhz), men CL 3.0. Kan jeg bruke disse to ram-brikkene samtidig selv om CL'en er forskjellig? (hovedkortet støtter begge) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Det går nok bra, men begge vil bli satt til å kjøre på CL3. Hvis de ikke blir satt til CL3 må du gjøre det selv i BIOS (CAS under avanserte minneinnstillinger). Lenke til kommentar
climbatize Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 ok takk, men det står CL 2.5 på den ene brikken. Kan den kjøre CL 3.0 da?? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 CL er et akronym for "CAS Latency" og CAS er et akronym for Column Adress Strobe. Så CL blir da Column Adress Strobe Latency. CAS Latency angir hvor mange klokkesykluser minnet bruker fra den får beskjed om å hente noe fra et gitt punkt i minnet til dataene kan leses fra signalpinnene på minne brikkene. CL 2,5 betyr at minnet trenger to og en halv klokkesyklus på å hente data fra minnet. Men det er ikke noe som forhindrer minnet i å vente lenger før dataene blir avlest og neste instruksjon blir gitt. Videre lesing finnes på wikipedia Lenke til kommentar
climbatize Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 ok, takk, da skjønner jeg jo lavere CL jo bedre, og så lenge den kjører på den høyeste av de to brikkenes CL-verdi så funker det fint! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå