Gå til innhold

Blitt godtatt på TAF, skal jeg begynne?

Anbefalte innlegg

Før sommerfereien begynte gikk jeg i 10. klasse, og begynner på ny skole etter ferien. Jeg hørte om Knarvik Videregående skole, og et tilbud de hadde der, som blir kalt TAF. (teknisk allmen faglig /tekniske allmenne fag).

For de som ikke vet hva dette tilbudet går ut på, kan jeg jo oppsummere det litt:

- 3 dager i uken er man på skolebenken med teori o.l (derfor får man studiespesialisering/kompetanse)

- 2 dager i uken er man i en bedrift og jobber der som lærling/ansatt (derfor får man fagbrev)

- Man jobber altså i bedrift, og får lønn. Ca. lønn etter ferdig videregående skolegang er 300.000kr

- Det er FIREÅRIG skolegang, grunnet de to dagene i bedrift.

- Bedriften kan gi deg stipend til høyere utdanning eller fast arbeidsplass når du er ferdig med opprinnelig lærlingstid

- Ingen valgfag (hehe, som jeg setter pris på, siden spansk "suger")

Som dere ser, er dette et veldig bra tilbud. Det er forskjellige linjer, altså forskjellige arbeidsplasser og dermed forskjellig fagbrev etter de 2 dagene i uken etter 3 år. (3 dager i uken det siste året). Problemet med å begynne er at denne skolen, og også arbeidsplassen ligger et godt stykke unna hvor jeg bor, og jeg må reise med buss ca. en time hver morgen. Først buss til Bergen sentrum(bystasjonen) og så en ny buss ut til skolen. Skjønner? En annen ting er at jeg har fått plass ved en annen skole i byn, hvor jeg kjenner mange andre som også skal til.

Dilemmaet er hva jeg skal velge. Jeg føler mest for å begynne på skolen hvor jeg kjenner mange andre, og som ligger mye nærmere meg. Men det virker liksom så galt å takke nei til taf-tilbudet, som også vil være sykt bra for meg i fremtiden. Samtidig er jeg redd det bli "kjedelig" sosialt på Knarvik, pga alle elevene bor så spredt osv. Noen som har erfaring med dette?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...