MinnieMinstemus Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Etter flere års sykdom har jeg fått betalingsanmerkninger. Noen er over 4 år gamle. Hos forbrukerrådet står det: "Betalingsanmerkningen skal slettes omgående etter at du har gjort opp for deg. En anmerkning skal som hovedregel uansett ikke brukes lenger enn i 4 år." Jeg har prøvd å kontakte bank for å få et lån til å gjøre opp for meg, men nei! Jeg har god inntekt nå, men sliter fortsatt med psyken så det å rydde opp er vanskelig for meg. Et lån med fast trekk ville vært løsningen, slik at anmerkningene kunne slettes. Min gjeld, inkl. renter og salær er på ca. 380.000,-. Jeg har spart opp rundt 100.000,- som skal gå til å betale gjeld. Jeg har informert kreditorer om at jeg SKAL gjøre opp for meg. Det jeg lurer på er: de betalingsanmerkningene som er over 4 år, skal de virkelig slettes selv om gjelda ikke er gjort opp? For hvis det stemmer, så kan jeg bruke det jeg har spart til å fjerne de nyeste anmerkningene slik at jeg blir "ren" - så ta opp et lån og betale ut resten. Alt dette selvfølgelig etter forhandlinger, da rundt 40-50% av gjelda er renter og salær. Jeg håper noen som VET kan svare meg, da jeg snart ikke orker å ha dette hengende over meg. På forhånd takk! Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Etter flere års sykdom har jeg fått betalingsanmerkninger. Noen er over 4 år gamle. Hos forbrukerrådet står det: "Betalingsanmerkningen skal slettes omgående etter at du har gjort opp for deg. En anmerkning skal som hovedregel uansett ikke brukes lenger enn i 4 år." Jeg ville tolket dette som at kreditor anbefales å ikke legge vekt på anmerkninger som er over 4 år gamle. - Jeg tror nok at de står der til de er oppgjort. (dvs, det er vel sånn nå at kreditor må "fornye" de (hvert 4de år kanskje??) ellers faller de ut av systemet.... Avhengig av hvor mange og hvilke kreditorer du har er det sikkert lettere å betale det elsdte, og inngå en avtale med de nyeste for å prøve å få de til å til å slette anmerkningene slik at du kan få et lån et sted. Hvis ikke så tilbyr jo f.eks Bank2 finansiering hvis du har kausjonist selv om du har anmerkninger, og de har også gjeldsforhanddlinger hvis du ikke klarer/orker dette selv... Lenke til kommentar
MinnieMinstemus Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 Etter flere års sykdom har jeg fått betalingsanmerkninger. Noen er over 4 år gamle. Hos forbrukerrådet står det: "Betalingsanmerkningen skal slettes omgående etter at du har gjort opp for deg. En anmerkning skal som hovedregel uansett ikke brukes lenger enn i 4 år." Jeg ville tolket dette som at kreditor anbefales å ikke legge vekt på anmerkninger som er over 4 år gamle. - Jeg tror nok at de står der til de er oppgjort. (dvs, det er vel sånn nå at kreditor må "fornye" de (hvert 4de år kanskje??) ellers faller de ut av systemet.... Avhengig av hvor mange og hvilke kreditorer du har er det sikkert lettere å betale det elsdte, og inngå en avtale med de nyeste for å prøve å få de til å til å slette anmerkningene slik at du kan få et lån et sted. Hvis ikke så tilbyr jo f.eks Bank2 finansiering hvis du har kausjonist selv om du har anmerkninger, og de har også gjeldsforhanddlinger hvis du ikke klarer/orker dette selv... Ja, jeg har sett litt på Bank2 - de hjalp jo John Arne Riise med sin milliongjeld Kanskje de kan hjelpe meg med min relativt lille gjeld! Jeg skal prøve å ringe Forbrukerrådet i morgen eller mandag (har gitt meg selv time-out resten av uke for å hente inn krefter) og spørre om reglene, hva loven sier og hvordan de skal praktiseres! Tar også en telefon til Bank2. Tusen takk for svar, Kjetilkl! Håper flere tar seg tid til å svare meg! Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Du vil nok ikke kunne slette de før kravet er oppgjort eller foreldet, som vil tilsi 10 år. Krav som ikke er forsøkt rettslig innkrevd har en foreldelsesfrist på 3 år, dersom man går til rettslige skritt, som inkasso, namsmannen osv er foreldelsesfristen 10 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå