Cysquatch Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Har vært i kontakt både med Universitetet i Oslo, Opptakssentralen for medisin, Det medisinske fakultetet og Samordna opptak jeg også. Jeg forsøkte å forklare saken til meg og Mademoiselle (hun har høstplass og ønsker vår, jeg har vårplass og ønsker høst), flere forstod godt at dette var vinn-vinn for begge parter, men det var altså dessverre ikke mulig å ordne. Nuvel, sjekka nettopp Samordna opptak og jeg har rykket opp en plass; nå er jeg nummer to. Det er da fortsatt lov å håpe, er det ikke? Jeg fikk forresten vite at det var vanlig å ta inn litt flere enn det er plass til, fordi det alltid er noen som takker nei eller har en gyldig grunn til å få utsatt plassen sin ett år. Sær ordning, det må jo bety at hvis de har tatt inn fem flere enn det er plass til, så må jeg i praksis ha vært nummer åtte på venteliste, og ikke nummer tre. Da må det også bety at de nå har luket ut sju stykk. Hva har du tenkt å gjøre, Mademoiselle? Jeg har forstått det slik at du er veldig i tvil om du har lyst til å studere medisin. Hva med å forklare situasjonen og spørre om det er mulig å få utsatt plassen til neste år? Regler meg her og der, det må da være mulig å kunne gjøre et par skjønnsmessige vurderinger der inne. Samordna opptak fortalte meg om ei jente med 68 poeng som hadde klart å feilsende vitnemålet sitt. De jobber nå med å sikre henne en plass neste år. Det er det du kaller en kjip situasjon. Hvordan blir det forresten neste år? Blir det vanskeligere for oss fra Reform 94 å komme inn på diverse studier? Jeg har satset alt på å komme inn i år og har derfor ikke satt meg inn i det nye systemet. Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Dette var svaret jeg fikk fra fungerende seksjonssjef ved det medisinske fakultet i Oslo: "Nei, dette går ikke. For det første er det jo ikke sikkert at den som står som nr. 1 eller 2 på venteliste for vår 09 (medisin) virkelig kommer inn på studiet. For det andre, det ville uansett ikke ha vært mulig å bytte med en annen mellom høst 08 og vår 09, bl.a. fordi poenggrensene er forskjellige. Velkommen til medisinstudiet tirsdag 12. august!" Det jeg ikke skjønner, er jo at poenggrensene er jo absolutt forskjellige hvis man sammenligner Tromsø og Trondheim også? Men der kan man bytte?! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696 Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Dette var svaret jeg fikk fra fungerende seksjonssjef ved det medisinske fakultet i Oslo:"Nei, dette går ikke. For det første er det jo ikke sikkert at den som står som nr. 1 eller 2 på venteliste for vår 09 (medisin) virkelig kommer inn på studiet. For det andre, det ville uansett ikke ha vært mulig å bytte med en annen mellom høst 08 og vår 09, bl.a. fordi poenggrensene er forskjellige. Velkommen til medisinstudiet tirsdag 12. august!" Det jeg ikke skjønner, er jo at poenggrensene er jo absolutt forskjellige hvis man sammenligner Tromsø og Trondheim også? Men der kan man bytte?! Hva har ventelisten til vår med saken å gjøre? Det er vel bytte med en som står på vetnelisten til høst 2008 og ikke vår 2009 som er aktuellt? Endret 23. juli 2008 av Slettet-120696 Lenke til kommentar
Matias Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) asdf Endret 9. mars 2013 av Matias Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Hva har du tenkt å gjøre, Mademoiselle? Jeg har forstått det slik at du er veldig i tvil om du har lyst til å studere medisin. Hva med å forklare situasjonen og spørre om det er mulig å få utsatt plassen til neste år? Regler meg her og der, det må da være mulig å kunne gjøre et par skjønnsmessige vurderinger der inne. Samordna opptak fortalte meg om ei jente med 68 poeng som hadde klart å feilsende vitnemålet sitt. De jobber nå med å sikre henne en plass neste år. Det er det du kaller en kjip situasjon. Hvordan blir det forresten neste år? Blir det vanskeligere for oss fra Reform 94 å komme inn på diverse studier? Jeg har satset alt på å komme inn i år og har derfor ikke satt meg inn i det nye systemet. Fy søren! Dét er urettferdig. Jente med 68 poeng som får holdt av plassen et år? Da bør jo jeg også få den sjansen! Uansett: saken er nå litt oppdatert for min del. Jeg VEEEET at jeg skal studere medisin. Jeg gleder meg faktisk. Men jeg er veldig usikker på om jeg skal ta et friår i år, for jeg vet ikke om jeg orker å begynne rett på nå til høsten. Det er så mange ting som skjer for tiden som jeg føler jeg ikke har tid til å håndtere hvis jeg begynner rett på. Problemet er imidlertid at jeg er redd jeg ikke kommer inn til neste år (hvis alle snørrungene som søker neste år er ultrasmarte og hever snittet utrolig, jeg var jo faktisk under 1 poeng fra ikke å få plass). Jeg vet iallfall hva jeg vil studere, men ikke NÅR. Om det blir i år eller neste år. Har litt lyst til å begynne i år, men det er altså flere ting som taler mot å begynne NÅ. Vet ikke engang om det er mulig å holde av plassen til neste år, da jeg primært har hørt at dette kun gjelder verneplikt og graviditet. Så da har jeg vel litt av et prosjekt å gjennomføre om jeg vil få holdt av plassen. Dessuten er jeg så usikker på hva jeg skal fylle hele min tid med dette året. Skal jeg ta ex.phil som privatist? Hvordan funker det? Skal jeg jobbe, evt. hvor? Jeg har aldri skrevet jobbsøknad før eller vært på jobbintervju. Jeg vet bare ikke. Åh, hvorfor skal livet være så vanskelig! Hvorfor må man ha så mange valgmuligheter når man ikke engang aner konsekvensene av valgene man tar? Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Dette var svaret jeg fikk fra fungerende seksjonssjef ved det medisinske fakultet i Oslo:"Nei, dette går ikke. For det første er det jo ikke sikkert at den som står som nr. 1 eller 2 på venteliste for vår 09 (medisin) virkelig kommer inn på studiet. For det andre, det ville uansett ikke ha vært mulig å bytte med en annen mellom høst 08 og vår 09, bl.a. fordi poenggrensene er forskjellige. Velkommen til medisinstudiet tirsdag 12. august!" Det jeg ikke skjønner, er jo at poenggrensene er jo absolutt forskjellige hvis man sammenligner Tromsø og Trondheim også? Men der kan man bytte?! Hva har ventelisten til vår med saken å gjøre? Det er vel bytte med en som står på vetnelisten til høst 2008 og ikke vår 2009 som er aktuellt? Ja, du sier noe. Kanskje fyren bare har misforstått hele situasjonen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696 Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Ja, du sier noe. Kanskje fyren bare har misforstått hele situasjonen? Det høres slik ut ja. Kanskje du bør sende en ny email hvor du forklarer klart hva du er ute etter. Slik som jeg ser det, er det en vinnvinn situasjon for både deg og den som får byttet. Lenke til kommentar
Cysquatch Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Dette var svaret jeg fikk fra fungerende seksjonssjef ved det medisinske fakultet i Oslo:"Nei, dette går ikke. For det første er det jo ikke sikkert at den som står som nr. 1 eller 2 på venteliste for vår 09 (medisin) virkelig kommer inn på studiet. For det andre, det ville uansett ikke ha vært mulig å bytte med en annen mellom høst 08 og vår 09, bl.a. fordi poenggrensene er forskjellige. Men jeg står jo ikke på venteliste, jeg har allerede vårplass. Fyren må ha misforstått. I og med at jeg har rykket opp en plass, så må jo h*n som stod som nummer én ha fått tilbud om plass. La oss si at jeg rykker opp til førsteplass i løpet av et par dager, er det da lov å bytte? Da skulle jo også poenggrenseargumentet falle sammen. @Mademoiselle: Skjønner godt det du skriver om det skumle med å bare kaste seg uti studiene rett etter videregående. Jeg gikk flere runder med meg selv i vinter før jeg fant ut at jeg har lyst til å bare kjøre på. Alle rundt meg er overbeviste om at jeg kommer til å gå på en smell. Vi får se, vi får se. Akkurat nå har jeg jo et halvt år jeg kan gjøre hva jeg vil med. Jeg vurderer allerede å legge om kostholdet, begynne å trene aktivt igjen, jobbe, lese og sette meg inn i all musikken jeg har kjøpt og ikke hatt tid til å høre på. Jeg leste i en annen tråd at du har 65,3(?) poeng. Jeg tipper at det skulle holde til en plass i Norge, også neste år. Spørsmålet er bare hvor. Når det gjelder jobb så kan jo kanskje et gamlehjem være et alternativ dersom du, mot alle odds, skulle få utsatt plassen, eller velger å takke nei i år. Det kan være en grei introduksjon til hvordan det er å ta seg av andre mennesker. Jeg har ei venninne som skal bli sykepleier, hun jobber nå i sommer på et lokalt gamlehjem og stortrives. Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Dette er mailen jeg sendte som jeg fikk det bisarre svaret på: "Jeg kom inn på medisin, Oslo, start høst og lurer uforpliktende på om det er noen mulighet for å bytte plass med en som kom inn på vårhalvåret på samme studium som står som nr. 1 eller 2 på venteliste hos Samordna Opptak(SO), dersom vi to blir enige om at hun/han vil starte først nå, mens jeg vil vente et halvt år med å begynne på studiene? Jeg har tatt kontakt med SO som henviste meg til oversikten på sidene deres over spesielle regler for inntaket til medisinstudiet, men ingen av disse tilfellene gjelder meg. Derfor lurer jeg på hvordan dere pleier å praktisere slike henvendelser. Ingenting er på noen måte avgjort, og jeg må så klart forhøre meg med vedkommende en gang til, samt ha en liten tenkestund selv før vi eventuelt bytter innad på medisinstudiet, men det hadde vært veldig fint å få et svar fra fakultetet om deres syn på saken. På forhånd tusen takk for svar!" Vel, kanskje han misforstod der jeg skrev "som står som nr. 1 eller 2 på venteliste hos Samordna Opptak(SO)"? Iallfall mente jeg at vedkommende stod på venteliste for HØSTsemesteret, ikke vårsemesteret. Dette burde jo kommet ganske klart frem siden jeg faktisk rett før den setningen skrev: "med en som kom inn på vårhalvåret", ergo: ikke venteliste på vårhalvåret. Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Men jeg står jo ikke på venteliste, jeg har allerede vårplass. Fyren må ha misforstått. I og med at jeg har rykket opp en plass, så må jo h*n som stod som nummer én ha fått tilbud om plass. La oss si at jeg rykker opp til førsteplass i løpet av et par dager, er det da lov å bytte? Da skulle jo også poenggrenseargumentet falle sammen. Jeg føler vel egentlig at det poenggrenseargumentet ligger dypt begravet i jorda alt. For hvis man kan bytte mellom ulike fakulteter i Norge, der poenggrensene kan variere med over 2 poeng, så synes jeg det er rart at man ikke kan bytte plasser innad ved UiO, når begge to faktisk har veldig lyst til å bytte, og begge praktisk talt egentlig har gode nok poengsummer til å begynne på høsthalvåret(du har vel sikkert 65,2 poeng eller kanskje 65,1 eller 65, Karaffel? Men det er sikkert mange som har akkurat den poengsummen, og derfor er du på venteliste, eller?). Det bryr da ikke dem stort om Kari går høstsemesteret og Ola går vårsemesteret eller omvendt? Det beste bør jo være å ha fullt ut fornøyde og tilfredse studenter ved sitt fakultet. Jaja, ikke alt i verden er like logisk. @Mademoiselle:Skjønner godt det du skriver om det skumle med å bare kaste seg uti studiene rett etter videregående. Jeg gikk flere runder med meg selv i vinter før jeg fant ut at jeg har lyst til å bare kjøre på. Alle rundt meg er overbeviste om at jeg kommer til å gå på en smell. Vi får se, vi får se. Ja, samme føler jeg, og det samme forteller folk meg. Vi har jo jobbet ekstremt mye for å komme inn på dette studiet, så jeg synes det bør være enhver person vel unt å ta seg en liten pustepause og få litt andre erfaringer, kanskej jobbe eller drive med noe sosialt eller noe fullt konsentrert om andre interesser enn kun de faglige fra videregående og evt. universitet. Men jeg synes det er beundringsverdig å være klar allerede til høsten med studier. Så det skal du ha! Du kommer nok ikke til å slite deg ut, men det kommer jo selvfølgelig an på hva du selv gjør det til. Selv om jeg skal studere medisin, så kommer jeg til å være med på familiesammenkomster, og jeg kommer til å sitte på internett og se på TV selv om jeg er medisinstudent. Livet er ikke bare skole og pugg heller. Akkurat nå har jeg jo et halvt år jeg kan gjøre hva jeg vil med. Jeg vurderer allerede å legge om kostholdet, begynne å trene aktivt igjen, jobbe, lese og sette meg inn i all musikken jeg har kjøpt og ikke hatt tid til å høre på. Jeg leste i en annen tråd at du har 65,3(?) poeng. Jeg tipper at det skulle holde til en plass i Norge, også neste år. Spørsmålet er bare hvor. Når det gjelder jobb så kan jo kanskje et gamlehjem være et alternativ dersom du, mot alle odds, skulle få utsatt plassen, eller velger å takke nei i år. Det kan være en grei introduksjon til hvordan det er å ta seg av andre mennesker. Jeg har ei venninne som skal bli sykepleier, hun jobber nå i sommer på et lokalt gamlehjem og stortrives. Vet du hva? Jeg tror trening er noe av det viktigste du kan prioritere! Trening gjør godt for fysisk og psykisk helse. Jeg har faktisk tenkt å melde meg inn i noen av legestudentenes idrettsklubber. Og jeg har også tenkt å kjøpe årskort på treningssenteret ved UiO. Kanskje det er en måte å bli kjent med nye folk på og få sunne avbrekk? Kanskje vi treffes der og blir treningsvenner? Håper det! Jeg har 66,0 poeng på primærkvoten. Når det gjelder tipsene du gav meg, har jeg faktisk vurdert om jeg tar et friår, faktisk å jobbe med noe som kan være relevant i forhold til medisinstudiet mtp. pasientkontakt og pleie. Det må jo være veldig givende å jobbe på et pleiesenter og eldresenter og hjelpe folk. Eldre er jo sikkert stort sett veldig hyggelige, og jeg tror det vil se veldig bra ut på CVen å ha jobbet med slike ting. Men fremdeles er jeg såå usikker på hva jeg vil gjøre. Om jeg vil takke ja til høstplassen min, eller om jeg rett og slett bare skal begynne å sende jobbsøknader. Kanskje jeg vil ta ex.phil. til høsten. Det hadde i så fall vært knall å samarbeide med noen om å ta den, kanskje danne en slags kollokviergruppe. Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Så, Karaffel, hva synes du jeg skal gjøre? Jeg har jo ikke så veldig lyst til å mase på de folka på Det medisinske fakultet heller. Men hva sa de til deg, da? Har du et mailsvar du kan poste her? Lenke til kommentar
Cysquatch Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Vel, kanskje han misforstod der jeg skrev "som står som nr. 1 eller 2 på venteliste hos Samordna Opptak(SO)"? Iallfall mente jeg at vedkommende stod på venteliste for HØSTsemesteret, ikke vårsemesteret. Dette burde jo kommet ganske klart frem siden jeg faktisk rett før den setningen skrev: "med en som kom inn på vårhalvåret", ergo: ikke venteliste på vårhalvåret. Det er nok mulig å misforstå setningen din, særlig hvis du stresser fælt og har flere hundre hendvendelser fra hysterisk ungdom nå om dagen. Jeg føler vel egentlig at det poenggrenseargumentet ligger dypt begravet i jorda alt. For hvis man kan bytte mellom ulike fakulteter i Norge, der poenggrensene kan variere med over 2 poeng, så synes jeg det er rart at man ikke kan bytte plasser innad ved UiO, når begge to faktisk har veldig lyst til å bytte, og begge praktisk talt egentlig har gode nok poengsummer til å begynne på høsthalvåret(du har vel sikkert 65,2 poeng eller kanskje 65,1 eller 65, Karaffel? Men det er sikkert mange som har akkurat den poengsummen, og derfor er du på venteliste, eller?). Det bryr da ikke dem stort om Kari går høstsemesteret og Ola går vårsemesteret eller omvendt? Det beste bør jo være å ha fullt ut fornøyde og tilfredse studenter ved sitt fakultet. Jaja, ikke alt i verden er like logisk. Jeg forstår regelverket, men det hele gir ikke mening mine øyne når vi har et enkelt problem som kan løses ved at to navn bytter plass på ei liste. Jeg har 65,0 poeng og er, som sagt, nummer to på venteliste akkurat nå. Hadde jeg vært nummer én så hadde jeg i hvert fall ikke forstått problemet, da hadde jo ingen av oss sneket i noen kø. Ja, samme føler jeg, og det samme forteller folk meg. Vi har jo jobbet ekstremt mye for å komme inn på dette studiet, så jeg synes det bør være enhver person vel unt å ta seg en liten pustepause og få litt andre erfaringer, kanskej jobbe eller drive med noe sosialt eller noe fullt konsentrert om andre interesser enn kun de faglige fra videregående og evt. universitet. Men jeg synes det er beundringsverdig å være klar allerede til høsten med studier. Så det skal du ha! Du kommer nok ikke til å slite deg ut, men det kommer jo selvfølgelig an på hva du selv gjør det til. Selv om jeg skal studere medisin, så kommer jeg til å være med på familiesammenkomster, og jeg kommer til å sitte på internett og se på TV selv om jeg er medisinstudent. Livet er ikke bare skole og pugg heller. Videregående har sannsynligvis ikke vært en lek for noen av oss som har over 60 poeng. Det er ingen tvil om at et friår kunne ha vært bra for flere - sikkert for meg også, men jeg er redd for å bli for glad i å tusle hjemme og tjene penger på Rema. Jeg er helt enig i det du skriver om å mikse sosialt liv med studier. Jeg har ikke søkt medisin for å være stengt inne på en lesesal i seks år. I løpet av videregående har jeg klart å sjonglere skole, jobb og venner, og det planlegger jeg å fortsette med. Vet du hva? Jeg tror trening er noe av det viktigste du kan prioritere! Trening gjør godt for fysisk og psykisk helse. Jeg har faktisk tenkt å melde meg inn i noen av legestudentenes idrettsklubber. Og jeg har også tenkt å kjøpe årskort på treningssenteret ved UiO. Kanskje det er en måte å bli kjent med nye folk på og få sunne avbrekk? Kanskje vi treffes der og blir treningsvenner? Håper det! Jeg har 66,0 poeng på primærkvoten. *snip* Effekten av trening vet jeg alt om etter å presset inn to-tre økter per uke det siste trekvart året. Jeg dukker nok helt sikkert opp på UiOs treningssenter, vi får se om det blir nå i høst eller til våren. Vi ses der. 66,0 poeng skulle holde til det meste, i hvert fall når det gjelder medisin. Teoretisk har jo maks poengsum vært 70,0 med Reform 94, men et sted går grensa for hva norsk ungdom kan prestere, ikke sant? Jeg skal ikke si noe sikkert, men jeg tror du fint kunne ha takket nei i år, søkt igjen neste år og vært rimelig sikker på å få en plass her i Norge. Så, Karaffel, hva synes du jeg skal gjøre? Jeg har jo ikke så veldig lyst til å mase på de folka på Det medisinske fakultet heller. Men hva sa de til deg, da? Har du et mailsvar du kan poste her? Gud bedre, spør du meg - en av de på venteliste, som er mer enn klar for å ta over plassen din - om det? De på Det medisinske fakultetet har nok mer enn nok mas om dagen, en mail fra eller til gjør ikke noen forskjell. Du kan jo svare på mailen og forklare misforståelsen: Jeg har vårplass og ligger irriterende tett opptil poenggrensa for høst. Jeg har vel fått et slags endelig svar fra fakultetet, men som jeg skrev tidligere i tråden så kommer en ingen vei uten å prøve hardt og mase litt ekstra. Jeg gir beskjed dersom jeg skulle rykke opp til førsteplass på ventelista, i så fall ser jeg ikke problemet med å bytte om på et par navn. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Whine mer da folkens. Har ikke sett makan til luksusproblem. Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Whine mer da folkens. Har ikke sett makan til luksusproblem. Du vet iallfall hva du vil, da... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Nå kan vi gjerne holde oss til temaet for denne tråden. Byttediskusjon og annet kan tas i egne tråder eller på pm Reaksjon på moderering gjøres som alltid på pm og ikke i tråden som blir moderert. Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Når får vi vite om vi har kommet inn etter å ha stått på ventelista? Får vi vite det underveis eller får vi vite det den 29.juli? Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Sto på 10. plass 20. juli, står nå på 8. plass, ved UiS, Fjernsyns- og multimedieproduksjon. Hvordan er det med andres ventelister? Like tregt? Har klart å vende meg til tanken med UiO, Digitale medier, så det er ikke krise for min del om jeg ikke får plass ved UiS. Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Sto på 10. plass 20. juli, står nå på 8. plass, ved UiS, Fjernsyns- og multimedieproduksjon. Hvordan er det med andres ventelister? Like tregt? Har klart å vende meg til tanken med UiO, Digitale medier, så det er ikke krise for min del om jeg ikke får plass ved UiS. Stod på 13.plass i begynnelsen på medisin, oslo start høst. Og nå står jeg på 8.plass. Har egentlig mer lyst til å begynne på våren, men har også lyst til å flytte ut Lenke til kommentar
Cysquatch Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Er det noen her som har stått på venteliste siden hovedopptaket og nå fått tilbud? I så fall, hvordan foregår det? Bare logger du inn på Samordna opptak og oppdager plutselig at det ligger et nytt tilbud der, eller får du SMS/e-post/telefon fra Samordna opptak med beskjed om at du har fått plassen? Jeg er nummer én på ventelista på medisin Oslo, høst nå, og jeg tripper spent rundt og venter på at det skal skje noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå