the_fire Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Hei. http://bildr.no/view/230195 <- Slik ser det ut for meg nå. Bør jeg ha noe håp om å komme inn på Intro.psykologi? Eller skal jeg bare svare nei på å stå på ventelisten? Bumper posten min igjen jeg. Svar ja til begge vel. Kommer du inn på førstevalget, bonus! Om ikke er det jo ikke slik at du må bosette deg i en annen by. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 ...og det å busetje seg i ein anna by kan også vere ein bonus. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Altså, fordelen er at han kan lete etter en hybel i en by, uten å måtte bekymre seg for å ende opp med en studieplass i en annen by. Lenke til kommentar
Cysquatch Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 OK, bare for å parkere den debatten fullstendig: Søkere kan ikke bytte plasser seg i mellom etter at opptaket er kjørt. Har du en kilde på dette? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Trenger ikke det, det er jo selvfølgelig selvsagt at det er slik. Ellers ville det vært et svartebørsmarked omkring salg av studieplasser i Norge. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Fra SO: 7-2 -Jeg har kommet inn i Bergen, kan jeg bytte til samme type studium i Oslo? Kontakt det lærestedet du ønsker bytte til. Det er kun mulig med skifte av studieplass mellom høgskolene. Du må ha nok poeng til å komme inn på studiet du ønsker å bytte til. Det må også være dokumentert tungtveiende grunner som er kommet til etter omprioriteringsfristen, og det må være ledig plass. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Fra SO:7-2 -Jeg har kommet inn i Bergen, kan jeg bytte til samme type studium i Oslo? Kontakt det lærestedet du ønsker bytte til. Det er kun mulig med skifte av studieplass mellom høgskolene. Du må ha nok poeng til å komme inn på studiet du ønsker å bytte til. Det må også være dokumentert tungtveiende grunner som er kommet til etter omprioriteringsfristen, og det må være ledig plass. Ja, men det er ikke det samme som at to personer kan bestemme seg for å bytte studieplasser med hverandre. Da ville de som har gode karakterer, men hadde lyst på et friår eller tre bare solgt sine studieplasser til høystbydende. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) OK, bare for å parkere den debatten fullstendig: Søkere kan ikke bytte plasser seg i mellom etter at opptaket er kjørt. Har du en kilde på dette? § 7-1. Generelt om rangering og kvoter (1) Opptak til studier skjer på grunnlag av rangering innenfor kvoter. Kvote er et bestemt antall eller en bestemt andel av studieplassene som fordeles blant søkere som tilfredsstiller nærmere bestemte krav. http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-20051010-1191-007.html Plassene fordeles altså gjennom en rangering av søkerne, ikke ved at de sammen møter opp på et avtalt sted og bytter opptaksbrev. Den lille snutten i et av innleggene over som omhandler bytte av studieplass er egentlig ikke bytte mellom to søkere, det er en åpning for at en søker som har kommet inn på et bestemt studium på et lærested kan bytte til et annet lærested. I realiteten så er den vel ikke så mye i bruk, siden det for det meste er snakk om en mulighet til å bytte til et studium som i praksis ligger på restettorget. For øvrig så har jeg jobbet med opptak til høyere utdanning de ti siste årene, så akkurat på dette feltet så har jeg greit med kunnskaper. Endret 22. juli 2008 av swanky Lenke til kommentar
quakie Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Hei. http://bildr.no/view/230195 <- Slik ser det ut for meg nå. Bør jeg ha noe håp om å komme inn på Intro.psykologi? Eller skal jeg bare svare nei på å stå på ventelisten? Bumper posten min igjen jeg. Svar ja til begge vel. Kommer du inn på førstevalget, bonus! Om ikke er det jo ikke slik at du må bosette deg i en annen by. Så jeg behøver ikke å bekymre meg for å ikke komme inn på det? Jeg leste noe på samordnaopptak om dette, men om jeg skjønte det er noe annet ... For å si det på en annen måte; Har jeg noe å tape på å krysse av ja på begge? Endret 22. juli 2008 av quakie Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Jeg sendte inn søknad på lørdag. Var ikke lange søknaden. Ordnet rett kopi på postkotoret jeg jobber på. Kjempebra. Da bare fikser jeg den kopien, også skriver jeg noe svada om at "Jeg Fornavn Etternavn søker herved om utsatt plass fordi..." Blabla. Håper man får noen form for bekreftelse da hvertfall, på at plassen faktisk er holdt av. Lenke til kommentar
jeppejeppe Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 på SO søknden står det dette "Hvis du får tilbud seinere enn suppleringsopptaket, mister du ikke tilbud som du tidligere har svart JA til. Da må du avgjøre om du vil beholde det gamle eller svare JA til ett nytt tilbud." Spørsmålet mitt er, hvorfor kan man plutselig på dette tidspunktet avgjøre om man kan beholde plassen eller takke ja til den nye plassen. jeg trodde det var slik at dersom man fikk nytt tilbud, så ville det tilbudet man fik i hovedopptaket automatisk ikke gjelde lenger? Lenke til kommentar
jahas Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Jeg kom inn på siviløkonomstudiet på UiA som jeg håpet. Men jeg har også kommet inn på det samme studiet på BI, så nå er jeg veldig i tvil. Aner ikke hva jeg skal velge Jeg er nummer 1 på ventelista, velg BI Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Fra SO:7-2 -Jeg har kommet inn i Bergen, kan jeg bytte til samme type studium i Oslo? Kontakt det lærestedet du ønsker bytte til. Det er kun mulig med skifte av studieplass mellom høgskolene. Du må ha nok poeng til å komme inn på studiet du ønsker å bytte til. Det må også være dokumentert tungtveiende grunner som er kommet til etter omprioriteringsfristen, og det må være ledig plass. Ja, men det er ikke det samme som at to personer kan bestemme seg for å bytte studieplasser med hverandre. Da ville de som har gode karakterer, men hadde lyst på et friår eller tre bare solgt sine studieplasser til høystbydende. Nå skal gamlefar i lia komme med fasiten her: Mellom medisinstudiene i Norge er det faktisk lov å bytte seg imellom. Sakene blir behandlet fakultene imellom og mye har rett og slett gått på godvilje fra administrasjonens side. Det er finnes noen regler, blant annet at man kun kan bytte i løpet av det 1.skoleåret etter det er de ulike studiemodellene så forskjellige at det vanskeliggjør overgangen. Og husk at dette gjelder mellom de ulike studieplassene i Norge, noe som fører meg til å tro at det overhodet ikke er noe problem å bytte innad i Oslo! Husker faktisk en sak fra 3 år siden da en bergensstudent hang opp oppslag i Trondheim der personen tilbød 50,000 kroner til den som ville bytte. Da ble det et salig spetakkel og vedkommende fikk ikke bytte, men de har ikke lagt ned tilbudet om internt bytte. Jeg vet personlig om et bytte i fjor høst. Men et viktig poeng til de som vil bytte: Gi en god faen i Samordnaopptak, de har ingenting med dette å gjøre. Hør direkte med fakultetet. Lykke til! Obs: Det kan selvfølgelig være muligheter for at reglene har blitt endret nå helt nylig, men jeg har ikke hørt noe og det ville vært merkelig om de endrer en løsning som er relativt problemfri for fakultetene og veldig god for studentene. Endret 23. juli 2008 av Reipar Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Jeg sendte inn søknad på lørdag. Var ikke lange søknaden. Ordnet rett kopi på postkotoret jeg jobber på. Kjempebra. Da bare fikser jeg den kopien, også skriver jeg noe svada om at "Jeg Fornavn Etternavn søker herved om utsatt plass fordi..." Blabla. Håper man får noen form for bekreftelse da hvertfall, på at plassen faktisk er holdt av. Sendte NHH et spørsmål om dette. Fikk dette svaret: "Vi har mottatt søknaden, du vil om 2 til 3 uker motta en offisiell tilbakemelding på søknaden." Lenke til kommentar
Cysquatch Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 § 7-1. Generelt om rangering og kvoter (1) Opptak til studier skjer på grunnlag av rangering innenfor kvoter. Kvote er et bestemt antall eller en bestemt andel av studieplassene som fordeles blant søkere som tilfredsstiller nærmere bestemte krav. http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-20051010-1191-007.html Plassene fordeles altså gjennom en rangering av søkerne, ikke ved at de sammen møter opp på et avtalt sted og bytter opptaksbrev. Den lille snutten i et av innleggene over som omhandler bytte av studieplass er egentlig ikke bytte mellom to søkere, det er en åpning for at en søker som har kommet inn på et bestemt studium på et lærested kan bytte til et annet lærested. I realiteten så er den vel ikke så mye i bruk, siden det for det meste er snakk om en mulighet til å bytte til et studium som i praksis ligger på restettorget. For øvrig så har jeg jobbet med opptak til høyere utdanning de ti siste årene, så akkurat på dette feltet så har jeg greit med kunnskaper. Takk for svar. Tviler ikke på dine kunnskaper, men hei, dette er Internett; hvilken som helst idiot kan gjemme seg bak et nick og kaste ut påstander som sannhet. Jeg vet at vi tøyer regelverket rimelig langt med vår sak, men ser ikke det som noen grunn til å sette punktum uten å virkelig ha gjort et forsøk. Man må være litt Solan Gundersen for å få utrettet noe her i verden. på SO søknden står det dette "Hvis du får tilbud seinere enn suppleringsopptaket, mister du ikke tilbud som du tidligere har svart JA til. Da må du avgjøre om du vil beholde det gamle eller svare JA til ett nytt tilbud." Spørsmålet mitt er, hvorfor kan man plutselig på dette tidspunktet avgjøre om man kan beholde plassen eller takke ja til den nye plassen. jeg trodde det var slik at dersom man fikk nytt tilbud, så ville det tilbudet man fik i hovedopptaket automatisk ikke gjelde lenger? Folk har vel suppleringsopptaket som dommens dag. Etter det er på høy tid å innstille seg på å måtte flytte og skaffe hybel og egen paraply. Dersom det plutselig skulle dukke opp en plass, for eksempel på grunn av førstegangstjeneste, må de nesten gi søkeren valgfriheten. Kanskje du allerede har skaffet deg et sted å bo. Da er det kjedelig å få «hei, du må nok ta førstevalget ditt likevel» slengt i trynet. Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Nå har jeg fått svar fra Samordna Opptak. De bare henviste til de spesielle opptaksreglene for medisinstudiet, men på de sidene sto det bare om bytter mellom forskjellige medisinske fakulteter i Norge. Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Og nå, nå har jeg fått svar fra Det medisinske fakultet. Det blir ingen bytter. Dette var ikke mulig å gjennomføre, skrev de. Dessverre. Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Og nå, nå har jeg fått svar fra Det medisinske fakultet. Det blir ingen bytter. Dette var ikke mulig å gjennomføre, skrev de. Dessverre. Hva hadde du tenkt å bytte til? Det var jo leit å høre at det ikke gikk an, men du har et ganske høyt snitt da;) så du kommer jo inn på det meste hvis du søker til neste år igjen;) Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Og nå, nå har jeg fått svar fra Det medisinske fakultet. Det blir ingen bytter. Dette var ikke mulig å gjennomføre, skrev de. Dessverre. Hva hadde du tenkt å bytte til? Det var jo leit å høre at det ikke gikk an, men du har et ganske høyt snitt da;) så du kommer jo inn på det meste hvis du søker til neste år igjen;) Hvis du blar om på forrige side i denne tråden, vil du se følgende innlegg: " Er det noen her som har fått plass på følgende studium: Universitetet i Oslo, medisin, start vår som kunne tenke seg å starte allerede til høsten i bytte mot den tildelte plassen sin på vårsemesteret? Er det forresten mulig å gjennomføre et slikt bytte hvis det skjer internt mellom to parter, for deretter å gi beskjed til lærestedet eller Samordna Opptak?" Kjipe saker... Lenke til kommentar
Matias Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) asdf Endret 9. mars 2013 av Matias Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå