Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Verksted kastet kamera - må betale for å få et nytt kamera

Anbefalte innlegg

Mine foreldre leverte inn et Casio S770 (eneste plassen jeg fant hvor den sto oppført med en pris) hos en stor forhandler i Oslo. Kameraet ble vunnet i fjor vinter og de hadde ikke kvittering på kameraet så de var klar over at de måtte betale for å finne ut hva som var galt. Det tok en stund før vi fikk tilbakemelding, men det viste seg at batteriet var ødelagt. Jeg sjekket så hva jeg kunne skaffe et nytt batteri til selv og ba de derfor hente ut kameraet så jeg kunne ordne det. Pga litt forskjellig saker hadde ikke foreldrene mine mulighet til å hente kameraet før et par måneder senere, og når de så kom ned dit igjen fikk de beskjed om at kameaet var kastet. De som jobbet der syntes det var veldig merkelig, så de undersøkte videre for å finne ut hva som hadde skjedd. Etter noen dager ringte servicesjefen og sa at de kunne få et Panasonic FS5 som erstatning, men de måtte betale 1000 kr for det. Det er status i dag. Det jeg lurer på er hva deres rettigheter er i en slik sak? Jeg skjønner jo at kameraet de opprinnelig hadde ikke hadde kostet 3000 i dag, men jeg synes fortsatt der er litt drøyt at de må betale så mye som 1000 kr. Jeg har prøvd å søke i prisguiden, men jeg finner ingen andre norske butikker som selger Panasonic FS5, noe som trolig betyr at de har en relativt god kost på akkurat det kamereaet. Hva er mine foreldres rettigeter i denne skaken? Har de noe og slå i bordet med eller er den løsningen de er blitt presentert med helt fair?

Jeg må påpeke at vi ikke har en konflikt med butikken. De har vært kjappe med å svare på de fleste henvendelser, og kom også med dette forslaget rimelig kjapt. Foreldrene mine gjør ikke noe mer før vi har undersøkt hva som er rett og rimelig i en slik sak, derfor spør jeg her først.

Endret av miCro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en grei løsning i mine øyne. Noen har gjort en feil, og de prøver å rette på det med et tilbud som ser rimelig ut. Hvis dine foreldre kan leve med 1000 kr for et bedre kamera, så vil jeg anbefale dem å slå til for å avslutte saken. :)

Eventuelt kreve å få et kamera som er billigere, fordi de ikke ønsker å betale noe mellomlegg.

Endret av -JørgenG-
Lenke til kommentar

Dette regulereres av håndverkerloven. De har ikke uten videre mulighet til å kaste kameraet uten at man har purret på kunde. Husker ikke akkurat fristene, men det er i alle fall ikke mindre enn tre måneder. Tror faktisk det kan være snakk om seks måneder. Søk gjerne på "håndverker" på lovdata.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...