Gå til innhold

privatkjøp-oppkrav-vare i retur

Anbefalte innlegg

problemstilling:

på et større norsk forum med kjøp/salg avdeling annonserte jeg noe sor salg.

får svar i tråden av vedkommende som ønsker å kjøpe og påfølgende privat melding med adresseopplysninger og spørsmål og jeg kan sende i oppkrav hvilket var ok for meg siden dette er et seriøst forum der alle medlemmer står med fullt navn.

etter 5 uker kommer pakken i retur og jeg blir sittende med fraktskostnader tur-retur + oppkravsgebyr.

har jeg noen juridisk rett til å innkreve dette beløpet?

kjøper nekter å dekke kostnadene.

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har det skriftlig på mail at at personen sier at han skal ha varen så kan du i teorien kreve at handelen skal fullføres.

Har du ikke noe annet en en telefonsamtale etc så er det ord mot ord og vanskelig å dokumentere.

Spørsmålet er jo hvor mye energi du skal bruke for å få dette igjennom.

Lenke til kommentar
problemstilling:

på et større norsk forum med kjøp/salg avdeling annonserte jeg noe sor salg.

får svar i tråden av vedkommende som ønsker å kjøpe og påfølgende privat melding med adresseopplysninger og spørsmål og jeg kan sende i oppkrav hvilket var ok for meg siden dette er et seriøst forum der alle medlemmer står med fullt navn.

etter 5 uker kommer pakken i retur og jeg blir sittende med fraktskostnader tur-retur + oppkravsgebyr.

har jeg noen juridisk rett til å innkreve dette beløpet?

kjøper nekter å dekke kostnadene.

på forhånd takk

Avtalelovens kap 1 er klar på at når en avtale er inngått binder den partene, dersom det ikke er noen forbehold knyttet til den. Om det forumet varen var annonsert på har andre regler kan det spille inn.

I mye større grad enn før synes jeg folk (særlig yngre) bryter inngåtte avtaler (dette gjelder forsåvidt både kjøper og selger) i denne type handel.

Du har mulighet til å få saken opp i Forliksrådet, se på denne linken. Om du får medhold der kan du vel kreve inn beløpet.

Lenke til kommentar

Send han en mail der du krever å få tilbake det du har hatt i utgifter, og at du kan dokumentere at du har en bindende avtale med han.

Poenget her er at selv om du har krav på å få fullført handelen, eller i det minste å få tilbake dine utlegg, så står det ikke i stil til alt det arbeid du får med å ta saken videre dersom kjøper ikke godtar dette. Et tips til neste gang er å få kjøper til å betale inn et lite depositum før du sender varen. 150-250 kroner burde da kunne dekke dine utlegg dersom han trekker seg etter at varen er sendt.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...