Gå til innhold

nytt hovedkort som støtter crossfire fullstendig 2x16

Gjest Slettet-wtZtqAvs

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-wtZtqAvs

Hei jeg bestilte meg et Foxconn Mars hovedkort litt etter jul som min egen julegave for pengene

jeg fikk i gave og oppsparte midler. Jeg hadde planer om og kjøre crossfire med full båndbredde, altså

2x16 når jeg hadde crossfire.

Jeg ringte nettbutikken jeg bestilte dette fra og spurte flere ganger om det var full støtte for dette altså

2x16 i båndbredden når jeg kjørte crossfire ville være helt sikker. De sa ja det skulle fungere uten problemer

og sa det skulle fungere kjempefint.

Når jeg nå skal kjøpe meg et enda et 3870x2 grafikk kort finner jeg ut at hovedkortet faktisk kun

støtter 1x16 + 1x4 i båndbredden når du bruker crossfire.

Jeg ringte nettbutikken igjen for kanskje 7 gang og spurte igjen for noen dager siden om det faktisk støttet

full crossfire da ble jeg fortalt at det støttet 2x8 i båndbredden men han sa det var ikke noe du ville merke

forskjell på om det var 2x16 eller 2x8. Så da tenkte jeg at da blir jo det kjempefint at det vil fungere

fint uansett.

Så leser jeg rundt på forumer og bakpå esken hovedkortetkom i at at det faktisk ikke er riktig og at jeg

kun vil få 1x16 + 1x4 i crossfire modus.

Jeg sender da en lang mail til nettbutikken og forklarer hva som har skjedd og føler at dette er veldig dårlig.

jeg får da et retur nr så jeg kan sende det tilbake til dem.

Spørsmålet er:

hva vil de teste? vil jeg bare få pengene igjen?

Jeg ønsker da og kjøpe et nytt hovedkort med full støtte for Crossfire, altså 2x16 siden det høres ut som det

vil få utnyttet mine 2 3870x2 kort skikkelig.

Jeg har funnet 2 hovedkort som så ganske greie ut det ene er veldig dyrt dobbel pris av mitt Foxconn Mars

hovedkort.

Men jeg var veldig veldig fornøyd med Gladiator biosen som var i mitt foxconn hovedkort siden den

var lett og forstå og vakker og se på for en som aldri hadde overklokket før. Problemet med blackops hovedkortet er

at det trenger DDR3 minne noe som er dyrere enn DDR2 minne. og jeg sikkert da må kjøpe nytt minne.

Det jeg håper at nettbutikken vil gjøre er og godta at de tar tilbake minnet også og lar meg få pengene tilbake

for alt.

så hovedkortene jeg har sett på er

Foxconn Blackops 2790 ,- kr

+støtte for full Crossfire 2x16

+ likte biosen og den er helt lik som foxconn mars sin

- litt dyrt siden jeg må bytte minne og legge ut penger for nytt hovedkort

jeg ønsker og ha 4 gb med Ram siden jeg har vista 64 bit og 2 gb med ram i grafikk kortene.

ASUS P5Q Deluxe, P45

+jeg kan slippe og kjøpe nytt minne.

Mitt nåværende hovedkort

Foxconn Mars P35

hva ville dere gjort?

håpet noen som kunne litt om dette kunne hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha full CF-støtte, så er det kun X38 og X48 som har dette. P45 er noe bedre enn P35 fordi chipset'et kjører x8 + x8 fremfor x16 + x4, men heller ikke dette chipset'et har full CF-støtte. Med "normale" kort, så skal ikke 2 x x8 kunne merkes i praksis, men med tanke på at du har to HD3870X2, så hadde jeg nok valgt 2 x x16 for sikkerhets skyld.

Regner med at det er netshop du har handlet fra siden du linker til kortene der. Av kortene de har ville jeg gått for et Asus P5E - Koster det samme som ditt Fox+ Mars, og du slipper å bytte minne. BIOS er oversiktlig og enkel å finne frem i, så du burde ikke få problemer med å omstille deg fra Gladiator.

Du har, så vidt jeg vet, rett til å få hevet kjøpet siden netshop har misinformert deg om produktspesifikasjonene. Men til senere, så er det nok best å ta den typen spørsmål på mail, så du har bevis for hva butikken har sagt hvis de skulle sette seg på bakbena.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Ja hadde nok vært smartere ja og tatt det på mail så jeg hadde hatt "bevis" på det.

tenkte litt på det Blackops hovedkortet det har jo full crossfire støtte.

Og biosen jeg klarte og bli kjent med og skjønne.

Har du noen anelse hva de vil gjøre? vil de bare ta inn korte og si det er greit?

Egentlig håper jeg at de kanskje vil annerkjenne at de har gitt feil informasjon og vil gi meg noen form for rabatt på nytt hovedkort og ram vis jeg går for Blackops hovedkortet.

Er det mulighet for at de godtar at jeg sender tilbake rammen siden hovedkortet ikke støtter dette som et plaster på såret? Kunne jo selvsagt håpe at de var villig til og ta tilbake minQuad Q6600 og la meg få kjøpe en av de nye Quad cpu-ene men det vil de nok ikke la skje.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke du skal ha de største forhåpningene om at de gir deg så mye plaster på såret akkurat. Du skal nok si deg fornøyd hvis de bare gir deg rett til å bytte HK.

Blackops-kortet koster i mine øyne langt mer enn det smaker. DDR3 yter pr. idag ikke så mye bedre enn DDR2 at det kan forsvare prisforskjellen. Videre er den eneste forskjellen mellom X48 og X38 at X48 offisielt støtter 1600FSB fra Intel. Men det leveres ikke CPU'er som kjører på denne FSB-hastigheten, og på P5E har Asus dessuten valgt å gi offisiell støtte for 1600FSB fra deres side, så det blir med andre ord vanskelig å finne gode argumenter for å velge X48.

BIOS er selvfølgelig annerledes på de to kortene, men hvis du har såpass peiling at du klarer å sette sammen en PC selv, så burde du heller ikke ha vanskelig for å finne frem i P5E sin BIOS. Husk at du med Blackops kommer til å betale 1500kr + pris for nytt minne ekstra kontra P5E, og det er vel lovlig mye å betale for en BIOS?

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

det er det ja. så lenge biosen er forståelig skal jeg være veldig fornøyd. og vis forskjellen ikke er stor fra DD2 til DD3 så ser jeg ikke noen grunn til og bruke masse penger på nytt hovedkort og minne. Da er det bedre og beholde det jeg har og heller finne et hovedkort jeg liker godt.

dette du mente?

ASUS P5E, X38,

trenger ikke ekstra lydkort for jeg har et X-fi lydkort som fungerer

FOX+ X38A Digital Life DDR2/DDR3

Hva med dette er jo ganske likt det hovedkortet jeg har nå ivertfall i kjøling, og jeg syns kjølingen var kjempe bra.

Og det har jo x38 og 2x16 i crossfire mode.

støtter også DD3 vis jeg senere ønsker og oppgradere til dette, når DDR3 blir bedre enn DDR2

Tror du det ville vært bra for meg? ekke så mye for en 200 lapp ekstra.

og da får jeg jo fortsatt beholdt mitt gamle utstyr ser det ut som.

kan jo til og med oppgradere senere til en 45 nm cpu.

Tror jeg går for det, har du noe innvendinger?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Du kan jo se på Asus sine kort, som rampage og Maximus. Veldig gode kort, skal bestille rampage når lønningen kommer =)

er de bedre enn

FOX+ X38A Digital Life DDR2/DDR3?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Den gamle maximus kjører x38, nye går på p45.

Rampage er x48, og er et sykt kort for å klokke. begge koster ca. 2000 kr på komplett, men de har fått mye skrytt og gode anmeldser.

hm nja kanskje det men likte Foxconn sitt design og det støtter jo også full crossfire.

og jeg har lest et sted på forumet at forskjellene mellom x38 og x48 ikke var stor eneste var at x48 støtte mye høyre cpu clock 1600 mhz eller noe.

Men jeg har jo en Quad Q6600 og hakke planer om og bytte den enda ivertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...