Gå til innhold

Filter til Canon 40D med Canon EF-S 17-55 2.8 IS USM

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe UV og Polarisasjonsfilter til Canon 40D med Canon EF-S 17-55 2.8 IS USM (77mm).

Hadde satt pris på litt ekspert hjelp til dette.

Alle anbefalinger og forslag mottas med takk:)

Endret av Lenari
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder UV filter så er det delte meninger på forumet her om du trenger det eller ikke. Jeg gidder rett og slett ikke gå inn i en ny diskusjon om hvorvidt det er nyttig eller ikke. Det finnes en rekke tråder her inne allerede, og jeg vil anbefale deg å lese de og gjøre opp din egen mening om du trenger det eller ikke.

Når det gjelder pola filter så er disse mye billigere på eBay.

Sjekk også denne tråden her.

Lenke til kommentar

Ettersom UV-filtre visstnok er liten vits på dsrl fordi det allerede er innebygget ved sensoren, holder det lenge med Canon Filter 77mm Regulær som du får til rundt 350 kr og oppover. Dette er et helt nøytralt filter laget av Canon til beskyttelse av objektivet. På Canon EF-S 17-55 2.8 IS USM (fantastisk objektiv, og perfekt til en 40D) hindrer det også inntrenging av støv. Når du zoomer ut, blir det undertrykk inne i objektivet og da kan støv visstnok suges inn.

Alternativt kan du benytte Canon solblender EW-83J som beskyttelse (og ikke minst solblender) til Canon EF-S 17-55 2.8 IS USM. Her kan du imidlertid ikke stole blindt på beskyttelsesegenskapene. Jeg har selv opplevd Bolla piggsvin i kamp mot sitt eget speilbilde inne i solblenderen min ved næropptak en gang, og var glad jeg kunne tørke snutemerker fra filteret og ikke frontlinsa på objektivet. Det kunne fort ha blitt kloremerker der også hvis jeg ikke hadde reagert i tide. :)

Lenke til kommentar

Det er ekstremt vanskelig å ripe opp det glasset som brukes i moderne optikk. Det var et problem med de gamle blyglassene, men er ikke noe problem lenger.

Å kjøpe den zoomen uten å kjøpe solblender er en av dødssyndene som står i de hellige skrifter. Du skal bli straffet med illeluktende okular og og for korte fingre til å nå utløseren hvis du bryter det budet. Og ved å ikke begå dødssynden får du beskyttelse både mot støt og flare, men jeg må innrømme at et så dyrt objektiv hadde gjort meg litt nervøs også. Du må i alle fall ikke finne på å montere Uv eller beskyttelsesfilter uten å også ha solblender, for da kommer jeg og henter zoomen din. Å øke faren for flare ved å bruke filter som beskyttelse er greit. Men å ikke bruke solblender for å bøte på de potensielle skadene på bildekvaliteten straffes med et evig liv med 18-55 på kamera uten IS, i tillegg til de øvrige straffene som fotograferingens guder har pålagt deg.

Lenke til kommentar

Kan berolige alle med at jeg allerede har solblenderen Canon EW-83J. Og at den selvfølgelig er påmontert hver gang jeg bruker kameraet.

Som beskyttelse virker det jo greit å kjøpe Canon filteret som BonzoDog anbefaler.

Men trenger et Polarisasjonsfilter og det er vel her jeg er mer usikker på hva som er best til mitt objektiv. Setter pris på alle tips og forslag.

Lenke til kommentar
Låner denne tråden din...

Har dette objektivet men ingen solbeldner.

Prøvde å sette på den som var på 70-200 f/2.8 IS USM men den passa ikkje...

http://www.dealextreme.com/search.dx/search.EW-83J

Noken av disse her som vil passe bra? Kven skal eg velge av dei?

Eg har Hoya UV(0) Super HMC filter og Hoya Cir-Polarizing Pro 1 filter fra før av.

Må nesten bli denne: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3284

Jeg har original Canon solblender EW-83J og denne er prikk lik synes jeg.

Står jo også at den er til Canon EW-83J.

Dette er originalen hos japan Foto:

http://www.japanphoto.no/product/filter-og...f-s-17-55-f2-8/

Lenke til kommentar

Ti ganger mer for den originale. Jeg ville likt å se forskjellen på dem. Det er forresten en skam av Canon å ikke levere solblender med et objektiv som er så dyrt. Det er helt utrolig. Til man får se prisen på solblenderen. Det er meningen at kunden skal blø.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...