Gå til innhold

Forskjell på Crossfire og Crossfire X?

Anbefalte innlegg

Som titelen sier. Jeg lurer på hva forskjellen på Crossfire, og Crossfire X er. Jeg vil også gjerne vite hvordan man setter opp Crossfire X på pcen, for så lang som jeg har forstått så er vanlig Crossfire bare å putte begge kortene i slottene sine og koble kabelen i begge?

Vær snill i forklar meg hvordan jeg setter opp begge deler, og hvilken av dem jeg kommer til å bruke i såfall. Jeg har Asus P5E, X38, Socket-775, DDR2, ATX, Firewire, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16 hovedkort, og Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP, Lite-R skjermkort. Skal bruke to av disse skjermkortene.

Og et spørsmål til i samme slengen; Vil det være verd det å ha to av dette skjermkortet i crossfire, eller burde jeg bare ha ett? Noen som har lest noen tester eller noe?

På forhånd takk. Kansje litt nubish post, men det er bedre å gjøre ting skikkelig med en gang instedenfor at deler til 2000kr stykke går til helvete. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som titelen sier. Jeg lurer på hva forskjellen på Crossfire, og Crossfire X er. Jeg vil også gjerne vite hvordan man setter opp Crossfire X på pcen, for så lang som jeg har forstått så er vanlig Crossfire bare å putte begge kortene i slottene sine og koble kabelen i begge?

Vær snill i forklar meg hvordan jeg setter opp begge deler, og hvilken av dem jeg kommer til å bruke i såfall. Jeg har Asus P5E, X38, Socket-775, DDR2, ATX, Firewire, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16 hovedkort, og Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP, Lite-R skjermkort. Skal bruke to av disse skjermkortene.

Og et spørsmål til i samme slengen; Vil det være verd det å ha to av dette skjermkortet i crossfire, eller burde jeg bare ha ett? Noen som har lest noen tester eller noe?

På forhånd takk. Kansje litt nubish post, men det er bedre å gjøre ting skikkelig med en gang instedenfor at deler til 2000kr stykke går til helvete. :p

Crossfire betyr vel at man har to GPU'er som jobber sammen, mens på Crossfire-X har man flere (f.eks to stk 4870x2 kort, dvs 4 GPU'er)

Lenke til kommentar

Vanlig Crossfire innebærer også den gamle saken med kabel og masterkort.

Som var å finne spesielt på X800 og X850 men også på nyere modeller, ATi har avskaffet dette nå og gått til samme system som Nvidia.

Driverne avgjør også Crossfire status, ATi CCC kaller mine 2x 3850 kort for at de står i Crossfire X dette skjedde med 8.3 driveren tror jeg det var.

Lenke til kommentar

ATI CCC programmet får man vel med skjermkortet regner jeg med? Sammen med drivere? Og sånn som jeg forstår det er det ikke lenger noen kabel i midten, men driverne søker og fikser Crossfire'en selv eller at man setter det opp på CCC ?

Lenke til kommentar

Er ikke mye hokus pokus med Crossfire.

ATi CCC (Catalyst Control Center) følger med driverne så det er ganske greit.

Er bare å plugge inn og legge inn driverne så er alt i orden, husk på å sette på broen da, alternativt sette på bro nr 2 så du ikke mister den.

Lenke til kommentar

Right. :) Takk skal alle ha for hjelpen. Men jeg quoter meg selv på mitt andre store spørsmål:

På forhånd takk. Kansje litt nubish post, men det er bedre å gjøre ting skikkelig med en gang instedenfor at deler til 2000kr stykke går til helvete.

Noen som har peiling? Endret av Averan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...