Gå til innhold

Lanserer ekstremkort for entusiastene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:dribble:

 

pent, men litt mer enn hva jeg ønsker å betale. likte spesielt godt det med vannkjølingen. "Tweakit" virket jo kult også, men det er lite praktisk med mindre men har romslig/åpent kabinett.

 

Kortet tar alt av prosessorer, så lenge prosessoren har LGA775-sokkel da

hehe..

Lenke til kommentar
2000 kr for et hovedkort med sterkt begrenset varighet er mye. X48 kommer til å bli et kortlivet brikkesett siden arvtageren, X58, kommer allerede om 4-5 måneder. Siden Nehalem får en sokkel som er totalt inkompatibel med X48 så vil det bli begrenset med oppgraderingsmuligheter for X48-kortene. X58-kortene kommer derimot trolig til å bli oppgraderbare veldig lenge. Kanskje så mye som 3-4 år fremover.

 

 

Du kan vell strengt tatt se på Intel P45 som en slags "storebror" til X48 alt den dag idag også, og det koster jaggu meg mindre og er bedre over hele fjøla, bortsett fra om du skal kjøre flere enn 2x kort i Crossfire? (noe som Rampage Extreme ikke har muligheten for uansett)

 

Er ikkje enig at p45 er bedre over hele fjøla. Har ikkje sett noen p45 kort som har 10 sata, 4 pci-e x16 porter f.eks. P45 klokker veldig bra med fsb på dualcore med ekstremkjøling. Ellers klokker nok ikkje p45 noe særlig bedre enn x38/x48.

 

Hva anna er det som egentlig er bedre med p45 kontra x48?

 

Nå er jo ikke de S-ATA / PCI-Express portene tilfelle med Rampage Extreme vs Maximus 2 Formula som jeg nevnte her da ;)

 

Litt rart at de bruker Creative lydkort,når de lager gode lydkort selv.

Creative er jo ikke akkurat kjent for å lage de beste og mest stabile driverne heller.

 

Det er ikke et Creative kort, det bruker en AD1988B chip fra Analog Devices, og man får heller ikke brukt PCIe-1x porten den står til noe annet siden den er proprietær. Jeg anbefaler folk å boikotte hovedkort med SupremeFX og tilhørende proprietære løsninger.

 

Jeg har ett Rampage Formula hovedkort og jeg kan bekrefte at det er en AD 1988B brikke som sitter i lydkortet som følger med. Mens lyden er bra (bedre enn AC97) så er det en ting som irriterer meg med dette lydkortet.

 

Jeg får ikke lov til å rekonfigurere lydutgangene slik jeg vil ha dem.

På det gamle hovedkortet jeg hadde som hadde en innebygget AC97 brikke fra Realtek så kunne jeg plugge inn lydenheter i hvilken som helst lydutgang på hovedkortet og så bestemme i windows hva slags lydenhet jeg plugget inn og driveren ordnet resten.

 

På det gamle hovedkortet var det ikke noe problem å kjøre linje ut på to porter til to forskjellige stereoanlegg og i tillegg ha ett sett hodetelefoner med mikrofon på to andre utganger tilkoblet samtidig.

 

På dette AD1988B lydkortet er dette derimot ikke tillatt. Om jeg plugger inn noe i en port så dukker det automatisk opp ett vindu som spør meg "hva slags lydenhet har du plugget inn i den sorte kontakten?" jeg svarer "Hodetelefoner" driveren svarer "FEIL!! Du MÅ koble hodetelefoner til den lysegrønne kontakten! Prøv igjen!"

 

Jeg får ikke lov til å bruke andre porter til hva jeg vil så nå er jeg nødt til å bruke en port dobler og rote bak på datamaskinen hver gang jeg vil se en film eller spille litt på kvelden og jeg vil bruke hodetelefonene mine så jeg ikke vekker naboene og det tiltross for at Analog Devices sier på sine sider at brikken takler "retasking" og at brikken har tre stereo hodetelefon-utganger...

 

The AD1988 family of audio CODECs and SoundMAX® software provides superior HD Audio quality that exceeds Vista Premium performance requirements. The AD1988A and AD1988B have 10 DACs and 6 ADCs, 3 stereo headphone ports, peripheral sensing, jack retasking, microphone array capture, and S/PDIF in and out, making AD1988 the right choice for desktop PC's where performance is the #1 consideration.

 

The jack re-tasking feature supports various configurations including platforms for 7.1 on 5 jacks, 5.1 on 3 jacks and front panel jack retasking.

 

 

 

RAMPAGE EXTREME KOMMER MED CREATIVE X-FI!

 

 

Er vell rakende likegyldig hva Rampage Formula har, Extreme utgaven same Maximus 2 Formula har begge Creative X-Fi lydkort ;)

Lenke til kommentar
Vil nok heller anbefalle Asus P5E64 WS Evolution. Etter 3 uker fult med marerit aka Asus Striker II Extreme kommer jeg aldri mer til å kjøpe et ROG kort. (det var ført og siste gang)

 

 

Da har du nok FULLSTENDIG misforstått. Det er ikke ROG som ødelegger for ASUS Striker II Extreme, det er rett og slett elendig nVIDIA brikkesett som ødelegger, er jo problemer med alle slags nForce kort om de så er ROG eller ikke, er jo problemer EVGA sine kort også som overhode ikke har noe med ASUS eller ROG å gjøre ;)

Lenke til kommentar
Vil nok heller anbefalle Asus P5E64 WS Evolution. Etter 3 uker fult med marerit aka Asus Striker II Extreme kommer jeg aldri mer til å kjøpe et ROG kort. (det var ført og siste gang)

 

 

Da har du nok FULLSTENDIG misforstått. Det er ikke ROG som ødelegger for ASUS Striker II Extreme, det er rett og slett elendig nVIDIA brikkesett som ødelegger, er jo problemer med alle slags nForce kort om de så er ROG eller ikke, er jo problemer EVGA sine kort også som overhode ikke har noe med ASUS eller ROG å gjøre ;)

ROG er ikke bra det heller. nForce + ROG + overklokking må være en av de værste kombinasjonene mulig.

Lenke til kommentar
Vil nok heller anbefalle Asus P5E64 WS Evolution. Etter 3 uker fult med marerit aka Asus Striker II Extreme kommer jeg aldri mer til å kjøpe et ROG kort. (det var ført og siste gang)

 

 

Da har du nok FULLSTENDIG misforstått. Det er ikke ROG som ødelegger for ASUS Striker II Extreme, det er rett og slett elendig nVIDIA brikkesett som ødelegger, er jo problemer med alle slags nForce kort om de så er ROG eller ikke, er jo problemer EVGA sine kort også som overhode ikke har noe med ASUS eller ROG å gjøre ;)

 

Joda tror eg har forstått riktig :) Min kort var både stabil og hadde ikke curruption greier. Og den klarte fint 550 FSB og 4.5ghz på min E8500. Det er bare at BIOS, stabilitet og kvalitet er helt r%va på ROG kort. Ta f.eks. Asus P5N64 WS Professional - også 790i men uten ROG crap er det helt helt ny opplevelse. Det er nesten dobbelt så mange valg på det kortet VS SIIE.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
2000 kr for et hovedkort med sterkt begrenset varighet er mye. X48 kommer til å bli et kortlivet brikkesett siden arvtageren, X58, kommer allerede om 4-5 måneder. Siden Nehalem får en sokkel som er totalt inkompatibel med X48 så vil det bli begrenset med oppgraderingsmuligheter for X48-kortene. X58-kortene kommer derimot trolig til å bli oppgraderbare veldig lenge. Kanskje så mye som 3-4 år fremover.

 

Det så jo helt genialt ut det der da :p

 

For sånne kløner som meg må jo dette være en av de beste patentene jeg har sett :p

 

Tror du det er noen teoretisk mulighet for at de kommer med noe lignende på X58 kortene da?

 

For det er jo som du sier ikke noe poeng for oss som venter på Nehalem å hive oss på dette..

Lenke til kommentar
Vil nok heller anbefalle Asus P5E64 WS Evolution. Etter 3 uker fult med marerit aka Asus Striker II Extreme kommer jeg aldri mer til å kjøpe et ROG kort. (det var ført og siste gang)

 

 

Da har du nok FULLSTENDIG misforstått. Det er ikke ROG som ødelegger for ASUS Striker II Extreme, det er rett og slett elendig nVIDIA brikkesett som ødelegger, er jo problemer med alle slags nForce kort om de så er ROG eller ikke, er jo problemer EVGA sine kort også som overhode ikke har noe med ASUS eller ROG å gjøre ;)

 

Joda tror eg har forstått riktig :) Min kort var både stabil og hadde ikke curruption greier. Og den klarte fint 550 FSB og 4.5ghz på min E8500. Det er bare at BIOS, stabilitet og kvalitet er helt r%va på ROG kort. Ta f.eks. Asus P5N64 WS Professional - også 790i men uten ROG crap er det helt helt ny opplevelse. Det er nesten dobbelt så mange valg på det kortet VS SIIE.

 

 

Da har du rett og slett bare vært heldig / uheldig.

Greit nok at ROG-BIOSene kanskje ikke er tipp-topp, men det å skylde på at ROG ødela hele systemet ditt blir for drøyt. Det er ikke ROG som gjorde at ditt nForce790i system var ustabilt, er jo mange som sitter med EVGA og XFX kort som opplever samme ustabiliteten og de har da overhode ikke noe med ROG å gjøre, det er rett og slett bare snakk om at nForce i det hele og store er et dårlig valg, noen er heldigere enn andre og kan få relativt stabile kort, andre får kort som er helt bak mål.

Du var bare uheldig med ditt første eller noe sånt vil jeg tippe, hvordan ellers forklarer du at kort da som Rampage Formula som kjører ROG fungerer såpass greit som det gjør?

 

Har ikke sett noen klage på Maximus 2 Formula heller?

 

 

Jeg satt jo med mitt P5N32-E kort og opplevde alle slags problemer (det er ikke ROG) mens andre sitter å opplever ikke de samme problemene, jeg kan ikke da begynne å skylde på AI-Lifestyle BIOSen til ASUS og si at den er årsaken til alle mine problemer, jeg fikk rett og slett et dårlig kort (veldig mange av disse dårligere nForce kortene)

 

Litt merkelig at de har avbildet kortet med ett xfi koblet til.

jeg ville trodd at de hadde brukt asus sonar :p

 

 

Det er jo fordi det er det lydkortet som følger med ;)

 

Rampage Extreme og Maximus 2 Formula har begge et Creative X-Fi lydkort, grunnen ti lat det ikke er noe ASUS Xonar var visstnok fordi det ble så mye dyrere for Asus.

Lenke til kommentar
2000 kr for et hovedkort med sterkt begrenset varighet er mye. X48 kommer til å bli et kortlivet brikkesett siden arvtageren, X58, kommer allerede om 4-5 måneder. Siden Nehalem får en sokkel som er totalt inkompatibel med X48 så vil det bli begrenset med oppgraderingsmuligheter for X48-kortene. X58-kortene kommer derimot trolig til å bli oppgraderbare veldig lenge. Kanskje så mye som 3-4 år fremover.

 

Det så jo helt genialt ut det der da :p

 

For sånne kløner som meg må jo dette være en av de beste patentene jeg har sett :p

 

Tror du det er noen teoretisk mulighet for at de kommer med noe lignende på X58 kortene da?

 

For det er jo som du sier ikke noe poeng for oss som venter på Nehalem å hive oss på dette..

 

Men husk også på at Nehalem er langt frem i tid. Kanskje ved årsskiftet til og med. I alle fall i november-desember tider etter det jeg har hørt. Og det er extremmodellene. Mainstream kommer ikke før utpå vårparten, Q1. :)

 

Vet ikke hvordan prisnivået blir, men tviler på at det blir hyggelig.

 

Står mellom å kjøpe nå og vente på Nehalem jeg også. Hadde vært artig å fått Nehalem, men tviler på at jeg har råd til ekstremversjonene. :)

 

Litt merkelig at de har avbildet kortet med ett xfi koblet til.

jeg ville trodd at de hadde brukt asus sonar :p

 

Det der er et kort fra Asus. :)

 

Supreme FX er fra ASUS. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Men husk også på at Nehalem er langt frem i tid. Kanskje ved årsskiftet til og med. I alle fall i november-desember tider etter det jeg har hørt. Og det er extremmodellene. Mainstream kommer ikke før utpå vårparten, Q1. :)

 

Blir jo mye mer på sparegrisen da :p

 

Men er det noen håp om å få et X58 hovedkort ferdig med vannkjøling som dette. Eller er det bare helt elendig patent dette her?

Lenke til kommentar
Det der er et kort fra Asus. :)

 

Supreme FX er fra ASUS. :)

 

 

 

The ASUS Rampage Extreme will be the extended version of the earlier appeared Intel X48-based Rampage Formula. Where the last seemed quite similar to its predecessor, the X38-based Maximus Formula, the Rampage Extreme will have its own design.

 

The X48 chipset board supports DDR3 memory, has 16 CPU power phases and is watercooling ready. Apart from all the standard ROG additions, the board is bundled with the X-Fi SupremeFX soundcard supprting PCI-Express X-Fi Audio. Apart from that, the Rampage Extreme allows ATI Crossfire with two times the full x16 PCI-Express 2.0 lanes.

 

 

 

Hvor vanskelig kan det være da?

Lydkortet er og blir et Creative X-Fi basert lydkort

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Men husk også på at Nehalem er langt frem i tid. Kanskje ved årsskiftet til og med. I alle fall i november-desember tider etter det jeg har hørt. Og det er extremmodellene. Mainstream kommer ikke før utpå vårparten, Q1. :)

 

Blir jo mye mer på sparegrisen da :p

 

Men er det noen håp om å få et X58 hovedkort ferdig med vannkjøling som dette. Eller er det bare helt elendig patent dette her?

 

 

Det er en elendig patent ja. Har hørt om blokker med sprekk i og lekkasjer som har tatt knekken på det meste av komponenter. Ikke stol på den blokka. Det hadde ikke jeg gjort. Eneste man kan stole noenlunde på når det gjelder disse løsningene, er vel Foxconn. Men det er brukt en del billige materialer der også. :(

Lenke til kommentar

Dette var ikke et spennende produkt på noen som helst måte, slik sett er P45 produktene mye mer spennende. Og jeg synes ikke vannkjøling har noe som helst å gjøre på et hovedkort som standard. Gi meg effektive og passive heatpipe løsninger som ikke bygger ut hele kabinettet, så kan man heller tilpasse ting som man ønsker selv.

 

Joysticken er kun for testbenker hvor man ikke monterer kortene i kabinett, så dette funker kun for de som arbeider på den måten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...