Gå til innhold

Lanserer ekstremkort for entusiastene


Anbefalte innlegg

uansett om det er dårlig eller bra så så det i allefall kult ut.. gøy med nye ting å at man tør å eksperimentere litt.. kansje det blir bedre etterhvært...

 

evga har jo lenge solgt kort med ferdig annkjøling ofte kalt blackpearl vist jeg ikke tar feil..

Ja. Kjempegode blokker, fra EK vanligvis.

Klart ser kult ut. Det er det som selger. Kjøleløsningen er jo drithot, og man får lyst å skru av hele greia og gå til sengs med ribbene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt rart at de bruker Creative lydkort,når de lager gode lydkort selv.

Creative er jo ikke akkurat kjent for å lage de beste og mest stabile driverne heller.

 

Det er ikke et Creative kort, det bruker en AD1988B chip fra Analog Devices, og man får heller ikke brukt PCIe-1x porten den står til noe annet siden den er proprietær. Jeg anbefaler folk å boikotte hovedkort med SupremeFX og tilhørende proprietære løsninger.

 

 

Sikker på det?

 

Maximus 2 Formula har hvert fall et CREATIVE X-Fi lydkort ;)

Lenke til kommentar

Er bare rein melking av folk som tror Maximus / Rampage er kongen av alt på grunn av de "kule" navnene..

 

 

Hvorfor i allverden velge dette kortet fremfor et Maximus 2 Formula i det hele tatt?

Det er jo en ren kopi av Maximus 2 Formula, bare de har puttet på Intel X48 og DDR3, istedenfor P45 og DDR2.

 

 

Intel P45 utvikler jo som kjent mindre varme enn X48 med sine 65nm (X48 er på 95nm), det klokker bedre, koster mindre å produsere?

 

P45 har også en ny southbridge som X48 ikke har?

 

 

 

Skal du virkelig betale mer for et Rampage Extreme for å få en halvdårlig vannblokk ferdig monert? Når selve kortet i seg selv strengt tatt er ren kopi av Maximus 2 Formula, med dårligere brikkesett?

Lenke til kommentar
P45 har også en ny southbridge som X48 ikke har?

Det stemmer. Nærmere bestemt ICH10 vs ICH9. Dessverre har intel snudd om på nyhetene som skulle komme med ICH10: integrert 10 GbE skukke komme mens PS2 og parallellport-støtten skulle fjernes. Ingen av delene har skjedd så ICH10 er faktisk ganske identisk med ICH9. Det er knapt noen detaljer med ørsmå forskjeller i det hele tatt.

 

http://www.intel.com/Assets/PDF/datasheet/316972.pdf (se side 41)

http://www.intel.com/Assets/PDF/datasheet/319973.pdf (se side 31)

Lenke til kommentar
Litt rart at de bruker Creative lydkort,når de lager gode lydkort selv.

Creative er jo ikke akkurat kjent for å lage de beste og mest stabile driverne heller.

 

Det er ikke et Creative kort, det bruker en AD1988B chip fra Analog Devices, og man får heller ikke brukt PCIe-1x porten den står til noe annet siden den er proprietær. Jeg anbefaler folk å boikotte hovedkort med SupremeFX og tilhørende proprietære løsninger.

 

Jeg har ett Rampage Formula hovedkort og jeg kan bekrefte at det er en AD 1988B brikke som sitter i lydkortet som følger med. Mens lyden er bra (bedre enn AC97) så er det en ting som irriterer meg med dette lydkortet.

 

Jeg får ikke lov til å rekonfigurere lydutgangene slik jeg vil ha dem.

På det gamle hovedkortet jeg hadde som hadde en innebygget AC97 brikke fra Realtek så kunne jeg plugge inn lydenheter i hvilken som helst lydutgang på hovedkortet og så bestemme i windows hva slags lydenhet jeg plugget inn og driveren ordnet resten.

 

På det gamle hovedkortet var det ikke noe problem å kjøre linje ut på to porter til to forskjellige stereoanlegg og i tillegg ha ett sett hodetelefoner med mikrofon på to andre utganger tilkoblet samtidig.

 

På dette AD1988B lydkortet er dette derimot ikke tillatt. Om jeg plugger inn noe i en port så dukker det automatisk opp ett vindu som spør meg "hva slags lydenhet har du plugget inn i den sorte kontakten?" jeg svarer "Hodetelefoner" driveren svarer "FEIL!! Du MÅ koble hodetelefoner til den lysegrønne kontakten! Prøv igjen!"

 

Jeg får ikke lov til å bruke andre porter til hva jeg vil så nå er jeg nødt til å bruke en port dobler og rote bak på datamaskinen hver gang jeg vil se en film eller spille litt på kvelden og jeg vil bruke hodetelefonene mine så jeg ikke vekker naboene og det tiltross for at Analog Devices sier på sine sider at brikken takler "retasking" og at brikken har tre stereo hodetelefon-utganger...

 

The AD1988 family of audio CODECs and SoundMAX® software provides superior HD Audio quality that exceeds Vista Premium performance requirements. The AD1988A and AD1988B have 10 DACs and 6 ADCs, 3 stereo headphone ports, peripheral sensing, jack retasking, microphone array capture, and S/PDIF in and out, making AD1988 the right choice for desktop PC's where performance is the #1 consideration.

 

The jack re-tasking feature supports various configurations including platforms for 7.1 on 5 jacks, 5.1 on 3 jacks and front panel jack retasking.

Lenke til kommentar
2000 kr for et hovedkort med sterkt begrenset varighet er mye. X48 kommer til å bli et kortlivet brikkesett siden arvtageren, X58, kommer allerede om 4-5 måneder. Siden Nehalem får en sokkel som er totalt inkompatibel med X48 så vil det bli begrenset med oppgraderingsmuligheter for X48-kortene. X58-kortene kommer derimot trolig til å bli oppgraderbare veldig lenge. Kanskje så mye som 3-4 år fremover.

 

 

Du kan vell strengt tatt se på Intel P45 som en slags "storebror" til X48 alt den dag idag også, og det koster jaggu meg mindre og er bedre over hele fjøla, bortsett fra om du skal kjøre flere enn 2x kort i Crossfire? (noe som Rampage Extreme ikke har muligheten for uansett)

 

Er ikkje enig at p45 er bedre over hele fjøla. Har ikkje sett noen p45 kort som har 10 sata, 4 pci-e x16 porter f.eks. P45 klokker veldig bra med fsb på dualcore med ekstremkjøling. Ellers klokker nok ikkje p45 noe særlig bedre enn x38/x48.

 

Hva anna er det som egentlig er bedre med p45 kontra x48?

Lenke til kommentar

Tenk DFI Lanparty-ut NF4 tia, Venus topp kortet, liten snerten kjøler på chipset, små ribber på VRM, clocke 110 watts cpu's Fyr løs.

 

Mere stabil enn hva vrm'ne på mitt GIGABYTE kort som har 6 DOBBLE Vrm's WTF!.

 

Heavy kjøling og alt, også kommer de med 12 32 vrm's, og hva hjelper det, ikke noe nesten, bruker mere strøm da, 6 vanlige som kan klare 200 watt funker for de aller fleste!.

 

Og er ikke imponert over DQ-6 produkter, asus sine KJEEEMPE produkter, DFI, Biostar, Foxconn fortsetter å vise, ojjjj, lite kjølig iforhold til asus, koster ikke alt for mye heller, ikke mye fancy, men hei! vi klokker fortsatt minst like bra, FSB rekord er på biostar btw.

Lenke til kommentar

Mmm, som Simen1 sier, så tror jeg at de som venter på X58 kan vente lenge til brikkesettet blir "mainstream". Jeg så det som et greit tidspunkt for å selge 975X kortet mitt til jobben for en billig penge og flytte over til et X48 hovedkort (som er forøvrig det beste hovedkortet jeg noen gang har vært borti de siste 15-20 årene... se sig ;) ).

 

Uansett, layout'en på dette kortet ser nokså likt ut de andre som ASUS har levert den siste tiden. Hovedkortet hadde nok vært litt mer aktuell for vannkjølere hvis de hadde gitt brukeren valg mellom 1/2" og 3/8" fittings derimot.

Lenke til kommentar
Mmm, som Simen1 sier, så tror jeg at de som venter på X58 kan vente lenge til brikkesettet blir "mainstream". Jeg så det som et greit tidspunkt for å selge 975X kortet mitt til jobben for en billig penge og flytte over til et X48 hovedkort (som er forøvrig det beste hovedkortet jeg noen gang har vært borti de siste 15-20 årene... se sig ;) ).

 

Uansett, layout'en på dette kortet ser nokså likt ut de andre som ASUS har levert den siste tiden. Hovedkortet hadde nok vært litt mer aktuell for vannkjølere hvis de hadde gitt brukeren valg mellom 1/2" og 3/8" fittings derimot.

Man kan jo bruke 1/2" via overgang, men når man kjøper et av markedets dyreste hovedkort forventer man at det passer med den vanligste standarden. Uansett, er vannblokka dårlig. Rett og slett elendig og man kommer like langt med noen hissige vifter.

Lenke til kommentar

Hvem sier man må hoppe over på Nehalem og DDR3 i år? Poenget er at X48 er en minimal oppgradering fra X38 og at det kan lønne seg å vente til 2009 med en skikkelig oppgradering. En mindre oppdatering som ikke krever nytt hovedkort eller dyr ram kan være lurt å gjøre nå om man har en av de tregere LGA775-prosessorene. F.eks E4500.

Lenke til kommentar
Lurer på hvordan dette blir i forhold til P5E64 WS Evolution? :hmm:

 

Noen som vet noe? Bør jeg velge dette i stedet for P5E64 WS Evo? :)

 

Men bruker heller Biosen til overklokking. Vannkjølingen kan bli interessant, men stoler ikke helt på den Fuzion blokka. :)

Velg mye heller P5E64 WS Evo. Eller, vis du ikke har sånne ekstreme klar så kjøper du f.eks P5Q Pro eller Deluxe.

Ikke stol på Fusion-blokka heller, den er av ringo kvalitet. Med mindre det har sjedd noen ekstreme forandringer siden Maximus Formula / Extreme

Lenke til kommentar

Rampage Extreme og Evolution har 2 forskjellige bruksområder. Selv valgte jeg lett Evolution, grunnet 4 pci-e x16 porter + 1 pci-e x4 og 8 sata+ 2stk esata.

 

Det beste med Evolution er at diskkontrollere fungerer i ALLE pci-e portene. Kortet klokker også svært bra. Nå kjører jeg 4870 i crossfire og har 2 SAS kontrollere tilkoblet. Dette klarer ikkje Rampage Extreme. Derfor er ikkje rampage noe for meg iallefall.

 

For de som liker glam om glitter og har vindu i "kassa" si, kjøp Rampage extreme :p

 

Er en grunn for at Stoolman gir Evokortet terningkast 6 ;)

 

http://itpro.no/omtaler.php?id=2250

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...