Gå til innhold

Overpronasjon: Kan jeg løpe med det, og kan jeg endre løpestil til normal?

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk høre at jeg hadde overpronasjon fra en selger, og at jeg måtte velge en bestemt type løpesko. Men har to spørsmål med dette.

1) Med en sko som har støtte for overpronasjon, vil jeg da kunne løpe aktiv trening, eller må jeg redusere treningsmengden iforhold til de med normal pronasjon?

2) Hvis jeg tenker på løpestilen under løpeturen, og husker på å tråkke med normal pronasjon (hele foten jevn), vil dette "kurere" overpronasjonen? Eller henger overpronasjonen sammen med ankel, knær etc.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Jeg vil tro du kan trene like mye som andre selv om du har overpronasjon. Det sies at overpronasjonen faktisk kan gå over til normalpronasjon igjen, hvis du bruker sko som støtter overpronasjon. Dog bør du skifte ut joggeskoene oftere enn vanlige, siden overpronasjonen fører til at andre ledd i kroppen også beveger seg mer enn det som er naturlig. Når de spesielle joggeskoene slites ned, vil det være veldig hardt for ledd oppover i kroppen.

2. Uten at jeg er sikker på dette tror jeg det er meningen at du skal løpe slik det føles naturlig når du har sko med støtte for den typen pronasjon.

Dog er kunnskapen min bare hentet fra artikler jeg har lest, så jeg vil ikke ta på meg noe ansvar for ting som kunne komme til å skje ;)

Men det er bare å søke rundt på nettet, HER er blant annet en fin en:

Edit: Tror linken var død, så her kommer det en ny en: http://kondis.oslonett.no/artikler/joggesko.html

Endret av Laffebaffen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...