Gå til innhold

Hvilke karakterer vil komme på mitt vitnemål?

Anbefalte innlegg

Ja.

Har i høst fullført et 3årig løp, over 4 år (1 år folkehøgskole).

Har gått:

GK elektro

VK1 IKT-Driftsfag

VK2 Allmennfaglig påbyggning

Har i løpet av året levd i trua om at det vil være kun de siste karakterene som ble gjeldende for vitnemålet, da jeg på INGEN måte gjorde det bra i de to første.

Ble mye stress rundt vitnemålet, som ble mer enn 2 uker forsinket pga. administrativt rot rundt en utsatt eksamen, og nå har han andre som hadde den samme utsatte prøven fått sitt vitnemål, etter et 3. år på Medier og kommunikasjon.

Der sto vel i grunn alt som var. Helt fra grunnkurs og oppover.

Fikk først litt panikk, da det ville bety at jeg på ingen måte ville komme in på det jeg har søkt på, i og med at snittet på mine tidligere år ligger 1-2 fulle karakterer under det jeg har nå.

Men så kom jeg til å tenke på at han faktisk gikk et 3årig kurs i mediefag, mens jeg tar allmennfaglig påbygning. Vil da min 2'er fra elektronikk, og min fantastiske 2'er fra Nettverk stå på mitt nye vitnemål? (det er jo bare eksempel, også!)

Hvis de vil det, så må jeg nok begynne å overvåke NTNU's Resttorgplasser... :cry:

Vitnemålet vil forhåpentligvis komme i morra, men vil gjerne være forberedt på evnt. sjokktillstand.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med unntak av noen fag som f.eks engelsk og norsk hvor du bare får siste karakteren på vitnemålet, så vil alle fra GK og VK1 være med ja. Jeg har det samme som deg bare med VK1 Flyfag istedet, og alle elektro- og flyfagkarakterene mine er med på vitnemålet.

Endret av kbogart
Lenke til kommentar

Jeg gikk selv GK Elektro -> VK1 Elektronikk -> Forkus for ingeniør, og da var det bare karakterene fra forkurs som telte.

Vil regne med at det bare er karakterene fra allmenn påbygg som gjelder, da det bare er de som er relevante til videre studier.

Lenke til kommentar

Mulig det er annerledes med forkurs, men vitnemålet fra vgs, etter du har gått allmenn påbygging, vil inneholde karakterer fra alle årene, og karakterpoengene som gjelder regnes fra snittet av samtlige karakterer.

edit: unødvendig sitering

Endret av kbogart
Lenke til kommentar

Merkelig.

Hadde også intrykk av at det var slik Caene beskriver.

Iom. at det var det lærerne ga uttrykk for, og også rådgiverne. De visste, alle sammen, at mine GK og vk1 karakterer var latterlig dårlige, men at jeg ville inn på Psykologi på NTNU, og de sa at det var mulig med karakterene jeg har fått i 07/08. Det å gå fra ~4.5 i snitt, til godt under 3, er ikke akkurat en drømmesituasjon.

Merkelig at verken rådgiver eller lærere har sagt noe om dette.

Jeg får forhåpentligvis vitnemålet i morra, så får jeg ta det som det kommer. Må personlig dra å levere det på opptakskontoret på gløshaugen i morra.. >_<

Kjipt med utsatt eksamen.

Lenke til kommentar

Joda, har forstått at alle er på vitnemålet. Men blir alle karakterene tatt i betraktning for skolepoeng? Eller er det kun fag som er relevante for studiekompetansen som vil bli brukt for å regne ut studiepoeng, altså i praksis for å komme inn på en høyskole eller et universitet?

Lenke til kommentar

Det er vel ikke helt sant...

Her er "kravene" for generell studiekompetanse:

"Fullført og bestått

3-årig vidaregåande utdanning

norsk

hovudmål, sidemål og munnleg, 14 veketimar/393 årstimar

engelsk

5 veketimar/140 årstimar

samfunnslære

2 veketimar/84 årstimar

nyare historie

4 veketimar/140 årstimar

matematikk

5 veketimar/224 årstimar

naturfag

5 veketimar/140 årstimar"

Hentet fra SO's hjemmesider.

Så det jeg tenker er at disse vil bli tatt i betraktning, mens de utenom vil kun være de jeg har hatt i VKII, altså Biologi og Fysisk Geografi.

Lenke til kommentar

Du får ikke generell studiekompetanse ved og bare ha de fagene. Du må i tillegg ha minst 90 uketimer osv. Derfor vil karakterene fra GK og VK1 telle. Du kan mene de er urelevante, men faktum er at de gjør det.

Jeg har selv gått påbygg, og alle mine karakterer telte ved poengutregning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...