Palme Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Ønsker å ligge et default 'nopic.jpg' til brukerprofiler som ikke har bilde. Måten jeg tenkte å gjøre det på var å bruke brukernavnet som bildenavn, og sjekke i bildefolderen etter brukernavn. Dersom brukernavnet er der skal profilbilde vises, hvis ikke skal defaultbildet 'nopic.jpg' vises. Jeg prøvde noe alà dette: $filename = '../images/staff/'.$brukernavn .''; if (file_exists($filename)) { $fotonavn = strtolower($brukernavn); } else { $fotonavn = "nopic.jpg"; } men her vises bare 'nopic.jpg' uansett om brukernavnet er det samme som bildefilen.jpg. Ser noen hva jeg gjør feil? Lenke til kommentar
Kald Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Så vidt jeg kan se så har du ikke med endingen .jpg på filnavnet du sjekker om finnes. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Hadde det ikke vært bedre å lagre profilbildene med id'en til brukeren, i stedet for brukernavnet? Det kan jo hende brukeren er litt kreativ, og kaller seg noe som "üB4r H4xX0r\o/", noe som er et dårlig filnavn. Nå kan det jo være at du har gjort noe lignende, men tenkte jeg bare jeg skulle nevne det. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 Så vidt jeg kan se så har du ikke med endingen .jpg på filnavnet du sjekker om finnes. Prøvde dette: $filename = '../images/staff/'.$brukernavn .''; $filetype = '.jpg'; if (file_exists($filename . $filetype)) { $fotonavn = strtolower($brukernavn . $filetype); } else { $fotonavn = "nopic.jpg"; } men med samme resultat. Hadde det ikke vært bedre å lagre profilbildene med id'en til brukeren, i stedet for brukernavnet? Det kan jo hende brukeren er litt kreativ, og kaller seg noe som "üB4r H4xX0r\o/", noe som er et dårlig filnavn. Nå kan det jo være at du har gjort noe lignende, men tenkte jeg bare jeg skulle nevne det. Dette er ikke noe problem, da brukerene selv ikke kan sitte sitt eget brukernavn. Det er bestemt av en viss formel som gir 3 bokstaver og 3 tall. Ellers blir det vel det samme om jeg binder bildet opp mot navnet vs. binde det opp mot id'en til brukeren skulle jeg tro? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Problemet ditt ville nok ikke forsvinne om du bandt bildet opp mot id'en i stedet for brukernavnet. Jeg tenkte bare at det ville bli ryddigere, men ettersom de ikke bestemmer brukernavn selv er jo det problemet ute av verden. Har du prøvd å bytte ut "../" med det fullstendige filnavnet? Alternativt $filename = $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . '/images/staff/' . $brukernavn . '.jpg'; Lenke til kommentar
Palme Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 Konkelimonkedonke feil av meg der ja.. Du har helt rett Fant det faktisk ut 1 sekund før du postet Takker likevel! Lenke til kommentar
nree Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 På mitt "profil" system blir filnavnet (iden til brukeren) lagt til i et felt i raden til brukeren. Dermed kan jeg bruke if(empty()) for å sjekke om brukeren har lastet opp bilde. Når brukeren velger å slette sitt profilbilde fjernes filnavnet i feltet og filen slettes fra serveren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå