Gå til innhold

Mysterie - Filer forsvunnet fra harddisk

Anbefalte innlegg

Hei alle

Har en ekstern disk som plutselig (etter mange års lojal tjeneste), plutselig ikke ville være medgjørelig. Fikk en I/O-feil når jeg prøvde å gå inn på disken i Min Datamaskin, det gikk ikke an å gå inn via ledetekst heller.

Jeg tok en chkdsk på disken, og fikk den tilbake i rute igjen. Alt fungerte, men bare tilsynelatende. Jeg tror jeg har alle filene, for de fleste ser ut til å være der, og de jeg ser virker, men så merker jeg at noen filer mangler. Spesifike undermapper i en mappe mangler.

Disken er en ekstern disk på 200GB, formatert med FAT32 (ja, skal konvertere til NTFS etter hvert).

Det som er så rart er at det står at disken bruker 184 av 189 GB i Min Datamaskin - Egenskaper. Men når jeg går inn på disken, velger "vis skjulte filer" (selv om det ikke er noen), og velger alle og "Egenskaper", så viser den bare 169 GB. Ergo finner jeg ikke frem til de siste 15 GB. Det er de filene jeg savner.

Tok en ny chkdsk i ledetekst:

C:\Windows\system32>chkdsk E: /f /r

Filsystemtypen er FAT32.

Volum DATADISK opprettet 08.11.2007 16:01

Volumserienummeret er xxxx-xxxx

Windows kontrollerer filer og mapper...

Fil- og mappekontroll er fullført.

Windows kontrollerer ledig plass...

Ferdig med kontroll av ledig plass.

Filsystemet er kontrollert. Ingen problemer ble funnet.

199 085 024 kB total diskplass.

16 896 kB i 452 skjulte filer.

10 560 kB i 324 mapper.

193 300 384 kB i 8 458 filer.

1 024 kB i skadede sektorer.

5 756 096 kB er tilgjengelig.

32 768 byte i hver tildelingsenhet.

6 221 407 totale tildelingsenheter på disken.

179 878 tildelingsenheter tilgjengelig på disken.

Av det jeg forstår ut fra denne loggen, så viser den det samme som Min Datamaskin - Egenskaper. 189,86 GB totalstørrelse (total diskplass) med 5,48 GB ledig. Står også 184 GB i 8458 filer.

Det andre som er rart, er at når jeg velger Min Datamaskin - Egenskaper, så får jeg opp dette:

2462 filer, 199 mapper

Men i loggen over ser man jo at det er mange flere filer i mange flere mapper.

Hvordan får jeg disse filene tilbake?

Håper noen klarer å se hva som har skjedd. Skjønner ikke hva som kan ha skjedd? Virker ikke som om det er fysisk skade, da visse undermapper fra visse mapper er borte, og ikke delvis skadede filer fordelt over flere sektorer.

PS. Ligger forresten ikke noe i Papirkurven, den er tom og tømt. Uten at det skapte forandringer. Er ikke OS-disk, så ikke cache-filer eller systemgjenopprettingsfiler på disken.

PS. Ser også ut som alt i Datamaskinbehandling i Administrative Verktøy er enig med resten av maskinen. Noe mangler. Står OK (Aktiv, primærpartisjon) under disken. Viser like mye plass som Min Datamaskin og chkdsk.

Takk!

Endret av SDWWE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste jeg vet er om maskinen oppdager feil ved deler av hardisken så pleier den å stenge tilgangen slik at den ikke lagrer eller leser noe mer der da det kan være med på å ødelegge hele disken. chkdks kjører før windows så sikkert derfor den finner det den skal.

Lenke til kommentar
Eneste jeg vet er om maskinen oppdager feil ved deler av hardisken så pleier den å stenge tilgangen slik at den ikke lagrer eller leser noe mer der da det kan være med på å ødelegge hele disken. chkdks kjører før windows så sikkert derfor den finner det den skal.
Jeg har ikke kjørt chkdsk før windows har startet, bare i ledetekst. Har også tatt en diskkontroll via Min Datamaskin - Egenskaper - Verktøy.

Men kan det være feil på dele av harddisken når den plutselig sletter la oss si 100 undermapper i en spesifik mappe. De er lagret ved ulike tidspunkt, ingen kontinuitet eller sammenheng dem i mellom. Da burde jo disken stengt tilgangen til andre filer i et mer spredd mønster? Har opplevd diskskader før, og siden data ligger spredd over flere sektorer, blir mye data ødelagt (noe det ikke er blitt for meg), bare borte.

Det er en ekstern disk. Så jeg starter den som regel ikke før jeg har sittet en stund på maskinen. Så har egentlig aldri kjørt chkdsk før Windows.

Lenke til kommentar

Hadde et lignende fenomen, og at mapper/filer plutselig blir borte fra disken er et dårlig tegn og ender ofte i krasj.

Hadde nylig 3 250-450 disker som gikk med 3 dagers mellomrom. Alle 3 hadde lignende symptomer pluss at de koblet seg av og på innimellom (i windows) men jeg fikk tatt backup av alt.

Så hadde jeg vært det hadde jeg i hvert fall takk backup av det som er igjen før du mister mer. Om det viser seg å være noe annet som var årsaken til problemet så har du hvert fall back up.

Lenke til kommentar

Har nå undersøkt litt mer, og funnet ut at jeg har alle filene mine i en mappe som er skjult som systemmappe, kalt FOUND.001.

I denne mappen ligger alle filene mine med endelsen .CHK. Hvis jeg renamer filene til den filendelsen alle filene har, .MP3, så fungerer filen helt fint.

Altså ligger alle filene der, de ligger fil etter fil i mappen. Filene er i riktig størrelse, det er heller bare navn/indeks som er ødelagt eller borte. Har søkt etter recovery på FOUND.001-mapper, og ser ut til at det finnes programmer som kanskje skal klare dette.

Vet at programmer som UnChk og FileChk kan fikse slike filer, men mine er jo fikset. Det er ikke et alternativ å rename en og en, da jeg ikke kjenner innholdet i dem. På de filene som har ID3-tag, blir til og det gjenopprettet bare jeg skifter filendelse til .mp3 eller liknende.

Leste litt her, men ble mer usikker:

http://www.neowin.net/forum/index.php?show...65236&st=15

Så det jeg trenger er å opprette filnavn/indekser på disse filene. Noen som har noen programmer å anbefale som faktisk virker?

Endret av SDWWE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...