Badjoker Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) God post. Du fremmer gode poenger og jeg ser de, men jeg må si at det å forlate et bord å la damen du sitter med være igjen alene er betydlig mer fornærmende enn å legge servietten på bordet. Det regner jeg med du også ser. Og ja, jeg følger stort sett alle de bordskikk "reglene" du lister opp i formelle sammenhenger, faktisk følger jeg nesten alle i alle sammenhenger så lenge det er andre personer rundt bordet. I mitt eget selvskap er jeg en grisete jævel som både raper og tørker meg på buksa mens jeg spiser. Jeg bruker alltid venstre hånd til gaffelen, jeg venter alltid til alle har blitt servert før jeg tar min første matbit (hvis det er større selvskap venter jeg til hele mitt bord, som ofte er på 8-10 personer er blitt servert, eventuelt til de innen "snakke-avstand" er servert på langbord)(jeg venter også på at taleren har sagt god middag, dersom det er tilfellet) på lik linje med at jeg venter til dealeren har delt alle kortene i et pokergame før jeg tar på kortene, jeg pirker meg aldri i tennene under et måltid jeg venter til måltidet er over og da bruker jeg (selvfølgelig) tannpirker og ikke bestikket (er det noen som gjør det?). Jeg holder alltid gaffelen med tennene ned, jeg holder alltid i stilken på et glass, og jeg serverer fra riktig side av personen. Alt dette er automatisk for meg og ikke noe jeg behøver å tenke over. Og jeg tilpasser meg automatisk situasjonen og endrer min etikette etter dette. Det er også selvsagt mange andre ting som inngår i bordskikk som kanskje er selvfølgelig for noen, mens helt latterlig for andre. F.eks at man skal reise seg for en kvinne hvis hun forlater bordet, og før man går til bordet skal man aldri gå bak henne opp en trapp, og da har vi enda ikke startet på fargene som aldri må brukes på f.eks roser, som kan indikere både sjalusi og andre ufine ting Både du og jeg ser jo (forhåpentligvis) forskjellen på å avbryte en taler i hans tale og det å legge servietten på bordet under middagen. Vi er forskjellig som sagt og det er godt mulig noen tar seg mer nær av å se servietten på bordet enn de ville gjort om de ble avbrutt, men jeg står fast ved det jeg har sagt tidligere i tråden - At det er frekt å forlate et bord før alle er ferdig å spise. Skal man forlate et bord i en lengre middag skal det gjøres i mellom serveringene, ikke midt i en tallerken. Edit. Trodde aldri jeg skulle sitte å snakke FOR bordskikk, men slik har det vist blitt. Bør jeg føler meg gammel og grinete? Endret 11. juli 2008 av Dj_Matsern Lenke til kommentar
oslofreak Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Alt dette er automatisk for meg og ikke noe jeg behøver å tenke over. Og jeg tilpasser meg automatisk situasjonen og endrer min etikette etter dette. Jeg finner det særdeles vanskelig å tro at alt jeg skrev opp er ting du følger til punkt og prikke, helt automatisk og uten å tenke over det. Hvis det dog er tilfellet at du snakker sant, så er jeg veldig takknemlig for at mine foreldre sitt syn på god bordskikk og viktigheten av dette skiller seg fra dine foreldres syn på samme område. Selv så ser jeg an selskapet jeg befinner meg i, og forsøker å oppføre meg deretter. Jeg har enda til gode å oppfatte at noen har sett på meg som en person med dårlig bordskikk, og har heller aldri fått høre det fra noen. Dette uten at jeg noensinne har fulgt ting som f.eks å aldri gå fra et bord under et måltid hvis naturen kaller. Jeg er enig i at man kan velge gode og mindre gode tidspunkt for å gjøre dette, men må jeg så må jeg! Dette tar jeg som et tegn på at min bordskikk lever opp til og holder mål hos "normale" folk, og det er vel det som definerer "normal" skikk og bruk. Eller? Edit. Trodde aldri jeg skulle sitte å snakke FOR bordskikk, men slik har det vist blitt. Bør jeg føler meg gammel og grinete? Mitt inntrykk er at du følger regler for skikk og bruk som var normale for mange tiår siden. Om det er slik at dine foreldre var godt opp i årene når du ble født og har oppfostret deg slik de ble oppfostret, så kan jeg godt forstå det. Jeg lurer også på om du har synspunkter som hører hjemme på 50-tallet på andre områder i livet, også? Som f.eks kvinnens plass i hjemmet, hvem som har forsørgerrollen, oppdragelse av barn og avstraffelse, etc, etc... Jeg drar kanskje ting litt langt her, men du (og et fåtall andre på forumet her) følger regler for skikk og bruk som flertallet ser på som utdaterte og mindre viktige. Det er forsåvidt greit nok at dere følger dem, for all del, det kan ikke skade, men arrogansen du viser i postene dine når du snakker om folk som ikke deler ditt (utdaterte) syn på bordmanerer er, mildt sagt, irriterende. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Mine foreldre var 21 og 24 når de fødte meg og det er 25 år siden, men det er mulig de har oppdratt meg til et noe utdatert "system", det kan jo virke sånn sammenlignet med hva andre skriver i denne tråden, men jeg vil heller ha for mye skikk enn for lite, det er bedre å være overhøflig enn å være frekk. Om jeg oppfattest arrogant beklager jeg det, det er ikke meningen, men jeg finner det merkelig at folk mener de endres fra å ikke måtte på do til å måtte så mye at de ikke klarer å vente til middagen er over i løpet av minutter. Det er ufattelig for meg og alle i min familie og omkrets. Du må gjerne betvile min etikette, men jeg føler den i flertallet av middager og andre måltider hvor det er andre tilstedet. Det kan jeg stå for 100%, om det er utdatert og mye er en annen diskusjon. Mitt syn på forsørger rolle osv: Jeg likestiller kvinner med menn i de aller fleste tilfeller, men menn og kvinner er bygget forskjellig og noenting tar menn seg av og andre tar kvinnen seg av. Det er naturlig, f.eks er det større sjanse for at mannen legger taksten på taket og at kvinnen vasker huset i samme tidsrom og ikke omvendt, men det betyr ikke at jeg mener det må være slik, jeg er åpen for full likestilling på alle områder. Jeg mener også at verneplikten bør likestilles for begge kjønn, eller avvilkes og omgjøres til 100% frivillig. Skal no likestilles bør alt likestilles er min oppfattning. Kvinner vil alltid ha et naturlig "større" ansvar for de første årene i et barns liv. Det er rett og slett fordi hun bærer maten til barnet med seg og vil derfor få en større tilknyttning til barnet pga av dette. Når det gjelder avstraffelse vil jeg holde en viss disiplin på mitt barn, men aldri ty til piskelag og linjalen over fingrene hvis det var det du siktet til. Jeg forventet at barnet kommer hjem til sagt tid på og legger seg til tidene jeg setter. Har vi virkelig kommet til det stadiet at å gå fra et matbord for å gå på do blir sett på som normalt og ikke uhøflig og slurvete? Endret 11. juli 2008 av Dj_Matsern Lenke til kommentar
Immanuel Kant Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Mine foreldre var 21 og 24 når de fødte meg og det er 25 år siden, men det er mulig de har oppdratt meg til et noe utdatert "system", det kan jo virke sånn sammenlignet med hva andre skriver i denne tråden, men jeg vil heller ha for mye skikk enn for lite, det er bedre å være overhøflig enn å være frekk. jeg tør påstå at det er bedre å leve rasjonelt enn å slavisk følge, unnskyld uttrykket, bourgeoisie regler man ikke kan begrunne nødvendigheten av, men som man kun har blitt oppdratt til å opprettholde selvfølgelig "raper" og "promper" man ikke ved bordet. selvfølgelig avbryter man ikke andre som snakker. dette handler fint lite om "bordskikk", og mer om å respektere andre mennesker men det å fortelle mennesker at de ikke kan gå på do, eller fortelle de at de ikke har kledd seg "fint" nok for en anledning. eller fortelle de at de må holde gaffelen på en bestemt måte. vel, dersom noen forsøker å fortelle meg slike ting har jeg lite annet å si enn: fuck. off. (and. die.) (et helt 6.2 album, btw) Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 jeg tør påstå at det er bedre å leve rasjonelt enn å slavisk følge, unnskyld uttrykket, bourgeoisie regler man ikke kan begrunne nødvendigheten av, men som man kun har blitt oppdratt til å opprettholde selvfølgelig "raper" og "promper" man ikke ved bordet. selvfølgelig avbryter man ikke andre som snakker. dette handler fint lite om "bordskikk", og mer om å respektere andre mennesker Jeg føler at min levemåte er rasjonell, om du ser på den på en annen måte så er vi vel forskjellige der. Får å gå over til å begrunne nødvendigheten av bordskikk, så sammenligner jeg det med å kle seg fin i formelle situasjoner, hvorfor gjør du det? Jo, for å ta deg godt ut og fremstå bra. På lik linje har man bordskikk, for å ta seg godt ut, se bra ut og være høflig og respektfull ovenfor de man deler måltidet med. Du mener at å ikke avbryte en person som snakker ikke bordskikk men å respektere andre. Det samme mener jeg om å gå unødvendig på do under et måltid, ja for 90% av de som gjør det gjør det unødvendig rett og slett fordi de kunne ha ventet til måltidet var over eller gått før måltidet startet. Jeg sammenligner som sagt det å gå fra bordet under maten med å avbryte en person som snakker, derfor mener jeg det å gå på do under et måltid er like respektløst ovenfor de man deler maten med som å avbryte de når de snakker. Det er faktisk er stor sjanse for at de snakker til deg når du går også, så du avbryter dem faktisk indirekte ved å gå på do. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Poenget, matsern, er at det du oppfatters om frekt blir sett på som helt normalt blant majoriteten. Dette gjør at argumentet ditt om at det er bedre å være overhøflig enn frekk blir ugyldig. Det er ikkje frekt (blir ikkje oppfattet sånn) når man går på do under middagen hos majoriteten av folket, men hos folk som har samme syn som deg så blir det oppfattet som frekt. Dette kan skape uheldige konflikter som vi kanskje kjenner igjen fra diverse besøk. For min del så holder eg meg helst ved bordet, men må eg på do så nøler eg ikke et sekund med å gå Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Dette gjør at argumentet ditt om at det er bedre å være overhøflig enn frekk blir ugyldig. Argumentet blir aldri ugyldig, det er alltid bedre å være overhøflig enn frekk, uansett sammenheng, det er kanskje min sammenheng som blir ugyldig, men argumentet i seg selv er like fullt gyldig. Det ER alltid bedre å være overhøflig enn frekk men, det er tydlig at jeg fører en høyere bordskikk en majoriteten i denne tråden. De som følger en "lavere" bordskikk enn meg vil nok aldri bli overbevist om mitt syn på bordskikk er "riktig" på lik linje med at jeg aldri vil bli overbevist om at deres er "riktig". Så det er en diskusjon som aldri ender hvis vi fortsetter den, så da er det vel kanskje best og konkludere med at vi er forskjellige og har forskjellig syn på hvordan vi vil at det "skal" være. Endret 11. juli 2008 av Dj_Matsern Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 ja, riktig korrigert ;-) personlig bytter eg ut "bordskikk" med "bordmanerer" Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Hei Jeg håper inderlig jeg ikke fornærmer deg id et jeg nå kommer til å skrive, men mener du ærlig talt at man må være så oppmerksom på seg selv hele tiden at man skal kunne kjenne om man skal på do eller ikke? Hvis dette da hadde vært en fest med en liten velkomstdrink i 6-tiden og en av personene forlot bordet 5 minutter inn i middagen som kom littt senere ville da du tolket det som frekt at en venn eller kollega hadde gjort det? Hvis ja på spørsmål ovenfor så ønsker jeg virkelig å vite om du oppfatter deg selv som følsom for enhver skal kunne ha rett til å gjøre sitt uten å bli utsatt for store eller små opptrinn. Naturen må gå sin gang. De t at du også kommer med uttalelsen om at hvis man ikke er oppmerksom på seg selv så hinter det til problemer der nede synes jeg heller ikke akkurat helt passer inn å nevne noe om. Alle psykiske og fysiskemangler en har er svært personlige og er vel ikke noe andre skal gå rundt å prate om. Takk for meg Folk har sin rett til å ha sin egen mening, så selvsagt fornærmer du meg ikke synes det heller er positivt å se at folk oppfatter bordskikk på forskjellig måte selv innad i samme folkslag (ikke no rasistisk baktanke her, jeg bare vet at kulturelle forskjeller også har en innvirkning på b.la bordskikker). Når det gjelder spørsmålet om en av personene forlot bordet etter 5 minutter så ville jeg tolket det som frekt, ja. Jeg oppfatter ikke meg selv som veldig følsom, men jeg sammenligner det å forlate et bord mens folk spiser og snakker som å bli avbrutt når man snakker. Når det gjelder faktumet at jeg sa at det kan være problemer i nedre region står jeg på det. Hvorfor? Fordi at det tar ikke 300 sekunder (5 minutter) fra "tanken" er "ikke-tisse-trengt" til "kritisk-tisse-trengt" hvor man faktisk MÅ på do iløpet av de neste minuttene. Det er ikke normalt å ikke kjenne at du må på do i et minutt og må løpe på do 5 minutter senere. Det kan tyde på mange ting, f.eks diabetes. Og jeg anbefaler alle som eventuelt har problemet å oppsøke lege for å få undersøkt det. Da synes jeg også synd på deg om du står i kø med bil om du ikke klarer å holde deg 5 minutter engang. Når jeg går til et matbord går jeg innom toalettet for å vaske hendene, man spiser jo ikke med skitne hender heller, og i samme slengen kjenner jeg jo om jeg må på do eller ikke. Hvis ja, jeg går på do. Hvis nei, jeg klarer i alle fall å holde ut til middagen er ferdig. Det er jo ikke sånn at jeg står å kjenner etter til en hver tid, men man merka da om det skjer noe i løpet av de neste minuttene, det er automatikk og ALLE i min familie og vennekrets klarer det, så hvordan det kan være så vanskelig for andre forstår jeg ikke (Som sagt tidligere, det finnes alltid unntak, det jeg skriver er med tanke på majoriteten av måltider, så skal du motargumentere meg så ikke kom med en måltidsstituasjon som skjer 2 ganger i året når det er 1500 andre) Du får meg til å høres ut som en nazi, det er jeg ikke. Det er bare en viss generell bordskikk jeg forventer ved mine bord. Hadde du mått meg hadde du hatt en annen oppfattning enn du har nå -- Og til spørsmålet om jeg spiser hamburger og pizza med kniv og gaffel - Hvis situasjonen krever det så ja, men generelt er det fingermat og kan nytes med hendene framfor spiseverktøy Det er også flott at noen opprettholder en høy bordskikkstandard, men jeg reagerer kraftig på det at du faktisk sammenligner et avbrudd i en samtale med en eller flere personer og det å avbryte et måltid med en eller flere personer på grunn av tissing eller alternativ 2. som frekt å gjøre. Jeg har stor aktelse for bordskikk i lag, selskap og prøver også å opprettholde det hjemme der jeg bor med mine søsken og mine foreldre, men måten du tolker et avbrudd i et måltid på gir meg veldig frysninger rett og slett. Tenkte å gi deg et lite eksempel under: Du og 2 kompiser har bestemt dere for å være kule og døgne. Dere spiller StarCraft, Half-Life og mye annet rart, klokken nærmer seg 01:00 og dere er alle sultne. Tilfeldigvis kommer du på at du har en grandis så du og kompisene fyrer denne opp i ovnen og henter tallerkner, brus og glass. Dere ggår alle på badet og vasker dere. Etter det så tar dere alle sammen plass på bordet. kamerat 1 og du prater, tiden går i et kvarter inntil kamerat 2 reiser sier "unnskyld, kan jeg vennligst gå fra bordet og gå på do?". Klokken er 01:15 og dere har ennå ikke spist opp dere er sløve og for øyeblikket tilfredse. Ville det da ikke vært mulig for deg og kamerat 1 og prate mens kamerat 2 gjør sitt og vasker hendene forutsatt at kamerat 2 ikke deltok i samtalen? Dette mener jeg er en ganske fair situasjon ettersom du og kamerat 1 prater. Jeg skal ikke unnvike fra at kamerat 2 avbrøt samtalen men han gjorde det på en slik måte at hadde jeg vært i dine sko i denne situasjonen så hadde eg ikke sagt noe på det. Er det også dine meninger? Hvis nei så vil jeg gjerne høre en begrunnelse for hvorfor ikke. Som alltid så er jeg glad i en god diskusjon Dette gjør at argumentet ditt om at det er bedre å være overhøflig enn frekk blir ugyldig. Argumentet blir aldri ugyldig, det er alltid bedre å være overhøflig enn frekk, uansett sammenheng, det er kanskje min sammenheng som blir ugyldig, men argumentet i seg selv er like fullt gyldig. Det ER alltid bedre å være overhøflig enn frekk men, det er tydlig at jeg fører en høyere bordskikk en majoriteten i denne tråden. De som følger en "lavere" bordskikk enn meg vil nok aldri bli overbevist om mitt syn på bordskikk er "riktig" på lik linje med at jeg aldri vil bli overbevist om at deres er "riktig". Så det er en diskusjon som aldri ender hvis vi fortsetter den, så da er det vel kanskje best og konkludere med at vi er forskjellige og har forskjellig syn på hvordan vi vil at det "skal" være. ingen vil nok bli helt like, men jeg tror det er flere enn meg som reagerer på din standard under en vanlig middag. Hvis det er en spesiell anledning så kan man sikkert gjøre sitt beste for å følge etter den kursen som er staket ut Det er selvfølgelig alltids bedre å være overhøflig enn frekk. Men i noen situasjoner så kan det også tolkes som kunstig oppførsel hvis man ved at vedkommende som utøver dette ikke driver slik til vanlig. Når det kommer til det med frekkhet så har visst majoriteten veldig forskjellig syn fra deg. Noe sånt hadde jeg ikke selv betraktet som frekt. Noen kan bare ikke holde seg noe særlig. Derimot så har jeg gode eksempler fra min skole om elever som absolutt skal på do etter en og en halv time med anledning til å gjøre enttopp dette. Av en eller annen grunn er jeg aldri spesielt dotrengt i skoletiden så jeg har sjelden støtt på et slikt problem. Men synes det er tullete og gå nesten hver time. Det får være grenser på hvor mange ganger en skal ha et slikt privilegium. Endret 11. juli 2008 av SpecialForce Lenke til kommentar
datslo Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Uansett er det stor forskjell på en formell middag/selskap, enn en rutine frokost i hjemmet. Må man på dass, så må man! Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Neste gang kona di kommer med dette pisspreiket om bordskikk, så klatrer du opp på bordet, tar ned buksa og driter rett i salaten, tro meg etter det kommer du til å få lov til å gå på dass når enn du måtte ha behov for det. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Ikke sikkert han har samboer neste gang da Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Nei hah! Men den samboeren der er det like greit, hun kan heller gå å finne seg en nutcase som følger de syke reglene om så livet sto på spill. Lenke til kommentar
Immanuel Kant Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Nei hah! Men den samboeren der er det like greit, hun kan heller gå å finne seg en nutcase som følger de syke reglene om så livet sto på spill. det har hun tydeligvis allerede funnet Lenke til kommentar
-Mr.T- Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 For min del høres det ut som om samboer til trådstarter har en eller annen for for psykisk lidelse og burde gå til behandling. Samtidig som hun har et kontrolleringsproblem virker det også som om hun har et sinneproblem. Få henne til å melde seg på sinnemestringskurs. Lenke til kommentar
Immanuel Kant Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 kan se ut som at noen har konfiskert pcen til trådstarteren synd, skulle gjerne fått noen oppdateringer Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Han (eller kona) ba jo om at tråden skulle trenges så... Stakkars fyr. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Eg unnar verkjeleg ikkje nokon å måtte leve i den klemma trådstartar befinn seg i. Vonar han får sneke seg online og oppdaterer oss litt. Må han ty til kodar og falske namn, vonar eg fantasien hans maktar kryptere meldingane frå fronten såpass, at han ikkje vert teken. Lykke på ferda. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Enig med deg, Mr.T... Tanken om at trådstarters samboer lider av såkalt bipolar lidelse slo meg allerede ila. de første postene i denne tråden. Jeg synes du, trådstarter, burde forhøre deg med din samboer om psykiske lidelser. Hva som eventuelt har forårsaket din samboers mulige lidelse kan bare du, trådstarter, spekulere i, men når det er sagt så skal du vite at det altså er mulig for tilsynelatende velfungerende mennesker å være psykisk syke. Det at du får din samboer til å gang på gang innrømme at krangler (som hun initierer) er grunnet i bagateller, MÅ jo få henne til å se at noe er galt (med henne). On-Topic: Per anno 2008 så er ikke dobesøk under måltider brudd på normal bordskikk. Respekt for andre mennesker er noe som skal være gjensidig. Ergo, jeg ville f.eks. ikke ha vært den personen som krevde (indirekte, via uskrevne regler(bordskikk)) at en annen person skulle holde igjen av hensyn til høfligheten overfor meg. Hvorfor skulle jeg ønske en annen person pinsel ved full blære? Å kreve at alle må sitte til alle er ferdige med å spise (når de som fortsatt spiser er treige, eller når nødsituasjoner(tissetrengsel) oppstår) er jo ingenting annet enn egoistisk. Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Han (eller kona) ba jo om at tråden skulle trenges så... Stakkars fyr. Hun har vel gitt han forbud mot alt som heter internet nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå