Zlash Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Personlig ville jeg heller anbefalt en ekteskapsrådgiver/psykolog av noe slag. Tror det vil hjelpe mer enn diverse (endog morsomme) råd fra diskusjon.no. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Det kan hende hun bare ville ha deg til å sitte av hensyn til datteren deres. Du er er vel enig i at hun bør lære seg bordskikk? Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Det kan hende hun bare ville ha deg til å sitte av hensyn til datteren deres. Du er er vel enig i at hun bør lære seg bordskikk? My point exactly. Blir skremt over hvor mange som mener bordskikk er overrated i denne tråden, men jeg kan være enig i at hennes reaksjon var noe krass, men bordskikk bør likefullt være en del av normal høflighet etter min mening. Som jeg sa tidligere i tråden, å gå bra bordet mens det fortsatt er folk som spiser er like frekt som å avbryte noen som prater i mine øyne Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Det kan hende hun bare ville ha deg til å sitte av hensyn til datteren deres. Du er er vel enig i at hun bør lære seg bordskikk? My point exactly. Blir skremt over hvor mange som mener bordskikk er overrated i denne tråden, men jeg kan være enig i at hennes reaksjon var noe krass, men bordskikk bør likefullt være en del av normal høflighet etter min mening. Som jeg sa tidligere i tråden, å gå bra bordet mens det fortsatt er folk som spiser er like frekt som å avbryte noen som prater i mine øyne Det er ikke heldig å holde seg hvis man må på do. Verken for barn eller voksen. Til og med barna i barnehagen får gå på do under måltid, selv om det er et stort fokus på å lære seg bordskikk. Dessuten lyser det gjennom i denne saken at det ikke er kun god bordskikk dette handler om. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Altså, hvis du går til bordet uten å kjenne at du må på do er det ikke kritisk 10 minutter senere. Man går før eller etter.. så enkelt er det. Jeg har klart det i mine 25 år, så jeg skal vel klare det de neste 60 også, om jeg ikke får prostatakreft that is Endret 11. juli 2008 av Dj_Matsern Lenke til kommentar
Immanuel Kant Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Det kan hende hun bare ville ha deg til å sitte av hensyn til datteren deres. Du er er vel enig i at hun bør lære seg bordskikk? My point exactly. Blir skremt over hvor mange som mener bordskikk er overrated i denne tråden, men jeg kan være enig i at hennes reaksjon var noe krass, men bordskikk bør likefullt være en del av normal høflighet etter min mening. er du en av de som insisterer på å ha kniv og gaffel på "riktig" side av tallerkenen? kan du argumentere for hvorfor "bordskikk" er viktig? eller er det kun en "sånn er det bare"-ting som du har blitt fortalt av andre (dine foreldre, mest sannsynlig), som egentlig ikke er basert på noe fornuftig og rasjonelt. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Tja, for noen kan behovet komme helt plutselig, det er jo absolutt ikke uvanlig. Det at trådstarter ville gå fra bordet synes jeg ikke var urimelig, det var jo tross alt en fullstendig uformell situasjon i tillegg. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 er du en av de som insisterer på å ha kniv og gaffel på "riktig" side av tallerkenen? Det kommer helt ann på sammenhengen, skal jeg spise omelett alene til frokost så bryr jeg meg ikke hvordan kniven og gaffelen ligger, men skal jeg ha folk på besøk så skal de ligge på riktig side ja. Hvordan folk velge å bruke dem er helt opp til de, men på lik linje med at skoene står på skohylla ligger kniven og gaffelen på riktig side av tallerkenen kan du argumentere for hvorfor "bordskikk" er viktig? eller er det kun en "sånn er det bare"-ting som du har blitt fortalt av andre (dine foreldre, mest sannsynlig), som egentlig ikke er basert på noe fornuftig og rasjonelt. Hvis du ikke ser poenget med bordskikk vil nok ikke noen av mine argumenter bite på deg uansett, men at du i det hele tatt må ha en forklaring på hvorfor man har bordskikk er litt skremmende spør du meg. Mange ting er en "sånn er det bare"-greie, men bordskikk er det for en grunn, nettopp å opprettholde høflighet ovenfor de man deler maten med. Man raper ikke, promper ikke og smatter ikke under maten, man avbryter ikke en som holder en tale eller rett og slett fører en samtale, men bruker kniv og gaffel og ikke spiser med fingrene, man tørker seg på servietten så man ikke har masse fett og dritt på finga. jeg trodde slike ting var en selvfølge jeg, men tydlivis er det mange uhøflige matbord rundt i dette landet Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Er jeg en mann uten god bordskikk, eller er min samboer litt vell streng? Hvis dette er et mønster og du oftere enn ikke går fra bordet for å besøke toalettet så har jeg forståelse for din samboer. Hvis dette kun skjer av og til så er det ikke noe din samboer bør henge seg opp i. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Altså, hvis du går til bordet uten å kjenne at du må på do er det ikke kritisk 10 minutter senere. Man går før eller etter.. så enkelt er det. Jeg har klart det i mine 25 år, så jeg skal vel klare det de neste 60 også, om jeg ikke får prostatakreft that is Signerer på smirnoff sitt svar. Dette var tross alt ikke en høytidelig greie. Jeg er i hvert fall glad det ikke er sånn rundt bordet med oss. Der kan vi sitte og kose oss leeenge med maten og de som må på do, får lov til det. Uten at det ses på som dårlig bordskikk. Sånn har jeg også hatt de i alle mine jobber som pedagogisk leder i barnehage. Men tror nå det blir folk av de ungene også. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Det finnes unntak til enhver regel, det er klart at hvis man spiser i flere timer så sier det seg selv at folk må på do. Men spørsmål var om det generelt er dårlig bordskikk å gå på do under et måltid, og det mener jeg at det er, det er selvsagt forskjellig fra hjem til hjem og fra situasjon til situasjon, men jeg blir brydd om noen må på do 10 min etter at de har satt seg til bordet. Spesielt om man er midt i en samtale, noe man ofte er rundt et matbord. Jeg er også klar over at et barn på et par år som nettopp har lært seg hva en potte er ikke klarer å følge samme bordskikk som en voken mann/kvinne, men de voksne bør i alle fall generelt sett følge en viss bordskikk, i alle fall i mitt hus. Endret 11. juli 2008 av Dj_Matsern Lenke til kommentar
dadiadi Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Du er vel en av de som spiser hamburger og pizza med kniv og gaffel. Endret 11. juli 2008 av Adidas99 Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Bordskikk er en ting, men hvem i helvette er det som "forbyr" noen andre mot å gå på do når de holder på å drite/pisse på seg selv? Enda trådstarteren holdt ut så lenge han kunne. Ærlig talt, så han burde kanskje bare ha dreti i buksa men "bevart" bordskikken? For noe bullshit. Skjerp dere. Lenke til kommentar
dadiadi Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Bordskikk er en ting, men hvem i helvette er det som "forbyr" noen andre mot å gå på do når de holder på å drite/pisse på seg selv? Enda trådstarteren holdt ut så lenge han kunne. Ærlig talt, så han burde kanskje bare ha dreti i buksa men "bevart" bordskikken? For noe bullshit. Skjerp dere. Der har vi det ultimate innlegg i denne tråden. QFT. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Det høres fullstendig feil ut. Må man på do, så må man på do, og det kan hun ikke nekte deg. Om du bare hadde reist deg og "huhei, nå skal jeg pisse!" så hadde jeg skjønt at hun ble muggen, men om du unnskylder deg på en høflig (men ikke for formell, er jo for svarte familien din) måte, ser jeg absolutt ikke hvorfor du ikke skal få "lov" å gå på do. Om du akutt må på do burde du ha kjent det før du gikk til bordet og gått før du satt deg. Om du plutselig må på do klarer du holde ut de 10 minuttene som er igjen av maten. Noe annet hinter om problemer i regionen der nede i mine øyne. Hei Jeg håper inderlig jeg ikke fornærmer deg i det jeg nå kommer til å skrive, men mener du ærlig talt at man må være så oppmerksom på seg selv hele tiden at man skal kunne kjenne om man skal på do eller ikke? Hvis dette da hadde vært en fest med en liten velkomstdrink i 6-tiden og en av personene forlot bordet 5 minutter inn i middagen som kom littt senere ville da du tolket det som frekt at en venn eller kollega hadde gjort det? Hvis ja på spørsmål ovenfor så ønsker jeg virkelig å vite om du oppfatter deg selv som følsom for enhver skal kunne ha rett til å gjøre sitt uten å bli utsatt for store eller små opptrinn. Naturen må gå sin gang. De t at du også kommer med uttalelsen om at hvis man ikke er oppmerksom på seg selv så hinter det til problemer der nede synes jeg heller ikke akkurat helt passer inn å nevne noe om. Alle psykiske og fysiskemangler en har er svært personlige og er vel ikke noe andre skal gå rundt å prate om. Takk for meg Endret 11. juli 2008 av SpecialForce Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Det finnes unntak til enhver regel, det er klart at hvis man spiser i flere timer så sier det seg selv at folk må på do. Men spørsmål var om det generelt er dårlig bordskikk å gå på do under et måltid, og det mener jeg at det er, det er selvsagt forskjellig fra hjem til hjem og fra situasjon til situasjon, men jeg blir brydd om noen må på do 10 min etter at de har satt seg til bordet. Spesielt om man er midt i en samtale, noe man ofte er rundt et matbord. Jeg er også klar over at et barn på et par år som nettopp har lært seg hva en potte er ikke klarer å følge samme bordskikk som en voken mann/kvinne, men de voksne bør i alle fall generelt sett følge en viss bordskikk, i alle fall i mitt hus. He he. Helt utrolig. Folk har forskjellige skikker, skjønner jeg. Jeg tør nok ikke komme på middag hos deg. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Hei Jeg håper inderlig jeg ikke fornærmer deg id et jeg nå kommer til å skrive, men mener du ærlig talt at man må være så oppmerksom på seg selv hele tiden at man skal kunne kjenne om man skal på do eller ikke? Hvis dette da hadde vært en fest med en liten velkomstdrink i 6-tiden og en av personene forlot bordet 5 minutter inn i middagen som kom littt senere ville da du tolket det som frekt at en venn eller kollega hadde gjort det? Hvis ja på spørsmål ovenfor så ønsker jeg virkelig å vite om du oppfatter deg selv som følsom for enhver skal kunne ha rett til å gjøre sitt uten å bli utsatt for store eller små opptrinn. Naturen må gå sin gang. De t at du også kommer med uttalelsen om at hvis man ikke er oppmerksom på seg selv så hinter det til problemer der nede synes jeg heller ikke akkurat helt passer inn å nevne noe om. Alle psykiske og fysiskemangler en har er svært personlige og er vel ikke noe andre skal gå rundt å prate om. Takk for meg Folk har sin rett til å ha sin egen mening, så selvsagt fornærmer du meg ikke synes det heller er positivt å se at folk oppfatter bordskikk på forskjellig måte selv innad i samme folkslag (ikke no rasistisk baktanke her, jeg bare vet at kulturelle forskjeller også har en innvirkning på b.la bordskikker). Når det gjelder spørsmålet om en av personene forlot bordet etter 5 minutter så ville jeg tolket det som frekt, ja. Jeg oppfatter ikke meg selv som veldig følsom, men jeg sammenligner det å forlate et bord mens folk spiser og snakker som å bli avbrutt når man snakker. Når det gjelder faktumet at jeg sa at det kan være problemer i nedre region står jeg på det. Hvorfor? Fordi at det tar ikke 300 sekunder (5 minutter) fra "tanken" er "ikke-tisse-trengt" til "kritisk-tisse-trengt" hvor man faktisk MÅ på do iløpet av de neste minuttene. Det er ikke normalt å ikke kjenne at du må på do i et minutt og må løpe på do 5 minutter senere. Det kan tyde på mange ting, f.eks diabetes. Og jeg anbefaler alle som eventuelt har problemet å oppsøke lege for å få undersøkt det. Da synes jeg også synd på deg om du står i kø med bil om du ikke klarer å holde deg 5 minutter engang. Når jeg går til et matbord går jeg innom toalettet for å vaske hendene, man spiser jo ikke med skitne hender heller, og i samme slengen kjenner jeg jo om jeg må på do eller ikke. Hvis ja, jeg går på do. Hvis nei, jeg klarer i alle fall å holde ut til middagen er ferdig. Det er jo ikke sånn at jeg står å kjenner etter til en hver tid, men man merka da om det skjer noe i løpet av de neste minuttene, det er automatikk og ALLE i min familie og vennekrets klarer det, så hvordan det kan være så vanskelig for andre forstår jeg ikke (Som sagt tidligere, det finnes alltid unntak, det jeg skriver er med tanke på majoriteten av måltider, så skal du motargumentere meg så ikke kom med en måltidsstituasjon som skjer 2 ganger i året når det er 1500 andre) He he. Helt utrolig. Folk har forskjellige skikker, skjønner jeg. Jeg tør nok ikke komme på middag hos deg. Du får meg til å høres ut som en nazi, det er jeg ikke. Det er bare en viss generell bordskikk jeg forventer ved mine bord. Hadde du mått meg hadde du hatt en annen oppfattning enn du har nå -- Og til spørsmålet om jeg spiser hamburger og pizza med kniv og gaffel - Hvis situasjonen krever det så ja, men generelt er det fingermat og kan nytes med hendene framfor spiseverktøy Endret 11. juli 2008 av Dj_Matsern Lenke til kommentar
oslofreak Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Dette blir for dumt. Da du reagerer såpass kraftig på at noen ser behovet for å gå på do under et måltid, Dj_Matsern, så antar jeg at du følger samtlige andre regler om bordskikk slavisk? Jeg vil tolke det som en smule hyklersk hvis du kun følger de reglene som passer deg, spesielt når du er så rask til å dømme andre som ikke deler ditt syn på hva som er god skikk og bruk, og ikke... Trådstarters samboer brøt selv "god bordskikk" da hun skjente på ham ved bordet. God bordskikk innebærer nemlig at man "overser" andres mindre gode bordskikk, og venter med å kommentere dette til etter måltidet. Dette har du ikke kommentert enda, jeg finner dette ganske overraskende siden du har husket på å ta med andre ting som faller inn under god skikk og bruk. Du har allerede sagt at man ikke raper, promper og smatter under et måltid. Man avbryter ikke en som holder tale (eller fører en samtale), man spiser ved bruk av bestikk (og ikke hendene) og at man tørker seg på servietten (istedetfor andre steder). Hva med det som følger? Når du får mat mellom tennene, benytter du deg av bestikket for å pirke det ut eller finner du en tannpirker? Er du klar over at gaffelen - hvis man skal følge "god bordskikk" - alltid skal holdes i venstre hånd såfremt man er europeer? Noen skjærer opp maten "korrekt", men bytter deretter hånd. Dette er ikke god bordskikk! Gaffelen skal også alltid holdes med tennene ned, så hvis du noensinne tukler litt med gaffelen og tennene peker opp; ikke bli forbauset om noen blir fornærmet over dine dårlige manerer! Var du i et selskap hvor det var matservering og sidemannen begynte å spise av maten før alle var servert? Ble du irritert over dette, og sa ifra til sidemannen at han var uhøflig og ikke fulgte god bordskikk? Vel, det er god mulig at du hadde all rett til dette, med mindre dere var mer enn 8 personer ved bordet og det var varmmat som sto på menyen. Da er det nemlig fritt fram for å påbegynne måltidet før alle er servert. Forsåvidt, hvis du skjente på sidemannen mens måltidet var igang så brøt du god bordskikk også der. Er du klar over at servietten, etter måltidet har startet, aldri skal berøre bordet når du først har tatt den i bruk? Først når måltidet er ferdig, og alle er fornøyde kan du legge servietten pent ved siden av tallerkenen. Så ikke bli forbauset om din kjærestes far nekter datteren sin å gifte deg etter at du har lagt servietten tilbake på bordet under feiringen av deres sølvbryllup; du har nemlig brutt god bordskikk! Prøvde du å rette opp det dårlige inntrykket fra sølvbryllupet ved å invitere din kjærestes foreldre til middag? Funket det ikke bra der heller? Gjorde du feil under serveringen av maten, kanskje? Muligens kom du inn fra feil side når du leverte eller hentet folks tallerkener, eller kom med påfyll. Når du kommer med mat i kasserolle eller tilsvarende som gjestene selv skal forsyne seg av, skal dette alltid skje fra venstre side. Om du derimot har med tallerkener hvor maten allerede er på plass, skjer dette fra høyre side. Var fruen i familien ferdig med forretten og du tenkte å ta med askjetten tilbake på kjøkkenet mens du leverte hovedretten? Husket du å gå fra høyre til venstre side? Ikke? Da forstår jeg meget godt at hun ble sur på deg. Du brøt nemlig god skikk og bruk for servering av mat, noe som også faller inn under bordskikk. Gratulerer! Du har fått din (snart eks)kjærestes familie til å hate deg, og har slått deg ned ved bordet - med de andre - for å drukne dine sorger i alkohol. Ikke at en slask som deg bryr seg om god bordskikk, men jeg håper for Guds skyld at du holder i stilken av vinglasset, og aldri berører selve glasset. Aller helst vil du jo gi et inntrykk av at folk har tatt feil av deg, du har god bordskikk, du vet hvordan man korrekt drikker av glasset. Hold alltid i stilken, aldri i glasset! Husk også på å aldri fylle mer enn halvparten av glasset. Du prøver kanskje å drukne dine sorger, men følg god skikk og bruk mens du gjør det! Sist, men ikke minst. Hvis du tenkte at du finner selvsagt en tannpirker for å fjerne maten mellom tennene, så er det dårlig bordskikk å gjøre dette. All pirking foregår vekk fra bordet, men da man ikke går fra et bord under måltidet, så skal man skjule tennene som best det lar seg gjøre, og deretter unnskylde seg ved første anledning. Eventuelt så går man på dass når man vil på dass... Verre er det vel ikke? Endret 11. juli 2008 av oslofreak Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Gitt at du befinner deg i et land hvor dette er lovlig (man vil vel ikke oppfordre til lovbrudd?) banker du møkka ut av henne. Kvinner burde vite sin plass. Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Dessuten lyser det gjennom i denne saken at det ikke er kun god bordskikk dette handler om. Nettopp, dama er i ferd med å forvandle trådstarter til en tøffel, og trådstarter lar det skje. Hjemme hos oss forventes det at samtlige infinner seg ved matbordet når maten er servert, det nytter ikke å klage over at man er sulten en halv time etter middag. Om noen må forlate bordet midveis i måltidet blir det selfølgelig godtatt, kidsa vet forskjellen på et måltid hjemme og en formell middag likevel. Har selv ingen skrupler med å forlate en middag i forbindelse med et styremøte hvis naturen kaller sterkt nok, det er tross alt uhøfligere å drite på gølvet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå