Gå til innhold

Vil et IKT fagbrev "hjelpe" mye etter 5årig master

Anbefalte innlegg

Hei hei,

Som flere av oss på forumet her, er under IKT utdanning eller har fått fagbrevet innen IKT.

Det er sikkert flere enn meg som også har valgt å bygge på med en bachelor og/eller master etter endt fagprøve.

Jeg er nå ferdig med 1.året av 3 med bachelor grad innen IT, og har allerede nå bestemt meg for en master grad innen IT eller ledelse. Det vil tiden vise.

Uansett, spørsmålet mitt er som tittelen sier. Vil dette IKT fagbrevet "hjelpe mye", når jeg en gang i fremtiden skal søke IT jobb? Har også dokumentert førstegangstjenesten som web ansvarlig. Er dette noe som vil ha mer eller mindre betydning?

Håper noen fra bransjen kan komme med innspill, vi er nemlig flere som lurer på dette. Syns kanskje fagbrevet var noe tynt jeg. Iallefall sett opp mot en høyere utdanning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
IKT-drift og bachelor innenfor IT(regner med at det er programmering) er 2 ganske forskjellige ting. Hvis det er drift jobb du søker på vil fagbrevet telle, men er det snakk om programmeringsjobb så vil ikke fagbrevet ha noe å si.

Er IT og informasjonssystemer. Med andre ord ikke allverdens med programmering. Dette er ett kurs ved UiA. Vi har hele 60studiepoeng som er valgfrie emner. Jeg kommer til å rette meg mot spisskompetanse på ett felt. Hva det blir vet jeg enda ikke.

Lenke til kommentar

Hvis du skal søke på en praktisk driftsjobb så vil det ha noe å si, men hvis du har lyst på det etter å ha tatt den masteren der så har du vel egentlig valgt feil utdannelse? Da er det i alle fall ikke noe vits med masteren hvis du ønsker en slik jobb. Fokuser heller på å få gode resultater på masteren så får du deg jobb.

Jeg er IS/Ledelses-utdannet selv på master og ser ingen grunn for at jeg skulle tenkt på fagbrev, eller at min arbeidsgiver ville brydd seg (blir ferdig i disse dager og begynner å jobbe i august).

Endret av stadskle
Lenke til kommentar

I de driftsstillingene jeg lyser ut holder det med bachelor innen drift ja. Og ta gjerne fag som er relatert til det.

Men alt kommer vel ned til hva du har lyst til å jobbe med. Drift, prosjektledelse eller utvikling.

Hadde jeg skulle startet på nytt hadde jeg valgt meg kommunikasjon (arbeid med sikkerhetsløsninger, routing og store nettverk) eller utvikling (stort behov på folk som kan ala biztalk, MIIS etc)

På driftssiden så man spesialisere seg litt mer eller få bygget opp erfaringsbase for å komme inn nå i en del stillinger.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig poenget med IKT fagbrevet? Jeg har gått et år som lærling nå, sluttet i bedriften jeg jobbet i siden IKT ansvarlig der kunne mindre enn meg. Nå lurer jeg på om jeg skal finne en ny lærlingjobb eller bare droppe hele greia og fortsette på studiene. Planen er å ta master i et eller annet. Så, er det bare bortkastet å gå et år til?

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Poenget med IKT fagbrevet er å tilby en fagutdannelse innen IKT for å dekke et behov marked har for folk med en praktisk fagutdannelse innen de IKT-emnene skolene tilbyr. Poenget er altså å sette deg i stand til å gjøre en den jobben i arbeidslivet, ikke å gjøre deg klar for å studere IT på høyskole/universitet.

Å kombinere dette med høyere utdannelse ser jeg ikke noe poeng i det hele tatt og det har aldri heller vært meningen. For din del så er det litt mer usikkert. Det fine hvis du fullfører fagbrevet er jo at du har noe å falle tilbake til hvis du finner ut at høyere utdannelse ikke var noe for deg, og du ønsker å begynne å jobbe uten å fullføre studiene. Hvis du er sikker på at høyere utdannelse er det du vil og at du vil ha en jobb ifht. det etterpå så ser jeg ingen hensikt med å bruke tid på et fagbrev du ikke får noe særlig kred for i etterkant.

Lenke til kommentar

Når det gjelder utdanning er det mange mastere jeg ser på som interessante og mulige å oppnå. Grunnen til at jeg hoppet på lærling opplegget var at læreren min sa det var et smart trekk og lærerikt. Han angret på at han ikke hadde gjort det selv. Dette var en lærer jeg hadde stor tillit til. Selv hadde han gjort seg ferdig med ingeniør studie og var lærer for å ha et "pause år".

I etterkant tenker jeg at dette må være en av de få gangene han dreit seg ut når det kom til rådgivning. Ja, jeg vet man skal tenke selv og gjør det som regel, bare akkurat her følgte jeg han blindt, dessuten fikk jeg lærlingplassen kastet etter meg. Nå skjønner jeg hvorfor, jeg ble rett og slett brukt som billig arbeidskraft og de eneste oppgavene mine var å formatere maskiner.

Men men, jeg har da lært litt dette året samt fått en ny laptop med den gamle arbeidsplassen, så helt forkastelig var det ikke. Hva gjør jeg nå? Det er vel for sent og søke etter skoleplass?

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Fagbrevet vil ofte gi en indikasjon på at du har jobbet praktisk med hva du kan.

En mastergrad trenger ikke bety annet enn at du har gått 5 år (+ vgs) på skole, og kanskje ikke jobbet en dag i ditt liv.

Jeg mener arbeidserfaring er kjekt å ha med seg uansett hva du evt ønsker å videreutdanne deg som.

Men igjen, det er enormt stor forskjell på lærlingeplassene, noen sitter og surfer vg i 2 år, andre lærer faktisk noe og jobber aktivt med IT.

Ser du ønsker å ta master innen ledelse, og da vil jeg tro det kan bli sett positivt på at du har jobbet på gulvet og har litt arbeidsmoral/erfaring fra før av, når du skal søke jobb etter endt studie. Hjelper som nevnt over at du har vært i en bra bedrift som lærling og har papirer på hva du faktisk har drevet med i de 2 årene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Fagbrevet vil ofte gi en indikasjon på at du har jobbet praktisk med hva du kan.

En mastergrad trenger ikke bety annet enn at du har gått 5 år (+ vgs) på skole, og kanskje ikke jobbet en dag i ditt liv.

Jeg mener arbeidserfaring er kjekt å ha med seg uansett hva du evt ønsker å videreutdanne deg som.

Men igjen, det er enormt stor forskjell på lærlingeplassene, noen sitter og surfer vg i 2 år, andre lærer faktisk noe og jobber aktivt med IT.

Ser du ønsker å ta master innen ledelse, og da vil jeg tro det kan bli sett positivt på at du har jobbet på gulvet og har litt arbeidsmoral/erfaring fra før av, når du skal søke jobb etter endt studie. Hjelper som nevnt over at du har vært i en bra bedrift som lærling og har papirer på hva du faktisk har drevet med i de 2 årene.

Fagbrevet gir når du er igjennom hele fagplanen en bred bakgrunn for drift. Og alle mine læringer de senere årene har fått jobb med en gang.

Selvsagt er det enda bedre om man bygger på med F.eks Hist eller tilsvarende høyere utdanning. Jeg tok inn en derfra tidligere i år. Men jeg ser også på erfaring og folk som har valgt en praktisk retning kan være like aktuell om stillingen passer.

Dog er det viktig der å kunne dokumentere hva man har jobbet med.

Generelt så vil jeg anbefale at du tar høyere utdanning. F.eks driftslinjen hvis det er den retningen du vil. Alternativt andre med vekt på programmering om det er i interessefeltet.

Ellers så er det nok riktig at det er viktig å velge rett lærlingebedrift. Er forskjell på et lite firma med få driftsoppgaver og f.eks vår avdeling som har 15.000 brukere og større løsninger å drifte.

Kan vel også ta med i samme meldingen en av mine "tips" Det jeg ser etter f.eks fra videregående er fravær. Trenger ikke være alt av toppkarakterer. Men har man mye timefravær og masse dager uten dokumentasjon, så sier det mye om arbeidsmoral. Ergo ikke noen jeg vil ansette.

På høyere utdanning faller det bort og der ser man mer på karakterer og enda mer drilling på personlige egenskaper.

Endret av glepa
Lenke til kommentar
Hva er "mye" fravær i en arbeidsgivers øyne?

Som jeg skrev så er det jo forskjell på dokumentert fravær (man har brukket benet eller lignende og har dokumentasjon fra lege etc som bekrefter det) og uten dokumentasjon.

Men mye vil jeg anta at man har 20-30 enkelttimer eller f.eks 30 dager som jeg også har sett.

Blir en vurderingssak ut fra hvordan karakterene er også... er det bare topp karakterer så teller fraværet mindre da det viser at personen alikevel jobber med fagene.

Lenke til kommentar

/sign

Arbeidserfaring teller mye. Jeg har selv tatt fagbrevet og begynner nå i august på master i informatikk. Går ut i fra at jobbsøking blir en lek når jeg er ferdig.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Nå "jobber" man strengt tatt når man tar masteroppgaven sin da.. og det er veldig mange som får seg jobb i firmaet de har tatt oppgaven hos. Masterstudenter innenfor it har vel sjeldent problemer med å få jobb uansett.

Lenke til kommentar

Det er forskjellige arbeidsoppgaver, men fremdeles en salgs "jobb". Jeg vil tro at de fleste arbeidsgivere driter langt i de 2årene med "arbeidserfaring" med mindre man søker en vanlig driftejobb, og vil nok vektlegge det ene halvåret med masteroppgaven langt høyere.

Og hvem er det som egentlig går et masterløp for å jobbe med drift uansett?

Hvis man VET at man ønsker å gå et masterløp, så er IKT-drift yrkesfaglig totalt bortkasta etter min mening. Ta allmenn, og start rett på den utdannelsen man ønsker. Om man derimot ikke vet, og har lyst å prøve seg først (og drittlei vanlig skole), så er det sikkert en ide å prøve IKT-drift, for så å se om man ønsker å videreutdanne seg senere.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...