Gå til innhold

Hvor går jeg videre?


Anbefalte innlegg

Jeg begynner nå i 10. klasse, og jeg har ærlig talt ikke peiling på hva jeg skal gjøre senere.

 

Det er kanskje tidlig enda?

 

Men jeg vil gå en datalinje. Noe med data. Nettverk, programmering, datasystemer. Har tittet litt på NTNU's sider, men finner liksom ikke noe som virkelig slår meg.

 

På videregående tenker jeg å gå allmenn, men hva etter det?

 

Kunne liksom tenkt meg å driver med servere, eller sette opp større nettverk. Utvikle software eller drive større systemer.

Jeg har ingen anelse på hva studiumene heter, eller hva som trengs.

 

Om noen av dere har forslag til studier som er relatert til dette hadde jeg satt pris på det :)

 

Bare hva slags studie det, hva det heter, og hva man gjør. Også søker jeg opp resten.

 

Takker for alle bidrag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv gått en yrkesrettet utdanning, så dette blir bare synsing fra min side, men jeg har intrykk av at. Almenn kan være utrolig kjedelig, deprimerende, og slitsomt, dersom du ikke har den rette motivasjonen.

 

Hvis du vet hva du vil med å gå allmenn og har en plan, så gjør det for all del, studiekompetanse er alderig dumt å få med seg!

 

Er du derimot mer usikker tror jeg kansje IKT driftsfag (obs mulig de har endred navnet siden "gamledager" de bytter jo navn på allt mulig annenthvert år later det til) kan være greia for deg, det later til å passe ganske godt sammen med interessene dine, og du får en litt mer praktisk rettet utdanning.

igjen vet jeg ikke hvordan det er nå, men før kunne man komme seg til IKT drift fra, som var 2 år på VGS, bådre fra almenn, elektro, og noen fler.

 

Så lenge du ikke kaster bort tid på å bevege deg horisontalt i systemet, lukker du ikke muligheten til studiekompetanse ved å ta IKT drift

Lenke til kommentar

Hvis det er drift du vil gå, så anbefaler jeg linjen IKT-service på videregående. Eventuelt private skoler som ikke gir deg noe tittel men heller sertifikater fra forskjellige leverandører som microsoft, cisco osv som er ofte gull verdt innenfor drift.

 

NTNU, UiO og de fleste andre høyskoler er mer programmeringsrelatert og krever allmenn studiekompetanse. For NTNU og og andre høyskoler der du ender opp med ingeniørtittel kreves det at du har ekstra fordypning innenfor matte og fysikk.

Lenke til kommentar

Blåbær:

Ja, ok. Kan du fortelle litt om det? Hvilke studier? Hva gjør man, og hvilke jobbmuligheter?

 

Aspic: Har allerede tittet på det. Var litt usikker på den. Takk :)

 

 

edit:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dataelektroniker (Fagbrev)

Aktuelle arbeidssteder

 

En dataelektroniker kan få arbeid i mange typer små og store bedrifter i de fleste deler av nærings- og arbeidslivet.

 

Sentrale arbeidsoppgaver

Sentrale arbeidsområder er

 

* installasjon, drift og vedlikehold av ulike elektroniske systemer og datasystemer

* bruk og behandling av utstyr, programvare, informasjon og data

* opprettelse av kommunikasjon mellom ulike typer utstyr og systemer

* arbeid med sikkerhet, feilsøking og kommunikasjonsproblematikk

* rådgivning ovenfor kunde i valg av og bruk av utstyr og systemer og tilpasse utstyret/systemene ti kundens behov

* å utarbeide kundetilpasset dokumentasjon og å gi opplæring

 

Det så jo ganske spennende ut :) Men kommer jeg langt nok det det? 5 år? hvordan foregår dette? Kan jeg da gå høyskole?

Endret av VisualStudio
Lenke til kommentar

De fleste høyere studier innenfor informatikk dreier seg om programmering i en aller annen form. Altså lage programmer som du kan kjøre over nett, på datamaskin eller på andre elektroniske produkter(tv, video osv)

 

Jobbmuligheter blir jo å jobbe innenfor selskaper med å utvikle programmer som blir etterspurt, innenfor en bedrift, eller som konsulent der du utvikler applikasjoner. Men man kan jobbe innenfor drift siden man lærer så mye hvordan datamaskinen fungerer, selv om man ikke rører drift direkte, da er ikt-service ett mye bedre alternativ.

Lenke til kommentar

Jeg henger ikke helt med. Har lest litt rundt.

 

Hva gjør en dataingeniør? Og det Står noe om forkurs før 3. på videregående på elektro.

 

Jeg vil utdanne meg fullt ut. Mastergrad (?), så jeg kan bli hyret av selskaper :p

Jeg har en bekjent som driver med nettverk. Han ordner større nettverk for bedrifter eller noe slikt, VELDIG godt betalt som jeg forstod. Var det IT-konsulent? Ikke slakt meg om jeg er helt på jordet nå :p

 

Samtidig er jo lønn ganske vesentlig, uten at det skal få styre valget mitt.

Endret av VisualStudio
Lenke til kommentar

En sertifisering er et bevis på en bestemt type spesialkompetanse.

Akkurat som at du må ha bevist trafikk- og kjørekompetanse for å få lappen, må du ha bevist en viss kompetanse for å få tilhørende sertifisering. Forskjellen er selvsagt at du fortsatt har lov til å operere en MS Exchange-server, selv om du ikke nødvendigvis er sertifisert.

 

Aktuelle sertifiseringer for Sonans er MCITS (tidligere MCSE) og CCNA/CCNP. Se mer på sidene til Sonans eller Wikipedia for mer info.

 

Daniel :)

Lenke til kommentar

Så, hvilke utdanningen kan passe for meg?

 

*Dataelektroniker

*Dataingeniør (Master in Network and System Administration)

 

Det er de to jeg ser mest for meg å passe.

 

På disse forskjellige, hvor lang utdannelse (eller hva slags) og hvor ligger lønningen på disse?

 

Utover dette så gjentar jeg hva jeg kunne ønsket meg, så andre kanskje kan komme med innspill.

Jeg syns nettverk er gøy, feilsøke, reparere og holde på med. Ale innenfor det egentlig. Samtidig som jeg kunne tenkt meg drifting av servere, jobbbe med servere.

Jeg liker å ta ansvar for ting, og holde på med større prosjekter over lengre tid. Og ser derfor for meg noe av dette :)

 

Altså, jeg vil ikke være bredbåndspatruljen fra telenor, eller en lokalfyr som installerer XP for deg.

Større ting, store nettverk, jobbe innenfor en bedrift av noe slag kanskje?

 

Jeg er helt blank her, og jeg aner ingenting. Takker for alle inspill så langt :)

 

Edit:

 

Og studiespesialisering (allmenn), har jeg ikke spesielt lyst på. 3 år til da med samme omgangen. Nei, jeg vil jobbe med noe praktisk, som dette. Men det jeg er usikker på er jo om jeg må gå allmenn,eller hvilke muligheter jeg har ved å gå elektro? Jeg sikter høyt, jeg vil ha en høy utdanning og tjene godt, og dette er jeg absolutt villig til å jobbe for

Endret av VisualStudio
Lenke til kommentar

Vil du styre/drifte nettverk annbefaler jeg deg en bachelor innen dette. For å gjøre dette bør man fokusere på en praktisk utdannelse som bachelor-utdannelser ofte er i større grad enn masterutdannelser.

 

Vil du derimot utvikle mer, jobbe som konsulent som planlegger etc. større nettverk, drive innen telekom sine store nettverk vil jeg derimot annbefale deg en mastergrad. Et studie jeg ikke har blitt sett annbefalt enda er Mastergrad innen Kommunikasjonsteknologi ved NTNU. (skal begynne med mitt 5. og siste år der til høsten)

 

Denne utdannelsen er lite drift etc. av nettverk. Retningen som ut ifra det jeg leser vil treffe deg mest er Nett og Tjenestekvalitet. Her fokuserer man på aspekter som nettarkitektur(Uninett, ad-hoc, etC), QoS (pålitelighet, sanntid, ytelse, etc), administrering(WBem, SNMP, etc.), transmisjons/aksess-medier (UMTS, WiMax, 802.11, etc) og hva som er fremtidens nettverk. Hvordan skal man best utnytte dagens teknologi, hvordan kan man forbedre den og hva kommer i fremtiden.

 

Kommunikasjonsteknologi er delt inn i to hovedrettninger, telematikk (som jeg går) og signalbehandling. Telematikk har som nevnt Nett og Tjenestekvalitet i tillegg så har man rettninger som Teleøkonomi, Systemutvikling, Informasjonssikkerhetog Tjeneste og Samfunn. Signalbehandling kan jeg ikke så mye om, men vet det finnes linjer som Multimedia og Medisinks Signalbehandling. Du finner mer informasjon på http://www.komtek.ntnu.no/

 

Lykke til med valget! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...