Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stasjonær PC starter ikke.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Stasjonær pc (1). Jeg hadde også en gammel stasjonær pc (2). Stasjonær pc nr 2 virket ikke. Men jeg hadde noen bilder jeg ønsker fra den og jeg koblet til harddisken fra 2 til stasjonær (1) via cdrom ledningene.

Når jeg skrudde på stasjonær pc (1) gikk jeg til min datamaskin og fant bildene mine under en av diskene. Dette gikk helt fint. Og etter jeg hadde fått det jeg trengte ville jeg koble ut harddisken fra stasjonær(2) dette gikk fint helt til jeg skulle skru på Stasjonær (1, den uten den tilkoblede harddisken fra nr 2) Jeg fikk melding om at en fil var manglet eller skadet. \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM Du kjenner sikkert til den. Det sto at jeg kunne reparere probemet ved å sett inn den orginale Windows CD-ROMen.

Her kommer selve problemet:

Jeg satte inn den CD'en men da jeg kom til det punktet der jeg kunne velge om windows skulle reparere eller installere helt på nytt fant ikke windows harddisken, det sto at den ikke var koblet til eller skrudd på. Dette mener jo jeg er merkeligt siden jeg ikke har tuklet med noen av de ledningene verken før, eller etter jeg koblet til harddisk fra stasjonær(2).

Jeg har lest litt rundt om dette med BIOS o.l og om dette er problemet vil jeg gjerne ha en grundig beskrivelse, for jeg har ikke fått det til.

Takk på forhånd for hjelpen :) Ja, jeg er ganske dum på data så om du ikke skjønte hva jeg sa, spør meg gjerne.

Det er en Acer på 80 GB HD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Vis du vet hvordan går inn i bios?

når pc-en starter vil det dukke opp et skjerm bilde som sier at du kan trykke F12 for eksempel for og komme inn i BIOS.

Trykk inn den knappen som pc-en din sier du skal bruke,

Inne i BIOS har du mulighet til og se om harddisken blir funnet av pc-en.

Noen bios'er vil la deg se det i første "vindu" mens andre må du lete nedover en liste for og finne avhengig av hvordan bios er skrevet.

Vis du ikke finner Hardisken eller der harddisken skal stå er blank tekst, prøv og skru av pc-en og koble ut og inn harddisken. så starter du pc-en igjen og ser om den er der.

Vis det ikke hjelper og reparere harddisken så må du bare formatere om alt.

du vil da miste alt på harddisken.

Vis du ønsker og har mulighet så kan du ta harddisken ut av pc-en og koble den inn i pc-en som fungerer.

Håper dette hjalp deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...