Krissern_ Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Skulle skru på pcen her i dag og det som skjedde var at led lysene skrudde seg på og så av igjen et øyeblikk senere. Jeg åpnet kabinettet og så at skjermkortvifta og psu vifta startet når jeg prøvde å skru på maskinen, for så å slukke igjen... CPU-vifta startet forresten ikke. Jeg har dobbeltsjekket at alle ledninger står ordentlig plugget inn osv. En av gangene jeg prøvde å skru på maskinen startet alle vifter og alt på full guffe, men det var ikke noe bilde og maskinen lagde pipelyder, så jeg kvalte den igjen ved å holde inne start-knappen. Noen som vet hva problemet kan være? Forresten så byttet jeg PSU for en uke siden, til en Corsair 650W, men siden maskinen fungerte fint i går skjønner jeg ingenting Takk Endret 11. juli 2008 av Krissern_ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 har du kommet bort et kort eller et av korte har løsnet ut av sporet sitt? da vil du ofte få pipelyder som kan bety litt forskjellig avhengig av hovedkort av hvordan pipelyden er. eksempel: 2 korte og 1 lang og 1 kort kan betyr skjermkorte er noe galt med (fant på det for og gi deg et eksempel) siden du nylig byttet så kan det jo være at du kan borti noe som har gjort at noe løsnet litt. har du sjekket at harddisker er koblet til og sånt? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 pipelydene er hovedkortets errorkoder som fortelelr deg hva som er feil. slå opp i manualen der beskrivelsene av errorbeepene står. -Stigma Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Har sjekket alle kontaktene, ja. Trodde uansett ikke dette er oppførselen til en maskin hvis for eksempel et skjermkort ikke sitter ordentlig i sporet sitt? Det som er rart er at den har funka i en uke. Så plutselig funker den ikke mer uten at jeg har gort noe med den innvendig siden den fungerte. Har ikke manualen til hovedkortet siden dette er en Fujitsu-Siemens pc hvor jeg har byttet ut skjermkortet, ram og en harddisk. Alt dette er lenge siden though, det siste jeg gjorde var å bytte PSU. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Du kan gå til nettsiden til Fujitsu-Siemens vis du enda har hoved kort som fulgte med pc-en så har de mest sannsynlig en bruker manual du kan lese om pc-en din, og da får du svar på hva error beepene er. Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Problemet er at disse pipene bare kom én av gangene jeg skrudde den på, men jeg kan sjekke Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Dette er hovedkortet mitt. Fant ingen info om piping og sånt da :/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 prøv og lett etter selve pc-en din da. står det noe service ID eller info tag på pc-en? for da kan du kanskje søke hos dem fujutsi via det. Vet at Dell og HP har service tags eller ID tags på sine pc-er Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Så nå forresten at det eneste som var koblet til i front-panel pluggene var PowerSW. Både Power LED og HDD Led var frakoblet. Vet ikke om dette har noe å si siden dette ebare er lys da :/ Pipingen var forresten: ett pip - pause - ett pip - pause osv... Kanskje noen har kjennskap til hva dette kan være? Det som skjer nå er at det lyser hver gang jeg trykker inn knappen, så stopper lysingen etter 1/2 sekund. Virker jo som om alt får strøm. Kan prøve med en annen PSU i morgen bare for å utelukke den. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Pipene er forskjellig fra Hovedkort til hovedkort for mange modeller så er ikke så lett med mindre du har samme hovedkort, du kan jo lete på nettsiden til fujitsu-siemens kan hende de har en bruker manual for selve pc-en din. Der vil du mest sannsynlig finne informasjon om hva de pipene betyr Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 Nå er den igang igjen da... Tok alt av skjermkort, ram og PSU ut og koblet det så inn igjen. Vet ikke hva som kan ha vært problemet egentlig Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Det kan tyde på at det er psu eller bare at noe ikke var helt i... Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Har hatt lignene problem tidligere. Viste seg da at jeg hadde koblet til en ekstra kabel på hovedkortet som ikke var nødvendig. Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Tro det eller ei, men akkurat det samme problemet kom tilbake i dag. Jeg skulle skru på maskinen, men den ville ikke. Jeg har gjort akkurat det samme som sist for å prøve å løse det, men det hjelper ikke (Koble til en annen PSU, et annet skjermkort og annen ram) Siden den andre PSUen heller ikke har noen virkning kan det vel ikke være dette som er problemet? Kan det være hovedkortet eller CPUen eller noe i den dur? Trenger hjelp :/ Endret 11. juli 2008 av Krissern_ Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Forresten så greier jeg ikke å finne noen manual på pcen og hovedkortet på nettet. Maskinen er jo tre år nå, så Fujitsu har fjernet den fra nettsiden :/ Ingen som har noen ide om hva som er problemet? Vil en maskin oppføre seg på denne måten hvis f.eks CPUen er sliten? Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Kanskje litt tidlig å bumpe, men jeg så at denne tråden hadde havnet ganske langt ned og dette trenger jeg et svar på så fort som mulig Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Tja, om det ikke fungerte å skifte ram eller psu så vet du at det ikke er disse delene som forårsaker det. Prøv en cmos reset, dvs det er en jumper merket cmos på hovedkortet som skal kortsluttes. Lurer litt på om en av spenningsregulatorene dine på hovedkortet begynner å bli passe defekt og greier ikke å forsyne cpu med nok spenning. Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Tja, om det ikke fungerte å skifte ram eller psu så vet du at det ikke er disse delene som forårsaker det. Prøv en cmos reset, dvs det er en jumper merket cmos på hovedkortet som skal kortsluttes. Lurer litt på om en av spenningsregulatorene dine på hovedkortet begynner å bli passe defekt og greier ikke å forsyne cpu med nok spenning. Det kan nesten virke sånn, siden det ikke hjelper å bytte verken PSU, RAM eller Skjermkort. Nå har jeg forresten lagt øret inntil CPU vifta for å høre, og det høres ut som om CPUen prøver, og så gir opp etter lyden å dømme. Så det ligger nok noe i det du sier Hva kan jeg gjøre med dette? Kjøpe nytt HK? Har litt begrenset med penger forresten, så vet ikke om jeg har råd til både nytt hovedkort, ram OG prosessor. (Ram må jeg og ha siden det jeg har nå er DDR1) Jeg ser for meg dette kortet hvis jeg må kjøpe et nytt.... Kan jeg bruke en Pentium 4 prosessor på det? Endret 11. juli 2008 av Krissern_ Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Tja, om det ikke fungerte å skifte ram eller psu så vet du at det ikke er disse delene som forårsaker det. Prøv en cmos reset, dvs det er en jumper merket cmos på hovedkortet som skal kortsluttes. Lurer litt på om en av spenningsregulatorene dine på hovedkortet begynner å bli passe defekt og greier ikke å forsyne cpu med nok spenning. Det kan nesten virke sånn, siden det ikke hjelper å bytte verken PSU, RAM eller Skjermkort. Nå har jeg forresten lagt øret inntil CPU vifta for å høre, og det høres ut som om CPUen prøver, og så gir opp etter lyden å dømme. Så det ligger nok noe i det du sier Hva kan jeg gjøre med dette? Kjøpe nytt HK? Har litt begrenset med penger forresten, så vet ikke om jeg har råd til både nytt hovedkort, ram OG prosessor. (Ram må jeg og ha siden det jeg har nå er DDR1) Jeg ser for meg dette kortet hvis jeg må kjøpe et nytt.... Kan jeg bruke en Pentium 4 prosessor på det? Godt mulig det om du har riktig cpu http://en.wikipedia.org/wiki/LGA_775 Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Jeg har en Prescott Pentium 4, så det burde vel gå bra. Er hovedkortet jeg valgte ut bra forresten? Eller anbefaler man noe annet?(I samme prisklasse) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå