Simen1 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg tenkte jeg skulle starte en undersøkelse om hvilke merker folk har et spesielt positivt/negativt forhold til. Før jeg lager undersøkelsen vil jeg være sikker på at alle relevante produsenter er representert. Liste over produsenter hentet fra prisguiden: Alcatel <- ingen telefoner i prisguiden Apple Asus <- ingen telefoner i prisguiden Bang & Olufsen <- ingen telefoner i prisguiden Benefon <- ingen telefoner i prisguiden Benq-Siemens <- ingen telefoner i prisguiden Chess <- ingen telefoner i prisguiden Doro Fic <- ingen telefoner i prisguiden Fujitsu-Siemens HP HTC i-Mate LG MioTech Motorola Neonode Nokia Palm <- ingen telefoner i prisguiden PalmOne <- ingen telefoner i prisguiden Panasonic Qtek RIM Samsung Sendo <- ingen telefoner i prisguiden Siemens Sonim Sony Ericsson Tello Vitel <- ingen telefoner i prisguiden Xcute <- ingen telefoner i prisguiden Har jeg fått med alle her? Hvilke av disse som ikke har telefoner på det norske markedet nå? (de vil jeg fjerne først) Hensikten med undersøkelsen er ikke å finne ut hva folk synes om enkelte modeller men hva de synes om selskapene/merkene generelt. Jeg tenkte jeg skulle stille følgende tre spørsmål: - Hvilke mobiltelefonprodusenter har du kjennskap til (vet om funksjonene, lest tester av eller har prøvd) ? - Hvilke mobiltelefonprodusenter er du spesielt positivt innstilt til? - Hvilke mobiltelefonprodusenter er du spesielt negativt innstilt til? Er det noen spørsmål eller kommentarer til spørsmålformuleringen, alternativene eller noe annet før jeg starter undersøkelsen? Lenke til kommentar
Xnug3n Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Spesielt positiv til Nokia, pga god kvalitet, bra kamera, bra kvalitet på lyd i telefonsamtaler, lett og finne frem, og mest av alt: De tåler litt røff behandling. Spesielt negativ til Sony Ericsson, pga dårlig joystick, og de tåler lite. De andre telefonene har jeg så og si ingen formening om. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Er det noen spørsmål eller kommentarer til spørsmålformuleringen, alternativene eller noe annet før jeg starter undersøkelsen? Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg foretrekker Nokia og HTC. Dette er telefoner som ofte passer mine krav, og at jeg generelt bare er veldig fornøyd med de. SonyEricsson er jeg ikke så positiv, med unntak av et par modeller. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Siemens: Veldig fornøyd med, hatt masse modeller. Kjempekvalitet, lang batterikapasitet, ekstremt velutstyrte. Var alltid i forkant av utviklingen, bl.a først med fargeskjerm, først med standbytid over 400 timer, først med nedlastbare bakgrunner, først med mulighet til å oppgradere firmware selv osv osv osv. Hadde også glimrende kontaktlister, profiler osv. Minus er dårlig kamera, dvs trenger mye lys og har lav oppløsning. Og, ja, det at de gikk konkurs er jo også negativt...he-he. Nokia: De siste modellene har vært ekstremt velutstyrte, og nokia har vært snille nok til å inkludere WiFi på mange modeller. Har også modeller med NFC og FM-sender, som de er alene? om. Minus er elendig ladeplugg (altfor tynn) og datakontakt (altfor hard). Ladere er forbruksvare nå, knekker gjevnlig, og datakabelen er hakket før må via skrustikke for å få inn og mellom to biler for å få ut. Har knust noen slike også. Flere av modellene tar veldig gode bilder, som N73 og N95, men det er også enorme variasjoner mellom mobilene hvor god hardware de har. N73 er f.eks treg. Samsung: Generelt elendig kvalitet på de jeg har prøvd. Spesielt batteri som brukes som bakside har altfor svake klips som knekker og dermed må man tape batteri på plass. Har også generelt veldig få funksjoner, men det den hadde var i og for seg greit. SE: Generelt mangler telefonene mye, bl.a edge og wifi har vært fraværende. Dårlig joystick, og mye feil. Generelt negativ til dem. HTC: Generelt god kvalitet, men kan være uvant å gå over fra s60 til wm. Liker at flere modeller har qwerty tastatur. Negativt: Mangler 3,5mm hodetelefon jack, gått fra quad-band til tri-band på nye telefoner, mangler blits/led på diamond. Alle merker: Skjønner fortsatt ikke hvorfor alle spyr ut mobiler med FM/RDS radio nå når det forlengst er bestemt overgang til DAB. Skjønner ikke hvorfor man ikke slenger på støtte for DVB-H, med mulighet til å se gratiskanalene i det digitale bakkenettet. Skjønner HELLER ikke hvorfor man ikke legger inn NFC (untatt en nokia modell) når det kommer til norge nå. Skjønner heller ikke hvorfor store modeller som htc touch pro IKKE HAR PLASS til quadband, mens mange mye mindre mobiler tydeligvis HAR plass. Ser jo ut som om quad band tar mer plass i en htc mobil enn en nokia for eksempel. Og kamera...vel, å forvente 5 Mp og blitz/led på ihvertfall de dyreste mobilene er også tydeligvis for mye forlangt. Man slenger med internminne på 4 Gb eller minnekort med støtte for 8-16 Gb, og så virker det som om man tror at man skal bruke opp minnet hvis man tar bilder med 5 Mp. Lenke til kommentar
covah Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Nokia: Blandede følelser. Liker S60 telefonene, men takler ikke S40. Hadde SVÆRT dårlig erfaring med Nokia for noen år siden, og har aldri fått sansen for de etter dette (kjøpte 100 stk. 6310 og 50 stk 8310, endte opp med å måtte bytte ut alle 8310, og fikk byttet alle 6310 mot 6310i etter en "hemmelig" avtale med Nokia). Liker hverken ladeplugg eller dataplugg (ser endel nye modeller har mini-usb). Hvorfor kan de ikke samle disse 2 i én plugg? Og da helst i en standard mini-usb. HTC: Gode erfaringer. Hører mange mener WM er tungvindt, men jeg liker det svært godt. Pluss for standard mini-usb kontakt på de fleste modeller. SE: SVÆRT gode erfaringer. K750 må være den beste "dumme" telefonen gjennom tidene. Kongetelefon. Har hatt de fleste smarte telefonene (siden R380), og forruten P990i har disse vært svært gode. Svært begrenset kjennskap til andre merker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå